8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli

Do historie vstoupila pod jmény, která dnes dobře známe, původně ale měla nést docela jiná označení. Změněna byla obvykle na poslední chvíli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli

21.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do historie vstoupila pod jmény, která dnes dobře známe, původně ale měla nést docela jiná označení. Změněna byla obvykle na poslední chvíli.

Občas se stane, že některá z automobilek pojmenuje své auto dost nešťastně. Takové případy se zkrátka stávají, domyslet jméno modelu ve všech jazycích až do poslední tečky nějaké nepříliš lichotivé konotace je opravdu velmi obtížné, zvlášť když se často jedná o různé hovorové výrazy. A prostě ne vždy to dopadne podle představ automobilky.

Dnes máme před sebou máme osm případů pojmenování, která ale nakonec svět sériově vyráběných aut nepoznal. Důvody jsou různé, obvykle se ale původně zvažované názvy, pod nimiž si i některé vozy střihly své veřejné premiéry, ukázaly být nějak problematickými. Obvykle šlo o to, že zvolené či blízké označení už někdo používal a buď se ozval, že se mu zvolené jméno nelíbí, nebo sám výrobce novinky couvl v obavě z budoucích problémů a možné nutnosti přejmenovat už standardně nabízený model.

Z případů níže možná některé znáte, neboť jsou obecně v povědomí fanoušků, o jiných se ví jen málo. A některé důvody jsou opravdu kuriózní, až se skoro nechce věřit, že se to tak opravdu seběhlo. Projděme si jeden po druhém...

1. Aston Martin Vantage GT3

Že takové silniční auto neznáte? Také neexistuje, ovšem existovat mělo a dokonce se pod ním před pár léty představilo světu. Vantage GT3 měl být ultimativní Aston Martin Vantage, s minimem luxusu a naopak s maximem rychlosti. Jenže označení „GT3”, ač vychází je závodního světa a nikdo si jej nemůže tak úplně přivlastnit, léta používá Porsche pro podobně zaměřenou 911 a s pojmenováním Astonu nesouhlasilo. Na těchto fotkách si můžete označení GT3 stále všimnout, vůz ale nakonec vstoupil do prodeje jako Vantage GT12. Britové se ukázali být zase jedno gentlemany a Porsche bez sporu ustoupili.


8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 1 - 2015 aston martin v12 vantage gt3 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 2 - 2015 aston martin v12 vantage gt3 058 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 3 - 2015 aston martin v12 vantage gt3 15

2. Fiat Gingo

Fiat Gingo není nic, ale měl být. Ostatně, nepřipomíná vám slovo „Gingo” trochu jiné malé auto, ovšem z Francie? Bingo, je to Twingo, chce se říci. Přesně s touto námitkou se ozval Renault, když Fiat přišel s tím, že se jeho nové mini bude jmenovat právě takhle. Ačkoli máme pocit, že by Francouzi jen těžko přesvědčili jakýkoli soud, že „Gingo” parazituje na dobrém jméně modelu Renaultu, Fiat dobrovolně ustoupil a navázal na dříve použité pojmenování „Panda”. Možná o tom sám uvažoval či se o to část firmy snažila a námitka z Fancie se hodila. Každopádně to vysvětluje, proč jsou si stará a nová Panda tak vzdáleny svým pojetím, ta druhá měla být Gingem...

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 4 - fiat panda 7zmenjmen 018 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 5 - fiat panda 7zmenjmen 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 6 - fiat panda 7zmenjmen 03

3. Ford GT40

Tohle je vážně bizarní případ, neboť automobilka tu chtěla navázat na svoji vlastní historii, což nebývá problematické. Konkrétně šlo o to, že se legendární závodní vůz GT40 měl u příležitosti výročí 100 let od založení Fordu dočkat nástupce, který se měl jmenovat stejně. Ford ale tou dobou na své vlastní označení už neměl ochrannou známku, prodal jej kdysi malé ohijské firmě jménem Safir GT40 Spares.

Chtěl jej zpátky, ale za rozumných podmínek se to nepodařilo vyjednat. Číslovka 40 odkazovala na výšku auta 40 palců, tedy 101,6 cm, a tak padl nápad na označení novinky GT43, protože vůz představený v roce 2003 byl vysoký 43 palců, tedy 109,2 cm. Jenže to byl nesmysl, když spirituální nástupce, tak GT40. Ford se tedy dohodl na zapůjčení jména jen pro sérii prototypů v roce 2002, na které se můžete podívat na fotkách. Sériové vozy se musely přejmenovat na „Ford GT” a stejné jméno zůstalo i nástupci.

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 7 - ford gt 7zmenjmen 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 8 - ford gt 7zmenjmen 038 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 9 - Auta ktera se musela prejmenovat dalsi 01

4. Mercedes-Benz M

Tohle je další bizarní případ, protože Mercedes-Benz třídy M byl vždy Mercedesem-Benz třídy M a najdete o něm dodnes zmínku na Wikipedii a donedávna tak byl prezentován i na webech automobilky. V čem je tedy problém? Inu, nic jako např. M 350 CDI pod hlavičkou Mercedesu nikdy nevzniklo, až mělo. Označení „M 350” ale by bylo příliš podobné nomenklatuře BMW, kterou má registrovanou a písmeno M používá dekády i se třemi čísly.

Když se tedy třícípá hvězda vytasila se svým „eMkem”, Mnichov se ozval. Mercedes námitku uznal a svůj vůz přejmenoval na ML, ale jen jeho konkrétní verze. Nabízel tak třídu M W163, jednotlivé modely ale nesly jmény jako ML 350 CDI. Je to matoucí a automobilka si to sama několikrát spletla, jak jsme nedávno připomínali...

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 10 - mercedes ml 7nejhorAB 018 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 11 - mercedes ml 7nejhorAB 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 12 - mercedes ml 7nejhorAB 03

5. Mitsubishi Stallion

Americké zastoupení značky Mitsubishi chtělo v 80. letech kupé, které by se postavilo Fordu Mustang. Tenhle vůz se měl jmenovat „Stallion”, tedy hřebec. Dokonce i v logu ve staré japonské reklamě vidíme hlavu koně, a tak třebaže to zní opravdu zvláštně, název „Starion” vznikl zkomolením jména „Stallion”.

V japonštině totiž neexistuje písmeno L a v cizích slovech jej nahrazuje R. Slovo „Stallion” zkomolili údajně jak technici a inženýři při vývoji, tak údajně i společnost zabývající se marketingem. Použití slova „Starion” se tak v určité chvíli zkrátka ukázalo být levnější než všechno změnit. Ostatně, na „hřebce” by si nakonec mohl i Ford stěžovat...

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 13 - mitsubishi starion 7zmenjmen 018 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 14 - mitsubishi starion 7zmenjmen 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 15 - mitsubishi starion 7zmenjmen 03

6. Porsche 901

Tenhle příběh je na rozdíl od některých jiných dobře známý, ale přesto ho zmiňme - Porsche 911 se původně mělo jmenovat 901 a tak se i poprvé představilo světu. Jenže Peugeot se v té době hlásil k právům na všechna označení aut se třemi čísly a nulou uprostřed, takže se proti označení Porsche, které pod tímto jménem reálně debutovalo, ohradil. Němci ustoupili, ale jen o pověstnou píď - přejmenovali vůz na 911. Zvláštní je, že Ferrari 308 nulu uprostřed mít mohlo...

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 16 - porsche 911 901 7zmenjmen 018 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 17 - porsche 911 901 7zmenjmen 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 18 - porsche 911 901 7zmenjmen 03

7. Škoda Orlík

Další komplikovaný příběh se týká škodovky, kterou všichni známe jako Spartak. Ona se i původně měla oficiálně jmenovat Spartak, automobilka se ale ještě před premiérou vozu na autosalonu v Bruselu v lednu 1955 zalekla blízkosti tohoto označení jménu nizozemského výrobce motocyklů Sparta, a tak označení vozu změnila na Orlík. Jako Orlík si vůz odbyl svůj mezinárodní debut, Škoda ale nakonec zřejmě správně seznala, že říkat autu s mezinárodními ambicemi tak českým slovem není příliš moudré a po koketování s alternativou Rival zůstala jen u číselného označení 440. Autu ale nakonec beztak nikdo neříkal jinak než Spartak, třebaže nenajdete jediný oficiální materiál Škody, kde by jej tak titulovala...

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 19 - Auta ktera se musela prejmenovat dalsi 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 20 - Auta ktera se musela prejmenovat dalsi 038 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 21 - Auta ktera se musela prejmenovat dalsi 04

8. Volvo S4 a V4

Když Volvo chtělo uvést na trh nástupce řad 440 a 460, původně přišlo s označením S4 pro sedan a V4 pro kombík. Že by se V4 pletlo s vidlicovým čtyřválcem, by asi nevadilo, takových motorů na světě zas tolik není. Jenže S4 už v té době používala značka Audi pro ostřejší verzi modelu A4. Volvo tedy couvlo a své vozy přejmenovalo na S40, resp. V40. A položilo tím základ nové tradici, která trvá dodnes...

8 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 22 - volvo s40 v40 7zmenjmen 018 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 23 - volvo s40 v40 7zmenjmen 028 aut, která se měla jmenovat jinak: identita změněná na poslední chvíli - 24 - volvo s40 v40 7zmenjmen 03

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše