48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob

Nespletli jsme se ani v jednom čísle, tento motor má skutečně 48 válců, i přes objem jen 4,2 litru. Hostí jej totiž dost neobvyklý stroj - motocykl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob

20.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nespletli jsme se ani v jednom čísle, tento motor má skutečně 48 válců, i přes objem jen 4,2 litru. Hostí jej totiž dost neobvyklý stroj - motocykl.

Společnost Kawasaki Heavy Industries operuje po celém světě a uplatňuje se ve více oborech, než byste řekli. Nevyrábí jen motocykly, ale také leteckou techniku, kolejová vozidla, komponenty pro energetické firmy a spoustu další specializované techniky. Proslula ale hlavně jako výrobce motorek, kterým se stala před více než 50 léty. A v roce 1996 expedovala desetimiliontý motocykl.

Je to jistě špičkový výrobce jednostopých vozidel, ani techniky této firmy ale nenapadlo to, co jednoho britského mechanika jménem Simon Whitlock. Ten v dílnách firmy Hertfordshire Superbike Centre vytvořil něco, o čem i technikům na ředitelských pozicích u Kawasaki mohlo jen zdát.

Simon si vzal do parády starou Kawasaki H1 ze sedmdesátých let, která se jeho bláznivým zákrokem stala nositelem jednoho z nejšílenějších motorů všech dob. Nebyl to pro něj první experiment se starým dvoutaktem, už dříve na základě H1 postavil vodou chlazený přeplňovaný motocykl dopovaný oxidem dusným. V tomto případě se ale pustil do něčeho mnohem šílenějšího.

Objem jinak sériové Kawasaki H1 zvedl na 4,2 litru pomocí 48 dvoutaktů z Kawasaki S1/KH250 umístěných po osmi válcích v šesti řadách. Vznikl tak 48válcový motor o třech 16válcových řadách, z nichž každá disponuje vlastní klikovou hřídelí. I mezi nejgigantičtějšími motory vůbec bychom obtížně hledali něco podobného, alespoň pokud to má spalovat benzin. Pohonnou jednotku pak doplňuje šest palivových čerpadel Jaguaru E-Type a převodovka BMW K100.

Překonat všechny problémy trvalo skoro tři roky tvrdé práce. Nicméně projekt se kupodivu podařilo dotáhnout do úpsšného konce a všech 48 válců na konci trnité cesty naskočilo. Tento motocykl skutečně jezdí a i když neznáme jeho přesný výkon, popustit uzdu všem 48 válcům musí být pořádný rachot.

Autor experimentu se tak po letech strávených v dílně mohl povozit na nejbláznivějším motocyklu s logem Kawasaki, jaký kdy spatřil světlo světa. Existuje i funguje dodnes, jak se můžete sami přesvědčit níže. A to byste řekli, že motocykl není zrovna ideálním strojem, který by mohl hostit jakkoli monstrózní motor...


48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 1 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0148válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 2 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0248válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 3 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0348válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 4 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0448válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 5 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0548válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 6 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0648válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 7 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0748válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 8 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0848válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 9 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0948válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 10 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 1048válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 11 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 11
Někteří přirovnávají odvážnou motorku k dlouhému pojízdnému radiátoru. Celkem přesný popis, před cílevědomostí autora je ale třeba smeknout klobouk

Zdroj: Hertfordshire Superbike Centre

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.