Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 jmen aut, jejichž význam nejspíše neznáte: tajemné šifry z písmen a čísel
26.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když se auto jmenuje Felicia, není moc nad čím dumat, prostě se někomu toto jméno líbilo. Ale co když si říká třeba MR2? Náhodná volba to nebývá.
Spousta aut na světě má jména tvořená vcelku jasně srozumitelnými slovy - Octavia, Astra, Golf, Huracán, cokoliv takového. Spousta jiných ale taková nemá, jde spíše kódová označení, obvykle z několika písmen, čísel či kombinace obojího.
Ta druhá metoda bývá pro výrobce jednodušší a někdy je i snazší pro zákazníka se v ní zorientovat. Automobilka nemusí sedat při každém odhalení k listu čistého papíru a vymýšlet nějaká nová slova, jako třeba Kodiaq, prostě sáhne po tom, co zapadá do řady. Tak to dělá třeba BMW, které nejprve nabízelo řadu 5. Pak chtělo nabídnout něco menšího, tak stvořilo řadu 3. A když přišel čas většího modelu, byla to řada 7. Později se to začalo komplikovat, tak dnes máme SUV s písmenem X nebo sporťáky s písmenem Z, ale pořád je to jasné. To samé se dá říci třeba o strojích značky Audi a několika dalších výrobců.
U jiných to tak jednoduché není. Buď ona kódová jména nepoužívají programově, nepoužívají je vyzpytatelně, jednou jimi něco říkají a jindy ne nebo své přístupy záměrně mění, jako třeba Ferrari. Snadno se tak stane, že má některé auto - nebo několik aut - určité značky jméno, které skrývá určitý význam, který zřejmý nebo obecně známý. Pokusili jsme se vybrat deset takových případů, tady je výsledek.
Audi TT
Zrovna u Audi by člověk nečekal žádný význam a pokud ano, tak nějaké německé sousloví, jako třeba TagenTraum (denní sen). Jenže TT v tomhle případě značí Tourist Trophy, slavný závod na ostrově Man. Hned v počátcích tohoto závodu se Tourist Trophy začali účastnit lidé z automobilky NSU na motocyklech značky a NSU byla jedna ze čtyř firem, které svým sloučením daly vzniknout dnešnímu Audi. Kdo by to byl řekl...
Citroën 2CV
Čtenáři trochu kovaní ve francouzštině si zkratku 2CV vyloží snadno - značí „deux chevaux”, tedy „dva koně”. Jenže důvod pro tenhle název nebyl ve výkonu motoru - už první dvouválec o objemu 375 ccm měl koní devět. Ony dva koně byly výsledkem výpočtu pomocí už tehdy zastaralého vzorce, jehož základem byl objem motoru, ze kterého se vypočítávalo zdanění aut v době, kdy 2CV přišel na trh. Takové jméno mělo lákat zákazníky skrze ono nízké zdanění, jako kdyby u nás kdysi někdo přišel s autem „Škoda Podlitr” a lákal na nízké povinné ručení (částečně by to fungovalo i dnes...).
Honda NSX
Tohle není zas tak jednoduché, jak by jeden čekal, a právě proto to může leckomu vrtat hlavou. Slova, kterých je NSX zkratka, jsou New, Sportscar a eXperimental. Podobně bylo stvořeno i označení konceptu, který NSX duchem předcházel - HPX, tedy Honda Pininfarina eXperimental. NSX je dnes legenda, takže ten „experiment” Hondě vyšel perfektně.
Lexus IS, GS, CT a další
Lexusy patří mezi ta auta, u nichž jména modelů nemají zdánlivě žádný význam, jenže není tomu tak - mají ho naopak všechny. Například označení letitého japonského konkurenta BMW řady 3, tedy modelu IS, značí Intelligent Sport. Velmi podobné to je u dalších modelů značky - LS je Luxury Sedan, GS je Grand Sedan a CT je Creative Touring. V některých případech si říkáme, jestli lidi z Lexusu nejdříve nenapadla ona zkratka a pak jí teprve nedomýšleli význam, ale prezentují to takto. Tak jim věřme.
Mazda MX-5, MX-3 a MX-6
Další japonská auto a další experimenty - Mazda eXperimental. V případě nejznámější MX-5 je to experimentální projekt Mazdy číslo 5, toť vše. Je to zkrátka pátý pokus vývojářů Mazdy, když měli stvořit lehké a zábavné auto. MX-3 a MX-6 pak byly třetím a šestým projektem, obě s motorem vpředu napříč a pohonem přední nápravy, ale každá s úplně jiným zaměřením.
Mercedes-Benz SL, SLK a SLR
Mercedes je jednou z těch automobilek, které svými jmény dokáží mást - někdy něco znamenají, někdy ne, někdy se pokouší svou povahou zapadnout do struktury, jindy stojí mimo. Taková třída C zřejmě neznačí nic, i když leckdo dnes řekne, že to je „Compact executive car”. Podobně třída E zřejmě neznamená nic, i když můžete zaslechnout, že jde to „Executive car”. Obojí je ale nesmysl, ve Stuttgartu kdyžtak sahají po německých slovech - třída S je zcela nepochybně „Sonderklasse”. A nebo opravdu sáhnou po něčem, co zapadne - třída A byla prostě malá a třída B větší, ale zároveň menší než C.
U jmen modelů třícípé hvězdy bychom tedy mohli probírat jméno skoro každého zvlášť, vypíchneme ale tři, všechny sportovní a všechny pojmenované podle toho, čím měly nebo mají být. Model SL znamená „Sportlich Leicht”, „Sportovní Lehký”, pozdější SLK pak „Sportlich Leicht Kurz”, tedy „Sportovní Lehký Krátký”. A SLR je ostrý supersport, takže „Sport Leichtbau Rennsport” - česky už to nesedí. Přišly také modely CL, CLK a další, dnes se ale Mercedes snaží být vyzpytatelnější, drží se hlavních a obecně známých označení a k nim přidává srozumitelné dodatky. Třeba „třída S Coupe”, tady asi není co řešit.
MG Metro 6R4
Tohle auto se k nám nikdy nedováželo, ale pokud patříte k fanouškům skupiny B v rallye, nemusíme ho představovat. MG Metro 6R4 mělo uprostřed uložený šestiválec, samozřejmě pohon všech kol a na stovku dokázalo v závislosti na zpřevodování zrychlit za 3,2 vteřiny. 6R4 znamená 6 válců, Rally Car a pohon 4 kol, ani tohle jméno tedy není náhodné.
Nissan GT-R
Slavná Godzilla má jméno relativně jednoduché - Gran Turismo Racer. A proč by Japonci kombinovali italštinu a angličtinu do názvu jednoho ze svých nejlepších exportních artiklů? Tahle auta nebyla orientovaná jen na domácí trh, ale i na export, a tam mohlo takové jméno pomoci. I doma v Japonsku vylepšovalo „západní” jméno přitažlivost auta.
Tatra 603, 613 či 700
Za české vozy s kódovými jmény bychom tu mohli zmínit Škodu 120, protože mnozí mají pocit, že jde o označení modelu, který mohl mít různé specifikace. Ne tak docela - i když někteří říkají jakékoliv škodovce s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy „stodvacítka”, je to jen jedna verze modelu 742 s motorem o objemu 1,2 litru.
Tohle je ale známé, méně jasný je význam označení modelů Tatry. Být třeba T613 Ferrari, byl by to stroj s šestilitrovým třináctiválcem pod kapotou, to ale víme, že u Tatry neodpovídá realitě. Co se tedy za jmény 613 nebo 603 skrývá? V prvé řadě rozhodnutí nějakého plánovače, který prostě řekl, že nové Tatry si od roku 1948 ponesou jména počínající číslicí 600.
Do té doby zažitá označení 77, 87 nebo 97, která mělo následovat číslo 107 u Tatraplanu, bylo změněno na 600 resp. T600. Dále už to šlo prostě chronologicky, jen některé prototypy zkrátka nedospěly do sériové výroby. T601 je skoro neznámé coupe Monte Carlo, T602 kabriolet Tatraplan Sport a T603 jistě nemusíme představovat. T604 byl prototyp lidového modelu, T605 závodní roadster a tak dále, až došlo na 613. Označení [[0000028684 Tatry 700}] pak mělo v porevolučních časech značit, že jde o něco docela nového, ale víme, jak to ve skutečnosti bylo a jak to dopadlo...
Toyota MR2
Proslulá a celkem schopná, leč v Česku svého času neprodávaná „mrdva” nemá svůj název založený na čemkoli vulgárním. Je to nýbrž „Mid-ship Runabout”, tedy „Střední autíčko”. „Střední” možná proto, že má motor uprostřed. A číslo 2 odkazuje na „2-seater”, tedy počet sedadel v interiéru.
Inspirace: CarThrottle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva