Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne
18.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Volkswagen proslul svými dieselovými auty, které hýbou Evropou... a žlučí amerických úřadů. Jejich historie se začala psát v září roku 1976.
Přehled kapitol
Krom historických milníků, které dieselové motory VW doprovodily až do dnešních dnů, bychom rádi připomněli ještě pár výjimečných agregátů, které byly na trhu naftových motorů výjimečně a podílely se na utváření image písmen TDI. Prsty v nich měl povětšinou Ferdinand Piëch a z většiny jsou po smrti, i když dodnes patří mezi nejsilnější.
2002: V10 TDI
Desetiválcový diesel ve vozech Volkswagen byl vyvíjen zejména pro model Phaeton, kde se také v roce 2002 prvně objevil. Využívá technologii Pumpe-Düse a , mj. i proto skončil se vstoupením emisní normy Euro V v platnost. V době svého uvedení na trh to byl nejsilnější dieselový motor v osobním autě na světě.
Má speciálně upravený vnitřní povrch válců pro delší životnost a nemá rozvodový řemen ani řetěz, nýbrž ozubená kola pro pohon vačkových hřídelí. Nad hlavami válců je systém, díky kterému se mohou některá ozubená kola do jisté míry pohybovat a tím je chod motoru hladší než u konvenčních dieselů. Když V10 TDI potká laik, uchem zvenčí skoro ani nepozná, že to je diesel, a to ani při startu - tak sametově běží. Zato fakt, že má deset válců, je slyšet docela dobře. Z 4 921 ccm objemu nabídl ve své první inkarnaci 313 koní a 750 Nm a objevil se i v bizarním VW Touareg R50. Tady už měl 350 koní a 850 Nm.
2008: V12 TDI
Tento motor se ve voze značky Volkswagen nikdy neobjevil, i v koncernovém Audi ale image TDI nepochybně podporoval, a proto stojí za zmínku. Byl to totiž první dvanáctiválcový diesel na světě, který se montoval do osobního auta. Podle Audi byl založen na motoru v závodním R10 TDI, ovšem V12 v Q7 s tím závodním nesdílí vůbec nic, ani vrtání a zdvih.
Z objemu 5 934 ccm dává 500 koní a 1 000 Nm, čímž z Audi Q7 V12 TDI udělal nejsilnější SUV na světě, alespoň v době představení. Má vstřikování využívající technologii common rail a kdysi jsme ho testovali. Na rozdíl od jiných dieselů Volkswagenu zde nečekejte výhodu v nízké spotřebě, stejně jako u V10 TDI; dvanáctiválec si řekne klidně o 18 litrů na sto. Jeho projev ale umí být opojný.
2016: V8 TDI s elektrickým přeplňováním
Nejnovější vynález na poli TDI u VW Group opět není k mání pod kapotou Volkswagenu, alespoň zatím, začíná opět u Audi, a to u duchovního následovníka Q7 V12 TDI, modelu SQ7 TDI. Je tu už „jen” osm válců a ani čísla výkonu na V12 TDI nedosahují, osmiválec nabídne 435 koní a 900 Nm. Na čtyři litry objemu to je nicméně velmi působivý výsledek a jeho konstrukce je dnes jedinečná.
Největší inovací je tu elektrické přeplňování. Tenhle motor má tři turbodmychadla, z čehož je jedno elektrické - a jeho přesnější název by byl „elektrický kompresor”, protože stlačuje vzduch, ale nepoužívá k tomu turbínu poháněnou výfukovými plyny. Detailně jsme se jeho rozboru věnovali nedávno, zopakujme ho tedy jen stručně.
Účel elektrického kompresoru zde je ten, aby zastoupil funkci běžných turbodmychadel ve chvíli, kdy ta nemohou pracovat s nejlepší účinností. Pracuje tedy v nízkých otáčkách a je používáno k eliminování „turbodíry”. I tento vůz jsme testovali a jeho síla je velmi přesvědčivá a reakce na plyn mnohem lepší, než by člověk od takhle „nafouknutého” turbodieselu čekal. Právě díky elektro-kompresoru. Výhodou budiž, že se s ním dá na rozdíl od V12 TDI jezdit za 11 litrů.
Audi SQ7 TDI s motorem 4,0 V8 TDI s elektrickým přeplňováním
< Předchozí2 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB