5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne

Volkswagen proslul svými dieselovými auty, které hýbou Evropou... a žlučí amerických úřadů. Jejich historie se začala psát v září roku 1976.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne

18.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen proslul svými dieselovými auty, které hýbou Evropou... a žlučí amerických úřadů. Jejich historie se začala psát v září roku 1976.

Krom historických milníků, které dieselové motory VW doprovodily až do dnešních dnů, bychom rádi připomněli ještě pár výjimečných agregátů, které byly na trhu naftových motorů výjimečně a podílely se na utváření image písmen TDI. Prsty v nich měl povětšinou Ferdinand Piëch a z většiny jsou po smrti, i když dodnes patří mezi nejsilnější.

2002: V10 TDI

Desetiválcový diesel ve vozech Volkswagen byl vyvíjen zejména pro model Phaeton, kde se také v roce 2002 prvně objevil. Využívá technologii Pumpe-Düse a , mj. i proto skončil se vstoupením emisní normy Euro V v platnost. V době svého uvedení na trh to byl nejsilnější dieselový motor v osobním autě na světě.

Má speciálně upravený vnitřní povrch válců pro delší životnost a nemá rozvodový řemen ani řetěz, nýbrž ozubená kola pro pohon vačkových hřídelí. Nad hlavami válců je systém, díky kterému se mohou některá ozubená kola do jisté míry pohybovat a tím je chod motoru hladší než u konvenčních dieselů. Když V10 TDI potká laik, uchem zvenčí skoro ani nepozná, že to je diesel, a to ani při startu - tak sametově běží. Zato fakt, že má deset válců, je slyšet docela dobře. Z 4 921 ccm objemu nabídl ve své první inkarnaci 313 koní a 750 Nm a objevil se i v bizarním VW Touareg R50. Tady už měl 350 koní a 850 Nm.

5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 27 - vw phaeton v10 tdi 035 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 28 - vw phaeton v10 tdi 095 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 29 - vw phaeton v10 tdi 11
VW Phaeton s motorem V10 TDI

2008: V12 TDI

Tento motor se ve voze značky Volkswagen nikdy neobjevil, i v koncernovém Audi ale image TDI nepochybně podporoval, a proto stojí za zmínku. Byl to totiž první dvanáctiválcový diesel na světě, který se montoval do osobního auta. Podle Audi byl založen na motoru v závodním R10 TDI, ovšem V12 v Q7 s tím závodním nesdílí vůbec nic, ani vrtání a zdvih.

Z objemu 5 934 ccm dává 500 koní a 1 000 Nm, čímž z Audi Q7 V12 TDI udělal nejsilnější SUV na světě, alespoň v době představení. Má vstřikování využívající technologii common rail a kdysi jsme ho testovali. Na rozdíl od jiných dieselů Volkswagenu zde nečekejte výhodu v nízké spotřebě, stejně jako u V10 TDI; dvanáctiválec si řekne klidně o 18 litrů na sto. Jeho projev ale umí být opojný.

5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 30 - audi_q7_v12_tdi_85 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 31 - audi_q7_v12_tdi_165 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 32 - Audi_Q7-V12_373
Audi Q7 s motorem V12 TDI

2016: V8 TDI s elektrickým přeplňováním

Nejnovější vynález na poli TDI u VW Group opět není k mání pod kapotou Volkswagenu, alespoň zatím, začíná opět u Audi, a to u duchovního následovníka Q7 V12 TDI, modelu SQ7 TDI. Je tu už „jen” osm válců a ani čísla výkonu na V12 TDI nedosahují, osmiválec nabídne 435 koní a 900 Nm. Na čtyři litry objemu to je nicméně velmi působivý výsledek a jeho konstrukce je dnes jedinečná.

Největší inovací je tu elektrické přeplňování. Tenhle motor má tři turbodmychadla, z čehož je jedno elektrické - a jeho přesnější název by byl „elektrický kompresor”, protože stlačuje vzduch, ale nepoužívá k tomu turbínu poháněnou výfukovými plyny. Detailně jsme se jeho rozboru věnovali nedávno, zopakujme ho tedy jen stručně.

Účel elektrického kompresoru zde je ten, aby zastoupil funkci běžných turbodmychadel ve chvíli, kdy ta nemohou pracovat s nejlepší účinností. Pracuje tedy v nízkých otáčkách a je používáno k eliminování „turbodíry”. I tento vůz jsme testovali a jeho síla je velmi přesvědčivá a reakce na plyn mnohem lepší, než by člověk od takhle „nafouknutého” turbodieselu čekal. Právě díky elektro-kompresoru. Výhodou budiž, že se s ním dá na rozdíl od V12 TDI jezdit za 11 litrů.

5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 33 - Audi SQ7 2016 druha oficialni sada 065 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 34 - Audi SQ7 2016 prvni oficialni sada 30a5 milníků vývoje dieselů VW: začalo to před 40 léty. Němci „zapomněli”, my ne - 35 - Audi SQ7 2016 druha oficialni sada 64
Audi SQ7 TDI s motorem 4,0 V8 TDI s elektrickým přeplňováním

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše