Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti

Současná doba vynálezu Rudolfa Diesela nepřeje a po dekádách růstu jeho popularity rychle vyklízí pole. Než se tak stalo, mířil ke hvězdám a tyto motory na tom měly svůj podíl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti

4.1.2021 | Mirek Mazal

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti

/

Foto: Audi

Současná doba vynálezu Rudolfa Diesela nepřeje a po dekádách růstu jeho popularity rychle vyklízí pole. Než se tak stalo, mířil ke hvězdám a tyto motory na tom měly svůj podíl.

Dieselové motory se vyznačují vyšší účinností na úkor uchu méně lahodícího projevu a vyšší hmotnosti. Základní atributy vznětových jednotek rozdělují motoristy na jejich příznivce a odpůrce a v posledních letech přibývá hlavně těch druhých. Ekonomika jejich provozu ale hovoří jasně a už kvůli ní o svou popularitu hned tak nepřijdou.

Naftové agregáty umí dodávat dostatečné množství výkonu při zachování příznivé spotřeby, a to jsou neoddiskutovatelné výhody rozhodující pro lidi jezdící desítky tisíc kilometrů ročně. Kombinace dynamiky a malého apetitu v reálných podmínkách umí vyniknout, třebaže i v tomto ohledu jsou naftové motory v poslední době spíše na scestí - stále složitější protiemisní opatření reálnou efektivitu jejich fungování postupně snižují.

Než se tak ovšem stalo, byly naftové motory dekády na vzestupu a na začátku minulé dekády se staly v řadě evropských zemí dominantním způsobem pohonu osobních vozů. Dnes se podíváme na ty, které tvořily důležité milníky na cestě ke slávě - pod kapotou měly přelomové diesely, které diesely je posunuly vpřed. A bez zajímavosti není, že z posledních pěti milníků, navzdory jejich pokrokovosti či výjimečnosti, už v novém autě nekoupíte jediný.

1. Peugeot 504 2,1 Diesel (1970)

Dieselový čtyřválec o objemu 2,1 litru měl jen 66 koní (49 kW), proto nebyl určen na zbrklé předjíždění mezi vesnicemi, ale sloužil jako skromný hltač velkých porcí kilometrů. Právě v této pozici svého času obstál na jedničku a světu jasně ukázal, že diesel v pohodlném osobním autě vyšší třídy může mít své místo. Prostorný Peugeot je dodnes velmi oblíbený v Africe, kam se komfortní podvozek i primitivní konstrukce jeho motoru velmi než hodí.


Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 1 - Kvalitni dieselova auta foto 02Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 2 - Kvalitni dieselova auta foto 01Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 3 - Kvalitni dieselova auta foto 03
Foto: Peugeot

2. Mercedes-Benz 200 D W124 (1985)

Německý předchůdce třídy E se stal legendou, a to do jisté míry za to vděčí i svým naftovým motorům, které jsou považovány za prakticky nezničitelné. Agregáty s kódovými označeními OM601, OM602 a OM603 (čtyřválec, pětiválec a šestiválec) jsou konstruovány tak, že vydrží najezdit i milion kilometrů bez větších oprav. Přes moderní konstrukci a výrobu tu navíc nejsou žádné komplikované technologie náchylné k poruchám, tyto motory vydláždily cestu dieselům k naprosté dominanci v evropské vyšší střední třídě.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 4 - Kvalitni dieselova auta foto 04Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 5 - Kvalitni dieselova auta foto 05Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 6 - Kvalitni dieselova auta foto 06
Foto: Mercedes-Benz

3. Audi A6 Avant 2,5 TDI quattro C4 (1994)

Původně Audi 100 přejmenované v pozdější fázi své existence na A6 kvůli sladění se zbytkem nabídky bylo prvním autem, které dostalo motor s dnes ikonickým označením TDI, konkrétně pětiválec o objemu 2,5 litru. Nejprve přišla varianta se 115 koňmi (85 kW), po faceliftu a změně označení na A6 a v nabídce přibyla silná verze o výkonu 140 koní (103 kW), která nelze ani z dnešního pohledu považovat za slabou. Zrychlení na 100 km/h probíhalo do 10 sekund a velké Audi jelo i 200 km/h. Povedený motor následně sloužil i automobilce Volvo a VW jej s úpravami používal i o dekádu později.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 7 - Kvalitni dieselova auta foto 07Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 8 - Kvalitni dieselova auta foto 08Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 9 - Kvalitni dieselova auta foto 09
Foto: Audi

4. Alfa Romeo 156 a Lancia Kappa 2,4 JTD 838 (1998)

Italové byli na poli dieselů většími průkopníky, než by leckdo řekl - prvním osobním autem s přímým vstřikem nafty byl Fiat Croma v roce 1986, čímž o tři roky předběhl TDI od Volkswagenu. Jenže na rozdíl od marketingově lépe uchopeného řešení Němců průlom neznamenal. Trochu jinak to bylo v případě jednotky 2,4 JTD o 12 let později. Šlo o první sériový diesel s vysokotlakým vstřikováním Common Rail, které se nakonec stalo průmyslovým standardem a dnes jej používají i jednotky TDI. Absolutní prvenství drží Alfa Romeo 156 a Lancia Kappa, italský Mercedes svého druhu.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 10 - Kvalitni dieselova auta foto 10Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 11 - Kvalitni dieselova auta foto 11Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 12 - Kvalitni dieselova auta foto 12
Foto: Lancia

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 13 - Auta s prelomovymi diesely pod kapotou 01Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 14 - Auta s prelomovymi diesely pod kapotou 02Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 15 - Auta s prelomovymi diesely pod kapotou 03
Foto: Alfa Romeo

5. BMW 530d E39 (1999)

Už v devadesátých letech BMW dokázalo vyrobit naftový motor s výkonem a projevem, který rázem akceptovatelný i pro zákazníky sportovně laděných sedanů. Bez deci třílitrové ústrojí bylo první, které strčilo do kapsy spoustu benzínových aut. 184 koní (135 kW) výkonu a 400 Nm točivého momentu dodávaných relativně noblesním způsobem jsou stále dostatečné k tomu, aby i dnes udržely krok s provozem.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 16 - Kvalitni dieselova auta foto 13Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 17 - Kvalitni dieselova auta foto 14Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 18 - Kvalitni dieselova auta foto 15
Foto: BMW

6. Volvo S60 D5 (2002)

Volvo mělo ve svém dosahu několik dieselových motorů, automobilka používala jednotky Volkswagen, Audi a Renault. D5 byla první skutečná nafta ze Švédska, konkrétně pětiválec D5244T byl vlastně koncipován jako benzínový, ale při vývoji bloku bylo již myšleno na možnou přestavbu pro diesel. Ten později skutečně vznikl s výkonem 163 koní (120 kW) 340 Nm a zaujal hlavně svým projevem, který měl k benzinu též velmi blízko. Dodnes platí za neskutečně kultivovaný, jeho vibrace, hluk i celkový projev jsou měřítkem pro konkurenty.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 19 - Kvalitni dieselova auta foto 16Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 20 - Kvalitni dieselova auta foto 17Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 21 - Kvalitni dieselova auta foto 18
Foto: Volvo

7. Fiat Punto 1,3 Multijet (2003)

Další Ital dokázal, že diesel může dávat smysl i v malých autech, kam se podle škarohlídů vůbec nehodí. Multijet 1,3 rozhodně není nejvýkonnější naftou, ale výdrží a hospodárností exceluje a i malém Puntu dává smysl. Malé podniky často kupovaly lehké dodávky s tímto pohonem, který se odvděčí ekonomickým provozem.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 22 - Kvalitni dieselova auta foto 19Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 23 - Kvalitni dieselova auta foto 20Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 24 - Fiat Punto 2003 interier 01a
Foto: Fiat

8. Honda Accord 2,2 i-CTDI CL (2004)

Japonská Honda byla vždy populární u milovníků spáleného benzínu. Značka sice vyráběla strojovny nejen pro automobily, ale i lodě, motocykly, sekačky na trávu či letadla, vždy se ale jednalo o zážehové agregáty, ty dieselové dodávaly externí firmy. První nafta přímo od Hondy jménem 2,2 i-CTDI bylo povedené dílo, které nikdo nečekal. Absence hluku a vibrací s dobrou odezvou plynu mile překvapily i ty, kteří Hondu milovali kvůli jejím V-TECům - na poli čtyřválcových dieselů to byl průlom svého druhu.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 25 - Kvalitni dieselova auta foto 22Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 26 - Kvalitni dieselova auta foto 23Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 27 - Kvalitni dieselova auta foto 24
Foto: Honda

9. Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE L320 (2006)

Land Rover nebyl v žádném případě první s osmiválcovým vznětovým motorem. Tři německé značky byly rychlejší a první britské TDV8 vytvořila spolupráce Fordu a PSA. Právě tyhle dvě firmy mu daly vlastnosti, které u dieselů do té doby nebyly známe - projev připomínající americké osmiválcové benziny se skoro nekonečnými zkušenostmi Francouzů s diesely přinesly možná nejzajímavěji se projevující nafťák vůbec, u nějž bylo skutečně těžké zjistit, jaké palivo vlastně spaluje. Jízdní vlastnosti vozu připomínaly spíše motorový člun, ale to už je jiný příběh.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 28 - Kvalitni dieselova auta foto 25Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 29 - Kvalitni dieselova auta foto 26Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 30 - Kvalitni dieselova auta foto 27
Foto: Land Rover

10. Subaru Impreza 2,0D Sport GH (2008)

Subaru je značka, která se vždy snažila získat pevnou oporu u evropských zákazníků. Pokulhávání plánu bylo částečně způsobeno nedostatkem vznětových motorů v nabídce, což značka zkusila napravit přelomovým dieselovým boxerem. Motor je to velmi zajímavý nejen konstrukcí, ale i projevem, jeho poruchovost ovšem útok na srdce Evropanů poněkud zhatila.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 31 - Kvalitni dieselova auta foto 28Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 32 - Kvalitni dieselova auta foto 29Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 33 - Kvalitni dieselova auta foto 30
Foto: Subaru

11. BMW X5 M50d E70 (2012)

Automobilka BMW byla s dieselovými šestiválci obecně vždy napřed, dodnes se počtem kilowattů a newtonmetrů - relativně i absolutně - drží nad hodnotami většiny ostatních. Po motoru 35d přineslo ten pravý průlom premiérové trojité přeplňování, které dalo ladění výše i průběhu výkonu nadstandardní možnosti. Konkurenci tento motor překonal tak, že dodnes nikdo nenašel odpověď - například model X5 E70 měl už před sedmi léty celkem 280 kW (381 koní) a vysoký točivý moment 780 Nm. Nástupce se čtyřmi turby měl koní dokonce 400.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 34 - Kvalitni dieselova auta foto 31Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 35 - Kvalitni dieselova auta foto 32Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 36 - Kvalitni dieselova auta foto 33
Foto: BMW

12. Audi SQ7 TDI (2016)

I když se v případě posledních čtyřech jmenovaných aut bavíme o vozech starých maximálně 14 let, žádný z těchto motorů už jako nový nekoupíte. K mání není ani diesel M50d ve své 400koňové formě, který se vyráběl jen pár let a dokonce ani tento motor V8, kterou naši exkurzi mezi dieselovými milníky uzavřeme. Ačkoli byl představen teprve v roce 2016 a trvalo někdy i roky, než se v upravených verzích objevil v Porsche, Volkswagenu či jiných Audi, dnes už to má též spočítané.

Jeho hlavním specifikem a předností bylo krom objemu a počtu válců použití elektrického přeplňování. Obecně vzato šlo o triturbo jako v případě BMW, u poslední 4,0 TDI v SQ7 a dalších modelech Audi ale ke dvěma klasickým turbům přidával ruku k dílu elektrický kompresor, který se staral hlavně pozoruhodnou odezvu v nízkých otáčkách. I z těžké a velké Q7 dělal velmi mrštné a přitom relativně úsporné auto, stále větší nároky kladené emisními normami v kombinaci s přirozeně omezenými prodeji tak výjimečného motoru ale znamenaly i konec osmiválcového TDI. Je to smutné, pestrost z automobilovému trhu mizela už dříve a chybí mu stále více.

Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 37 - Audi SQ7 2016 prvni oficialni sada 05Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 38 - Audi SQ7 2016 prvni oficialni sada 07Auta s revolučními diesely: Z pěti posledních novinek jsou všechny po smrti - 39 - Audi SQ7 2016 prvni oficialni sada 24
Foto: Audi

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše