Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta s třípaprskovými koly: kdysi móda, dnes retro a rarita. Nechybí vám?
15.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte-li v garáži auto s třípaprskovými koly z výroby, nejspíše pochází z půlky 90. let. Ani tehdy nebyla úplně běžná, ale byla šik. Dnes jsou jen minulostí.
Kola s pěti, sedmi, devíti, patnácti paprsky dnes potkáte - a také koupíte - bez větších problémů. Něco takového má v nabídce snad každý obchod s litými koly a také každé nové auto. Co už ale dnes nenajdete, jsou kola třípaprsková, třebaže ještě relativně nedávno jich bylo na světě docela dost.
Fanoušci Saabů mají tři paprsky jistě dobře v paměti, spousta modelů této značky je nabízela ještě v 21. století a řada verzí byla doplněna něčím, co připomínalo kladivo, na vnějších koncích paprsků. Vypadalo to zajímavě, byť možná ne zrovna elegantně. Podobně také fanoušci Dodge Viper jistě vzpomenou, že jak první červený prototyp, tak i první sériová verze, označená RT/10, měly kola o třech paprscích.
Třípaprskových kol ovšem bylo v historii mnohem víc a většina z nich byla na světě okolo poloviny 90. let. A u všech byla postupně třípaprsková kola nahrazena jinými, možná kvůli vzhledu, možná z technických důvodů. Tímto aspektem si nejsme jisti, po vizuální stránce ale většina třípaprskových kol dost kulhá. A nezáleží na tom, jestli mají tři tlusté paprsky nebo tři páry tenčích, jestli jsou původní nebo moderní z druhovýroby - ano, dodnes se dělají -, pořád nevypadají nic moc. Přesto se pořád řadě lidí líbí.
V každém případě, pokud máte na svém voze originální třípaprsková kola, máte i tak docela raritu. A zároveň dost „retro” věc, kterou nejeden fajnšmerkr mezi automobilovými nadšenci ocení. Našli jsme celkem dvaadvacet aut, která měla třípaprsková kola; pravda, v některých případech to je více verzí jednoho auta. Najdete je níže i s popisky, co jsou zač. Přidáte nějaká další v komentářích?
Dodge Viper (vlevo prototyp, vpravo produkční RT/10)
Ford Mustang (gen. III Cobra vlevo, gen. IV vpravo)
Opel Corsa (gen. A GSi vlevo, gen. B vpravo)
Saab 900 (vlevo 900S Aero, vpravo 900 SE Turbo Coupe)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch