Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí
1.6.2019 | Mirek Mazal
Tohle auto je dnes tak vzácné a ceněné, že když už ho někdo má, schovává jej v klimatizované garáži. Ne tak tento řidič, ten se nebojí vytáhnout BMW M1 ani na okruh ve Spa a dát mu pořádně za uši.
Vůbec první model sportovní divize BMW M nese jméno M1. Nízko postavené kupé charakterizuje ještě jedno zajímavé prvenství - stalo se prvním automobilem z Mnichova s motorem uprostřed. Interně jej tvůrci označovali jako E26 a za branami výrobního závodu vzniklo v letech 1978 až 1981 pouhých 453 finálních vozů.
Závodní edice M1 dostala přídomek Procar podle firmy, která už tak rychlému provedení přidala na agresivitě. Přirozeně plněný řadový šestiválec M88/1 o objemu 3,5 litru dosahoval výkonu 351 kW (477 koní) při 9 000 ot./min a 390 Nm v maximu 7 000 ot/min. Zhruba tunový supersport zrychloval na 97 km/h za 4,4 sekundy, pokud řidič uměl dávkovat energii pohonné jednotky přes pětistupňovou manuální převodovku na zadní nápravu.
Držet v tempu takový historický skvost ještě bez elektronických asistentů vždy vyžadovalo mistrovské zkušenosti ze závodních soutěží. Dost sebedůvěry prokázal Sam Hancock, který usedl za volant M1 Procar během akce Spa Classics. Britský pilot zprostředkoval poučnou jízdu prostřednictvím palubní kamery. Můžeme vidět souhru celého těla, které se zapojilo do složitého kočírování uřvaného BMW. Nejlepší okamžiky jsou těsně před zatáčením, kdy Sam ukazuje slušnou techniku brzdění společně s ručním podřazováním, jen meziplyny bez dvojitého vyšlapávání spojky budou pro puristy trnem v oku.
Obdivuhodné záběry vznikly v závodě skupiny Classic Endurance Racing II, kde Hancock vyrazil soupeřit s dalšími specialitami jako Lola T, Ferrari 512 BBLM anebo Rondeau M378. Pobaví pozorovat takové veterány z doby před nástupem všech elektronických pomůcek. Souboje ve slavné zatáčce Eau Rouge za cílovou rovinkou vzbuzují nostalgické vzpomínky na roky 1979 a 1980, kdy Niki Lauda a Nelson Piquet kralovali závodní sérii BMW M1 Procar Championship. Dnes, o 40 let později, je zázrak, že někdo takové auto s hodnotou v řádu desítek milionů korun podobným způsobem vůbec „trápí”...
BMW M1 Procar po dlouhé době v plném nasazení pod taktovkou šikovného řidiče
Zdroj: Goodwood Road & Racing@Youtube
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 2 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 3 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 5 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda