Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Americký miliardář si staví nový nejdelší okruh světa, už teď je hřištěm pro bohaté
19.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vydělal jmění na prodeji rybářského vybavení a teď jej utrácí pro nás tím nejlepším možným způsob. Staví nový závodní okruh, ten úplně největší.
Nejdelším závodním okruhem světa je aktuálně Severní smyčka Nürburgringu, místo proslulé mnoha různými způsoby. A nezdálo se být možné, že by jej v dohledné době něco mohlo překonat - moderní okruhy měří obvykle něco kolem 4 nebo 5 kilometrů a už je 6 považováno za extrém. Nordschleife měří přes 20 a z mnoha důvodů se nezdálo být reálné, že by se Severní smyčce mohlo něco byť jen přiblížit.
Jenže se to stát má. A nejen to, už brzy má starý Nürburgring překonat nově postavený okruh v USA, který bude součástí milionářského resortu Spring Mountain Motor Resort & Country Club. A už z názvu je patrné, na co se bude hlavně zaměřovat - na automobily.
Jeho majitelem je John Morris, 69letý podnikatel, zakladatel, majitel a šéf sítě obchodů Bass Pro Shops, které se zaměřují na prodej vybavení pro rybáře a lovce zvěře vůbec. Jeho jmění Forbes odhaduje na 102,5 miliardy Kč a to už jsou peníze, za které si můžete pořídit skoro cokoli. A nejdelší závodní okruh světa mezi to jistě patří.
K tomuto cíli se začal blížit nenápadně. V roce 2004 koupil okruh u nevadského města Pahrump, jen 24 kilometrů od Las Vegas na silnici č. 160, hlavní silnici z Las Vegas do Death Valley. Tehdy tu byla skromná trať o délce 3,5 km, pár stanů pro diváky a několik mobilních toalet. „Řekl jsem si, že by bylo fajn vlastnit závodní okruh,” komentuje impuls k pořízení Morris.
Dnes před námi leží trať s 53 možnými variantami, z nichž ta nejdelší má 9,8 km. Můžou tu být vytyčeny až čtyři zcela oddělené tratě najednou - jedna pro Corvette's Driving School, která tu má základnu, další třeba pro Cadillac Performance Academy, kterou si tu General Motors otevřelo vloni na podzim. A další pro potřeby členů klubu.
Dnešní maximální délka 9,8 km ale není konečná - nová nejdelší konfigurace trati má měřit přes 24 km. Její součástí má být rovinka dlouhá 1,8 km, která bude moci sloužit i jako trať na sprinty či letiště. K tomu ho údajně přesvědčili dva nejbohatší členové klubu proto, aby tam mohli přistávat se svými letadly.
Morris byl kdysi vášnivý a špičkový hráč Golfu, ale pak propadl automobilovému závodění - a o něco později koupil tuto závodní trať. Chtěl ji původně pro svou rodinu a přátele - také si na jejím okraji před dvěma lety vystavěl velký dům s ještě větší garáží, bazénem a helipadem. S úpravami ale začal už v roce 2007, to přibyla klubovna s bazénem a 140 garážemi pro členy klubu. O něco později si postavil malý byt, kurt na raketbal a hangár pro vrtulník. Pak chtěli bydlení také někteří členové klubu, takže přidal 42 apartmánů.
Postupně rostla i trať, jak stojí i výše, a výměra pozemků patřících klubu. Celková výměra pro onu 24km trať bude činit 3,64 čtverečných kilometrů. Součástí resortu už nyní je umělé jezero s umělým ostrovem a přibude tu hotel, restaurace, kina, automyčka, kavárna, úpravna vody a 200 parcel pro stavbu vlastního domu, které budou na prodej. „Budeme mít vlastní město a budeme si moci dělat, co budeme chtít,” říká Morris.
Samozřejmě, stavební parcely nebudou levné. Chcete-li se stát členy klubu, je potřeba zaplatit vstupní poplatek 45 tisíc dolarů (1,13 milionu korun) a následně platit roční příspěvek 5 tisíc dolarů (125 tisíc korun). Členové, kterých je aktuálně asi 300 z celého světa, se ovšem málokdy zastaví na těchto číslech. Koupí si třeba závodní auto značky Wolf, která tu má dealerství, za čtvrt milionu dolarů (6,26 milionu korun), a pak pozemek na stavbu domu za půl milionu dolarů (12,5 milionu korun). Jeden člověk si prý hned první den svého členství koupil osm aut a parcelu.
Ke členům se řadí Oliver Prinz von Anholt, syn nedávno zesnulé Zsa Zsa Gabor, maďarsko-americké herečky. Dalším je třeba Jeffrey Cheng, 53letý investor z Kalifornie. „Spring Mountain je Disneyland pro dospělé. Závodíme s auty, jezdíme s offroady, střílíme z velkých pušek, létáme na jetpacích, v helikoptérách. Když chcete skvělou večeři a něco nočního života, Las Vegas je 40 minut autem. Jak chcete tohle překonat?” říká.
Jedinou věcí, která Morrise aktuálně zdržuje od zahájení stavebních prací na 24km okruhu, je doba pro veřejné připomínkování záměru, protože posledních 60 hektarů bude pronajato od amerického Úřadu správy pozemků. Minimálně město Pahrump ale proti takovýmto plánům nic nemá, tušíme z vyjádření Arlette Ledbetter, šéfky odboru turismu: „Tento projekt je extrémně důležitý pro ekonomiku města Pahrump. Těšíme se na spolupráci s panem Morrisem a jeho týmem.”
Okruh dlouhý 24 km bude dost pravděpodobně nejdelším uceleným závodním okruhem, ale nebude to nejdelší závodní trať světa. Spojení Nordschleife a okruhu GP v Nürburgringu dává délku 25,9 km a trať Isle of Man Tourist Trophy je dlouhá dokonce 60,7 km. Jedno je ovšem kombinací dvou okruhů a to druhé jsou veřejné silnice, které se uzavřou na pár dnů v roce, takže mezi okruhy jako takovými bude Spring Mountain asi opravdu nejdelší. Jestli bude stejně zajímavý jako Nordschleife, se teprve ukáže, ale asi tušíte, že o tom máme své pochybnosti...
Resort Spring Mountain je už teď „Disneyland pro dospělé”. A bohaté, nutno dodat. Na poslední fotografii John Morris, na předchozích jeho soukromé jezero s vybudovaným ostrovem
Zdroje: Spring Mountain Motorsports.com, Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda