Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
30válec o objemu 20,5 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob
24.7.2018 | Petr Miler
I do dost velkých aut vám dnes výrobci aut prodají tříválcové motory titěrných objemů. Tenhle motor měl 30 válců, skoro 21 litrů objemu a vážil 2,4 tuny.
Pokud přijde řeč na skutečně gigantické motory, spojuje je s ohledem na jejich využití jedna pochopitelná vlastnost - spalují naftu. Pokud se zaměříme na extrémní benzinové jednotky, skončíme s jejich velikostí podstatně níže. V minulosti byla řeč například o 47litrovém motoru v BMW Brutus nebo 22litrové jednotce Fiatu Mefistofele. Našli bychom i další podobná monstra, výjimečná ale byla jen objemem - motor BMW měl 12 válců, Fiatu dokonce jen 6 a další by na tom nebyly lépe. Historie ale poznala i benzinový motor, který měl válců násobně více, třebaže objemem se držel ještě relativně zkrátka.
Šlo o motor Chrysleru jménem A57 Multibank, benzínový třicetiválec (čtete správně, 30 válců), který na první pohled vypadá jako hvězdicový motor, ale není jím. Vznikl z popudu americké armády, která potřebovala v roce 1941 velmi rychle velký počet motorů dost silných na to, aby dokázaly dostatečně rozpohybovat tanky. Ford odpověděl osmiválcem GAA, který si však necháme na jindy. A Chrysler přišel s motorem, který měl pět řad válců po šesti, tedy celkem třicet, 20,5 litru objemu - a pět klikových hřídelí.
Protože bylo nutné motor dodat rychle, Chrysler sáhl po něčem, čeho měl na skladech spoustu a také to uměl rychle vyrábět - řadovém šestiválci o objemu 4,1 litru s hlavami typu flathead. Jeden by nestačil, dva také ne a když už doputujete k číslu tři, můžete se pustit i dále. Takže prostě smontoval pět takových motorů dohromady do „hvězdice”. Každý motor měl svou vlastní klikovou hřídel, na kterou bylo napojené ozubené kolo v planetovém soukolí na jednom konci motoru.
„Planet” tu bylo pět a „slunce”, centrální ozubené kolo, bylo napojeno na jedné straně na výstupní hřídel, vedoucí ke spojce a převodovce, a na druhé straně na pomocnou hřídel, která vedla skrz chladič k větráku a tahala chladicí vzduch. Výsledkem byl motor, který byl sice s hmotností 2 379 kg (ani to není překlep) extrémně těžký, ale dokázal nabídnout 476 koní v 2 700 otáčkách a okolo 1 400 Nm. Chrysler v roce 1944 pro magazín Popular Mechanics uvedl, že je schopný tankem bezpečně pohnout, i když fungují jen tři z pěti řad válců, tj. 18 z 30 válců.
Samozřejmě, i tento „sešitec” potřeboval nějaký vývoj. V první verzi měl každý motor svůj jednokomorový karburátor připevněný na svém sání. Ke každému karburátoru tedy vedlo od vzduchového filtru, společného pro všech pět šestiválců, různě dlouhé potrubí. To mělo za následek, že dodávka paliva byla nerovnoměrná a nespolehlivá.
Konstruktéři se to snažili vylepšit instalací různých klapek a usměrňovačů toku vzduchu do potrubí, ale nakonec všech pět karburátorů namontovali do stejné úrovně na horní stranu motoru. Rozdílně dlouhé potrubí bylo až za nimi, což nejspíš nepůsobilo tak velké problémy, a údržba a seřizování karburátorů bylo snazší.
Podobným vývojem prošlo i chlazení. Chladič tu je jeden pro všech pět motorů, odpovídající měrou gigantický, ale zprvu měl každý motor i svou vlastní vodní pumpu. Ty byly hnány řemenem od centrální výstupní hřídele, ovšem řemeny neustále praskaly kvůli nerovnoměrnému zatížení různých pump.
Tenhle problém konstruktéři vyřešili jednou centrální vodní pumpou, od které vedly hadice do všech pěti bloků. Je vidět na fotografiích. Každému motoru nicméně zůstal vlastní rozdělovač, hnaný hřídelkou od vlastní klikové hřídele. Seřizování A57 jistě nebylo vůbec snadné, pět rozdělovačů a pět karburátorů, to je úctyhodný počet.
Protože Chrysler mohl pro výrobu A57 používat z velké části existující nástroje a výrobní linky, bylo relativně rychle hotovo. 3. června 1942, devět měsíců po začátku hovorů na téma motorů pro tanky, sjelo z výrobních linek 109 tanků M3A4 Lee VI vybavených tímto motorem.
Tank typu M3 Lee byl ale záhy nahrazen slavnějším typem M4 Sherman; motor Chrysler A57 Multibank se dostal do varianty M4A4, kterých vzniklo několik tisíc. Většina tanků M4A4 ale bojovala v britských službách, americká armáda upřednostňovala verzi M4A3, která byla poháněna silnějším, lehčím a jednodušším osmiválcem Ford GAA.
Celkem bylo vyrobeno 9 965 motorů Chrysler A57 Multibank, z čehož 7 500 bylo instalováno do tanků a zbytek byl vyroben jako náhradní motory. Údajně to byly silné, spolehlivé a odolné pohonné jednotky. Dodnes některé fungují ve zrenovovaných tancích, k čemukoliv jinému se ale pro svou obrovskou velikost a váhu příliš nehodí. Leda byste si chtěli postavit opravdu kuriózní hotrod...
Snímky z renovace jednoho z Multibanků ukazují podstatu jeho konstrukce
Chrysler A57 Multibank je velmi zajímavý i vizuálně. Všimněte si nepravidelného rozmístění bloků
Některé z motorů stále fungují ve zrenovovaných válečných tancích...
...většina přeživších je ale v zuboženém stavu
Zdroj: The-Sherman-Shop
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch