Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta s třípaprskovými koly: kdysi móda, dnes retro a rarita. Nechybí vám?
15.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte-li v garáži auto s třípaprskovými koly z výroby, nejspíše pochází z půlky 90. let. Ani tehdy nebyla úplně běžná, ale byla šik. Dnes jsou jen minulostí.
Kola s pěti, sedmi, devíti, patnácti paprsky dnes potkáte - a také koupíte - bez větších problémů. Něco takového má v nabídce snad každý obchod s litými koly a také každé nové auto. Co už ale dnes nenajdete, jsou kola třípaprsková, třebaže ještě relativně nedávno jich bylo na světě docela dost.
Fanoušci Saabů mají tři paprsky jistě dobře v paměti, spousta modelů této značky je nabízela ještě v 21. století a řada verzí byla doplněna něčím, co připomínalo kladivo, na vnějších koncích paprsků. Vypadalo to zajímavě, byť možná ne zrovna elegantně. Podobně také fanoušci Dodge Viper jistě vzpomenou, že jak první červený prototyp, tak i první sériová verze, označená RT/10, měly kola o třech paprscích.
Třípaprskových kol ovšem bylo v historii mnohem víc a většina z nich byla na světě okolo poloviny 90. let. A u všech byla postupně třípaprsková kola nahrazena jinými, možná kvůli vzhledu, možná z technických důvodů. Tímto aspektem si nejsme jisti, po vizuální stránce ale většina třípaprskových kol dost kulhá. A nezáleží na tom, jestli mají tři tlusté paprsky nebo tři páry tenčích, jestli jsou původní nebo moderní z druhovýroby - ano, dodnes se dělají -, pořád nevypadají nic moc. Přesto se pořád řadě lidí líbí.
V každém případě, pokud máte na svém voze originální třípaprsková kola, máte i tak docela raritu. A zároveň dost „retro” věc, kterou nejeden fajnšmerkr mezi automobilovými nadšenci ocení. Našli jsme celkem dvaadvacet aut, která měla třípaprsková kola; pravda, v některých případech to je více verzí jednoho auta. Najdete je níže i s popisky, co jsou zač. Přidáte nějaká další v komentářích?
Dodge Viper (vlevo prototyp, vpravo produkční RT/10)
Ford Mustang (gen. III Cobra vlevo, gen. IV vpravo)
Opel Corsa (gen. A GSi vlevo, gen. B vpravo)
Saab 900 (vlevo 900S Aero, vpravo 900 SE Turbo Coupe)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22