Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
A pak že auta jen stojí peníze. Tento vůz vydělal majiteli 120 milionů Kč za 5 let
14.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tedy, nepočítáme údržbu, ta se ale v této částce jistě ztratí. Je tu jen jeden háček, majitel si musel koupit jedno z nejvzácnějších Porsche všech dob.
Často mluvíme o tom, že provoz auta není levnou záležitostí a že mezi všemi náklady hraje prim ztráta hodnoty. Pokud tedy chcete auto, které vás bude stát co nejméně, je třeba si vybrat takové, které si bude co nejlépe držet cenu. Čas od času vám pár takových vozů ukážeme, někdy mají do budoucna hodnotu nejen ztrácet, ale dokonce se i stávat cennějšími, boháče z vás ale neudělají. A pokud ano, ne za pár let. Vůz, který vám ukážeme dnes, ale někoho o hodně bohatším udělal, i když bohatý musel být už dříve.
Nemluvíme tu přitom o žádném dekády starém voze, který by si někdo koupil jako jinoch a dnes na prahu sedmdesátky zjistil, co má v garáži. Řeč je o autě, které není staré ani 20 let a dosavadní majitel jej vlastnil jen pět. Přesto mu vydělal devítimístnou sumu peněz a nového vlastníka stál rekordní peníze.
Řeč je o Porsche 911 GT1, běžně závodním voze, který patřil v 90. letech k nejlepším. Závodil napřed v BPR Global GT a pak v šampionátu FIA GT, který BPR nahradil. Jezdil ve třídě GT1 a k jeho konkurentům patřil zejména McLaren F1 GTR. Porsche 911 GT1 ostatně vzniklo právě jako reakce Němců na vstup McLarenu F1 GTR do BPR Global GT a prvně se objevila v roce 1996. Ten rok dojela dvě tovární auta na druhém a třetím místě celkově ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a vyhrála svou třídu. V roce 1998 dokázala výrazně vylepšená 911 GT1-98 v Le Mans zvítězit celkově.
Závodní auto by nás zase tak nezajímalo, jenže pro homologaci do třídy GT musel být vyroben nějaký počet aut na silnice; v tomto případě to bylo dvacet kusů. Civilní verze se tu jmenovala jednoduše Strassenversion a „v základu” byla úplně oholená. Kousek, který vidíte na fotkách, má příplatkové kožené čalounění, polštáře na sedadla a klimatizaci.
Je to vůz s číslem šasi 005, tedy údajně druhý vyrobený, jelikož čísla šasi civilních verzí prý byla v rozsahu 004 - 023. Jako nový byl doručen v květnu 1998 německému sběrateli Tobiasovi Kemperovi. Ten s ním najel asi 4 400 km a pak ho prodal dál. Vůz se později dostal do USA a několikrát změnil majitele. Všichni to byli sběratelé a o vůz se pečlivě starali, moc s ním nejezdili - aktuální proběh je cca 7 900 km. Nakonec, i podle samotného Porsche je to jeden z 5 nejvzácnějších strojů značky, takže se dá pochopit, že s ním málokdo bude jezdit ráno pro rohlíky.
Samozřejmostí je dokonalý stav, veškeré příslušenství a dokumentace a také pravidelný servis. Žádný z pěti dosavadních majitelů neměl hluboko do kapsy a o vůz se starali přesně jak se očekává, že se sběratelé supersportů budou o svá auta starat. Fotky níže ukážou, jak může vypadat 19 let staré auto, pokud je to spíš investice než dopravní prostředek.
Tahle 911 GT1 byla naposledy prodána v roce 2012 na aukci na Pebble Beach Concours d'Elegance, kde byla jeho cena 1 175 000 dolarů, tedy tehdejším kurzem asi 23,9 milionu korun. Nyní změnila majitele znovu, na aukci na Amelia Island Concours d'Elegance, která proběhla uplynulý víkend. Cena byla o poznání jinde - prodal se za 5 665 000 dolarů, tedy v přepočtu za 143,5 milionu korun, a jde tak o vůbec nejdražší kdy prodanou GT1 Strassenversion. To je rozdíl skoro 120 milionů Kč - takovýhle výdělek na autě za pouhých pět let aby jeden pohledal...
Tenhle vůz majiteli za pět let vydělal skoro 120 milionu korun. A ještě si mohl sjet s něčím mimořádně výjimečným
Zdroj: Gooding & Company
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch