V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3

Našli bychom jen málo aut v celé historii, jejichž pokus prorazit skončil takovým fiaskem. Zatímco BMW řady 3 se tou dobou prodávalo v Evropě okolo 300 tisíc za rok, Cadillac BLS byl rád za tisícovku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3

29.11.2020 | Mirek Mazal

V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3

/

Foto: Cadillac

Našli bychom jen málo aut v celé historii, jejichž pokus prorazit skončil takovým fiaskem. Zatímco BMW řady 3 se tou dobou prodávalo v Evropě okolo 300 tisíc za rok, Cadillac BLS byl rád za tisícovku.

Americký koncern General Motors koupil v roce 1990 automobilku Saab a zdálo se, že do té doby ryze švédská značka dostane pod taktovkou silné mateřské firmy prostor pro realizování vlastních plánů. Vznikly modely Saab 9-3 a 9-5 plné zajímavých detailů. Postupem času ale General Motors začínal ztrácet schopnost spravovat své značky způsobem, který by jim ponechal jejich původní tvář. A přišly problémy.

Kardinální chybou se z dnešního pohledu jeví rozhodnutí nabízet pod hlavičkou různých značek prakticky stejná auta. Takové praxi se říká přeznačkování - za pomoci modelu jedné značky je vytvořen zdánlivě nový model značky jiné, někdy stačí změnit logo na kapotě, jindy je změn o něco více. GM se k tomuto začal uchylovat příliš často, a vznikla tak celá řada podivných modelů - v případě Saabu díky tomu spatřilo světa kde co od kompaktního hatchbacku 9-2X, což bylo upravené Subaru Impreza, až po SUV 9-7X postavené z Chevroletu Trailblazer.

Nejen do švédského područí ale proudily podobné vozy, pár jich zamířilo i opačným směrem. V nejbizarnějším z bizarních případů takto vznikl v roce 2005 Cadillac BLS. Čtyřdveřový sedan byl převlečený Saab 9-3, který se jako Cadillac měl nabízet na různých místech světa, paradoxně ale nikoli v domácích Spojených státech. BLS skrýval příbuznost se švédským dárcem orgánů vnějšími změnami, přibyly zejména prvky karoserie po vzoru Cadillacu CTS. Svalnaté tvary, ostré hrany s rozlehlými plochami, mohutná dvojitá mřížka chladiče a nápadné zadní lampy světlometů předstíraly americký původ a staly se klíčem k rozpoznání BLS.

Mělo to být seriózní soupeř BMW řady 3, mnichovského bestselleru té a vlastně i současné doby. Snahám Američanů se ale v Bavorsku mohli jen vysmát, z auta se stál jeden z největších prodejních průšvihů historie aut - v nejlepší rok, kdy se objevil na trhu, si v Evropě našel pouhých 1 245 kupců, pak už bylo jen hůř. Pro srovnání - BMW 3 si v roce 2006 koupilo 289 597 lidí, víc bavoráků se snad prodalo ten rok omylem než Cadillaců cíleně.

Tohle fiasko ale není těžké pochopit, složité je spíše akceptovat myšlenkové pochody, které ke zrodu BLS vedly. Kopie Saabu, který sám o sobě nebyl prodejním trhákem, v hávu v Evropě nepříliš vyhledávané značky nedávala smysl. A ničemu jistě nepomohla ani částečná výroba v ruském Kaliningradu, který dále podtrhoval jakousi internacionálnost vozu - byl to jediný Cadillac druhu, který se neprodával na území USA. Bylo to také jediné americké značkové auto postavené ve Švédsku volitelně s italským motorem, ruská výroba už byla jen shnilá třešinka na dortu. Po prodeji pouhých 7 356 aut tak výroba experimentu jménem Cadillac BLS předčasně skončila už v roce 2009.

Navzdory minimálním prodejům se dnes BLS dá jako ojetina koupit i v České republice, kde se svého času pár exemplářů kupodivu též prodalo. V Praze je k mání červený sedan z roku 2007 se 116 000 najetými kilometry a benzínovým motorem o objemu 2 litry s výkonem 129 kW (175 koní). Původně byl zakoupený v ČR a nyní přijde na 129 990 Kč. Je to rarita, přesto nám něco říká, že ani za takové peníze jej s odstupem skoro 15 let nebude snadné prodat.


V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 1 - Cadillac BLS historie 01V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 2 - Cadillac BLS historie 02V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 3 - Cadillac BLS historie 03V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 4 - Cadillac BLS historie 04V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 5 - Cadillac BLS historie 05V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 6 - Cadillac BLS historie 06
Cadillac BLS se nevyráběl jen jako sedan... Foto: Cadillac

V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 7 - Cadillac BLS historie 07V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 8 - Cadillac BLS historie 08V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 9 - Cadillac BLS historie 09V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 10 - Cadillac BLS historie 10V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 11 - Cadillac BLS historie 11V ČR je k mání jeden z největších průšvihů moderních aut, marný pokus konkurovat BMW 3 - 12 - Cadillac BLS historie 12
...k dispozici byl dokonce i kombík. Ani to ale prodejním číslům nepomohlo, dnes je to skoro zapomenutý soupeř BMW řady 3 generace E90. Foto: Cadillac

Zdroje: Cadillac, TipCars

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.