Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi po 9 let nabízelo k A5 střešní okno, které nešlo otevřít. Důvody jsou bizarní
18.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jedním ze smyslů existence střešního okna je možnost ho otevřít a pustit do interiéru trochu čerstvého vzduchu. A5 ale nic takového po léta neuměla, proč?
Puristé jej odmítnou jako nepřijatelný prvek narušující torzní tuhost a zvyšující těžiště, pro ostatní ale může být střešní okno příjemná věc. Pokud si někdo chce čas od času užívat větru ve vlasech a vyhovuje mu koncepce vozu s pevnou střechou, je to v podstatě jediná cesta, kterou se může ubírat. I tak má své nevýhody, střešní okno může vrzat a může skrz něj zatékat, ale u kvalitně postaveného auta by se to stát nemělo. A pokud je všechno v pořádku, je to rozhodně zajímavé zpestření jízdy po městě.
Léta, přesně od roku 2007 do roku 2016, bylo možné se střešním oknem koupit také Audi A5 Coupe generace B8 a na některých trzích (jako třeba v USA) bylo dokonce prvkem standardní výbavy. Snad každý by od takové věci čekal, že umožní otevřít střechu a i se stáhnutými okénky nabídne něco jako kabriolet, jen s lepší použitelností v zimních měsících. Jenže ouha, tohle střešní okno nikdy nešlo otevřít.
Možná si říkáte, že znáte panoramatické střechy, které nejsou otevírací, ale toto není panoramatická střecha. Řešení Audi ji možná trochu připomene zvenčí, ale pohled zevnitř jasně ukáže, že tohle je klasické střešní okno, relativně malá, prosklená „díra ve střeše”, kterou je možné zatáhnout krycí látkou. Ale nejde ji otevřít.
Tohle okno lze vyklopit a otevřít tak párcentimetrovou škvíru, to je všechno. Neexistuje možnost, aby se zasunulo do plechové části střechy, k dispozici není ani vysouvání okna nahoru, nad zadní část střechy, jak to umožňuje třeba Fiat 500X. Cokoli z toho bychom u auta v cenové hladině A5 očekávali jako samozřejmost, jenže není tu. A je třeba ptát se, proč.
Audi na tuhle otázku kupodivu dává ústy svých zástupců odpověď, je ale vskutku z bizarního soudku. Za vším podle Ingolstadtu stojí Walter de Silva, slavný designér, autor první generace Audi A5 a donedávna šéfdesignér celého koncernu VW. Ten vůz navrhl tak, že linie střechy neumožňuje instalaci standardního střešního okna, které by se zasouvalo dovnitř střechy - vyžadovalo by to příliš mnoho prostoru, který by postrádala posádka vozu. A když konstruktéři de Silvu požádali, zda by z tohoto důvodu mohla být linie střechy odlišná, rezolutně to odmítl.
Technici to ale nevzdali a přišli i s nápadem otevírat okno ven, nad střechu, jako u zmíněného Fiatu. To už by se vešlo a dovolilo by to zachovat de Silvou původně navrženou linii střechy, de Silva ale ani s tím nesouhlasil. Kupé A5 označil za nejkrásnější auto, které kdy navrhl (s čím jistě mnozí budou diskutovat...) a střešní okno vysouvané ven by poškodilo atraktivitu jeho bočního profilu. A tak nebylo nic. A A5 skoro dekádu nabízelo střešní okno-neokno, které bylo spíše k vzteku než k užitku.
Není od věci se ptát, kdo tu vlastně vyrábí auta, jestli Audi nebo de Silva. S designéry to ale bývá těžké, jsou to umělci, někdy opravdu slavní a respektovaní a umí si vydupat svou. Přesto vznikla konspirační teorie, že Audi de Silvův odpor rádo přijalo. Automobilka totiž od začátku plánovala uvést na trh také kabriolet a bála se, že řada zákazníků toužící po nebi nad hlavou by dala přednost levnějšímu kupé se střešním oknem. Takto si museli koupit dražší kabriolet.
Tak či onak je to bizarní věc, zvláště přihlédneme-li k tomu, že na některých trzích si zákazníci na střešním okně, skutečném otevíracím okně, docela zakládají. V původní A5 nebylo, v té nové už je a hádejte, jak je řešené - vyklápí se nahoru. Že za designem vozu už nestojí Walter de Silva, snad ani nemusíme dodávat...
Audi A5 B8 nabízelo střešní okno, které vypadalo jako běžné střešní okno, tedy alespoň zevnitř, kde jej bylo možné i zatáhnout
Jenže jeho nebylo možné, jen vyklopení, i když zvenčí vypadalo jako prosklená střecha schopná vysunout se nad svůj plechový zbytek
Takhle se otvírá střecha Fiatu 500X. Opravdu by to na původním Audi A5 tolik vadilo?
Nová A5 už má střešní okno řešené úplně stejně, její designér je ovšem jiný...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB