Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže...

Z dnešního pohledu je skoro k nevíře, že ještě před necelými 10 léty bylo nadšení pro diesely takové, že Audi chtělo prodávat i naftový sporťák.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže...

12.8.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže...

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z dnešního pohledu je skoro k nevíře, že ještě před necelými 10 léty bylo nadšení pro diesely takové, že Audi chtělo prodávat i naftový sporťák.

Když se řekne Audi R8, většině lidí se vybaví desetiválcový atmosférický motor, s nímž můžete mít jeho aktuální generaci. A nebo 4,2litrový osmiválec, který byl vedle motoru V10 v nabídce pro první generaci tohoto auta. Mohli jste je mít s manuální i automatickou převodovkou, ale jen s pohonem všech kol. A také jen s podivnými kontrastními kusy karoserie za předními dveřmi, které se někomu líbily a jiný je nemohl vystát.

Audi ovšem v roce 2008 představilo ještě jednu verzi, kterou kdyby pustilo do výroby, byl by to skutečný unikát. Už koncept se postaral o pořádné pozdvižení. Hovoříme o R8 V12 TDI, též označované Le Mans, která měla, jak název napovídá, v útrobách turbodieselový dvanáctiválec. Není moc o čem debatovat, naftový supersport do té doby nepostavil nikdo jiný. A ač je to ve světle dnešního odporu k naftovým motorům obtížně uvěřitelné, ještě na sklonku minulé dekády bylo nadšení pro diesely tak velké, že Audi chtělo postavit i takový sporťák.

Dieselový dvanáctiválec jezdil v R10 TDI, závodním prototypu pro skutečnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans. Ten v R8 s ním ale měl společný jen počet válců; jiné bylo vrtání, zdvih i objem a řady válců svíraly jiný úhel, konkrétně 60°. Motor v R8 měl objem 5 934 ccm, zdvih byl 91,4 mm a vrtání 83 mm. Byla tu dvě turba a uměla nabídnout maximální tlak 2,6 baru. Vstřikování paliva common rail pracovalo s tlaky až 2 000 barů.

I díky tomu nabídl tenhle motor 500 koní ve 4 000 otáčkách a 1 000 Nm v rozsahu 1 750 - 3 000 ot./min, které znamenaly zrychlení na stovku za 4,2 vteřiny a maximálku přes 300 km/h. Upraveno bylo samozřejmě také odpružení, ale ne pro tolik výkonu, jako spíš pro tolik hmotnosti - R8 V12 TDI byla o 300 kilogramů (!) těžší než osmiválcová verze.

Do R8, kam se v době představení naftového konceptu montovaly jen kratší osmiválce, se 684 mm dlouhý dvanáctiválec (o 166 mm delší než soudobá V8 TDI) nevešel jen tak. Bylo potřeba posunout přepážku mezi motorovým prostorem a kabinou, takže v ní bylo méně místa za sedačkami než v osmiválcových verzích.

Koncept také dostal manuální převodovku, nikoliv automat, což je z dnešního pohledu další fascinující věc. Ten byl jedinou volbou pro Q7 V12 TDI, kde pracuje stejný dieselový dvanáctiválec. V R8 V12 TDI ale měla být manuální převodovka jedinou volbou; ve své době se spekulovalo, že to je proto, že Audi tehdy nemělo žádný automat, který by zvládl 1 000 Nm a zároveň by ho šlo použít s motorem uprostřed.

Změnila se i karoserie, protože dvanáctiválec potřeboval mnohem víc chlazení než V8. vidíme tak větší otvory pro vstup vzduchu v nárazníku, které dnes působí až komicky, jako by je namontoval nějaký tuner. Nový je spoiler na zádi, tvar výfuků, tvar difuzoru a také nástavce prahů s malými otvory pro vstup vzduchu. Ve střeše přibyl nasávací otvor NACA, rovněž pro přístup chladicího vzduchu do motorového prostoru.

Zejména díky němu si R8 V12 TDI se standardním vozem nespletete. A taky díky faktu, že V12 je velmi dobře vidět skrz upravené skleněné víko motoru. Vůz dostal také nová kola a přední i zadní světla jsou kompletně LEDková, ale to je tak všechno, co je na karoserii jiného. Interiér se až na přístrojový štít nezměnil vůbec.

Audi skutečně chtělo tohle auto vyrábět a prodávat ho zákazníkům. Bylo hotové, existoval i plně funkční prototyp, který se dokonce dostal do rukou novinářům - na přiložených videích si můžete poslechnout také jeho zvuk. Jenže když došlo na plánování výroby, Audi při propočtech zjistilo, že by se mu prodej takové verze prostě nevyplatil. Přepracování auta určeného původně pro osmiválec tak, aby se tam vešel mamutí dvanáctiválec, by bylo na vývoj tak nákladné, že by se muselo prodávat za cenu a nebo v počtech, kterým ani v Ingolstadtu nevěřili. A nevěřili ani tomu, že by znamenal adekvátní vzpruhu pro image písmen TDI - v tom se možná mýlili, nadšení části publika pro tento stroj bylo ohromné.

Audi nedojalo, a tak v roce 2009, stále v době finanční krize, odložilo tento projekt k ledu a motor použilo jen ve zmíněném Q7 V12 TDI. Dlouho se v něm ale nenabízel a dnes jej nenajdete v žádným autě nabízeném na současném trhu. Na piedestalu mezi nejsilnějšími motory TDI historie ale stále stojí a zřejmě ještě dlouho stát bude - současná doba takovým motorovým monstrům jednoznačně nepřeje a 500 dieselových koní dnes nenabízí vůbec nic...


Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 1 - audi r8 v12 tdi concept 01Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 2 - audi r8 v12 tdi concept 02Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 3 - audi r8 v12 tdi concept 03Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 4 - audi r8 v12 tdi concept 04Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 5 - audi r8 v12 tdi concept 05Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 6 - audi r8 v12 tdi concept 06Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 7 - audi r8 v12 tdi concept 07Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 8 - audi r8 v12 tdi concept 08Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 9 - audi r8 v12 tdi concept 09Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 10 - audi r8 v12 tdi concept 19Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 11 - audi r8 v12 tdi concept 20Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 12 - audi r8 v12 tdi concept 21Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 13 - audi r8 v12 tdi concept 22Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 14 - audi r8 v12 tdi concept 23Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 15 - audi r8 v12 tdi concept 24Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 16 - audi r8 v12 tdi concept 25Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 17 - audi r8 v12 tdi concept 26Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 18 - audi r8 v12 tdi concept 27Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 19 - audi r8 v12 tdi concept 28Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 20 - audi r8 v12 tdi concept 29Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 21 - audi r8 v12 tdi concept 30Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 22 - audi r8 v12 tdi concept 31Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 23 - audi r8 v12 tdi concept 32Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 24 - audi r8 v12 tdi concept 33Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 25 - audi r8 v12 tdi concept 34Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 26 - audi r8 v12 tdi concept 35Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 27 - audi r8 v12 tdi concept 36Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 28 - audi r8 v12 tdi concept 37

Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 29 - audi r8 v12 tdi concept 10Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 30 - audi r8 v12 tdi concept 11Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 31 - audi r8 v12 tdi concept 12Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 32 - audi r8 v12 tdi concept 13Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 33 - audi r8 v12 tdi concept 14Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 34 - audi r8 v12 tdi concept 16Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 35 - audi r8 v12 tdi concept 17Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 36 - audi r8 v12 tdi concept 18Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 37 - audi r8 v12 tdi concept 15Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 38 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 01Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 39 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 02Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 40 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 03Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 41 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 04Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 42 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 05Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 43 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 06Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 44 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 07Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 45 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 08Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 46 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 09Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 47 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 10Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 48 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 11Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 49 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 12Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 50 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 13Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 51 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 14Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 52 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 15Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 53 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 16Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 54 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 17Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 55 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 18Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 56 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 19Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 57 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 20Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 58 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 21Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 59 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 22Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 60 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 23Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 61 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 24Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 62 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 25Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 63 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 26Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 64 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 27Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 65 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 28Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 66 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 29Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 67 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 30Audi před 9 léty stvořilo sporťák s 6,0 V12 TDI. Měl 1 000 Nm, byl hotový, jenže... - 68 - Audi R8 V12 TDI historie dalsi 31
Audi R8 V12 TDI bylo odvážným konceptem a mnozí jej přijali s velkým nadšením. Do výroby se přesto nedostalo - škoda, motor V12 TDI je vážně výjimečný kus techniky

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.