Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3
29.11.2020 | Mirek Mazal
Našli bychom jen málo aut v celé historii, jejichž pokus prorazit skončil takovým fiaskem. Zatímco BMW řady 3 se tou dobou prodávalo v Evropě okolo 300 tisíc za rok, Cadillac BLS byl rád za tisícovku.
Americký koncern General Motors koupil v roce 1990 automobilku Saab a zdálo se, že do té doby ryze švédská značka dostane pod taktovkou silné mateřské firmy prostor pro realizování vlastních plánů. Vznikly modely Saab 9-3 a 9-5 plné zajímavých detailů. Postupem času ale General Motors začínal ztrácet schopnost spravovat své značky způsobem, který by jim ponechal jejich původní tvář. A přišly problémy.
Kardinální chybou se z dnešního pohledu jeví rozhodnutí nabízet pod hlavičkou různých značek prakticky stejná auta. Takové praxi se říká přeznačkování - za pomoci modelu jedné značky je vytvořen zdánlivě nový model značky jiné, někdy stačí změnit logo na kapotě, jindy je změn o něco více. GM se k tomuto začal uchylovat příliš často, a vznikla tak celá řada podivných modelů - v případě Saabu díky tomu spatřilo světa kde co od kompaktního hatchbacku 9-2X, což bylo upravené Subaru Impreza, až po SUV 9-7X postavené z Chevroletu Trailblazer.
Nejen do švédského područí ale proudily podobné vozy, pár jich zamířilo i opačným směrem. V nejbizarnějším z bizarních případů takto vznikl v roce 2005 Cadillac BLS. Čtyřdveřový sedan byl převlečený Saab 9-3, který se jako Cadillac měl nabízet na různých místech světa, paradoxně ale nikoli v domácích Spojených státech. BLS skrýval příbuznost se švédským dárcem orgánů vnějšími změnami, přibyly zejména prvky karoserie po vzoru Cadillacu CTS. Svalnaté tvary, ostré hrany s rozlehlými plochami, mohutná dvojitá mřížka chladiče a nápadné zadní lampy světlometů předstíraly americký původ a staly se klíčem k rozpoznání BLS.
Mělo to být seriózní soupeř BMW řady 3, mnichovského bestselleru té a vlastně i současné doby. Snahám Američanů se ale v Bavorsku mohli jen vysmát, z auta se stál jeden z největších prodejních průšvihů historie aut - v nejlepší rok, kdy se objevil na trhu, si v Evropě našel pouhých 1 245 kupců, pak už bylo jen hůř. Pro srovnání - BMW 3 si v roce 2006 koupilo 289 597 lidí, víc bavoráků se snad prodalo ten rok omylem než Cadillaců cíleně.
Tohle fiasko ale není těžké pochopit, složité je spíše akceptovat myšlenkové pochody, které ke zrodu BLS vedly. Kopie Saabu, který sám o sobě nebyl prodejním trhákem, v hávu v Evropě nepříliš vyhledávané značky nedávala smysl. A ničemu jistě nepomohla ani částečná výroba v ruském Kaliningradu, který dále podtrhoval jakousi internacionálnost vozu - byl to jediný Cadillac druhu, který se neprodával na území USA. Bylo to také jediné americké značkové auto postavené ve Švédsku volitelně s italským motorem, ruská výroba už byla jen shnilá třešinka na dortu. Po prodeji pouhých 7 356 aut tak výroba experimentu jménem Cadillac BLS předčasně skončila už v roce 2009.
Navzdory minimálním prodejům se dnes BLS dá jako ojetina koupit i v České republice, kde se svého času pár exemplářů kupodivu též prodalo. V Praze je k mání červený sedan z roku 2007 se 116 000 najetými kilometry a benzínovým motorem o objemu 2 litry s výkonem 129 kW (175 koní). Původně byl zakoupený v ČR a nyní přijde na 129 990 Kč. Je to rarita, přesto nám něco říká, že ani za takové peníze jej s odstupem skoro 15 let nebude snadné prodat.
Cadillac BLS se nevyráběl jen jako sedan... Foto: Cadillac
...k dispozici byl dokonce i kombík. Ani to ale prodejním číslům nepomohlo, dnes je to skoro zapomenutý soupeř BMW řady 3 generace E90. Foto: Cadillac
Zdroje: Cadillac, TipCars
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis