Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta s třípaprskovými koly: kdysi móda, dnes retro a rarita. Nechybí vám?
15.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte-li v garáži auto s třípaprskovými koly z výroby, nejspíše pochází z půlky 90. let. Ani tehdy nebyla úplně běžná, ale byla šik. Dnes jsou jen minulostí.
Kola s pěti, sedmi, devíti, patnácti paprsky dnes potkáte - a také koupíte - bez větších problémů. Něco takového má v nabídce snad každý obchod s litými koly a také každé nové auto. Co už ale dnes nenajdete, jsou kola třípaprsková, třebaže ještě relativně nedávno jich bylo na světě docela dost.
Fanoušci Saabů mají tři paprsky jistě dobře v paměti, spousta modelů této značky je nabízela ještě v 21. století a řada verzí byla doplněna něčím, co připomínalo kladivo, na vnějších koncích paprsků. Vypadalo to zajímavě, byť možná ne zrovna elegantně. Podobně také fanoušci Dodge Viper jistě vzpomenou, že jak první červený prototyp, tak i první sériová verze, označená RT/10, měly kola o třech paprscích.
Třípaprskových kol ovšem bylo v historii mnohem víc a většina z nich byla na světě okolo poloviny 90. let. A u všech byla postupně třípaprsková kola nahrazena jinými, možná kvůli vzhledu, možná z technických důvodů. Tímto aspektem si nejsme jisti, po vizuální stránce ale většina třípaprskových kol dost kulhá. A nezáleží na tom, jestli mají tři tlusté paprsky nebo tři páry tenčích, jestli jsou původní nebo moderní z druhovýroby - ano, dodnes se dělají -, pořád nevypadají nic moc. Přesto se pořád řadě lidí líbí.
V každém případě, pokud máte na svém voze originální třípaprsková kola, máte i tak docela raritu. A zároveň dost „retro” věc, kterou nejeden fajnšmerkr mezi automobilovými nadšenci ocení. Našli jsme celkem dvaadvacet aut, která měla třípaprsková kola; pravda, v některých případech to je více verzí jednoho auta. Najdete je níže i s popisky, co jsou zač. Přidáte nějaká další v komentářích?
Dodge Viper (vlevo prototyp, vpravo produkční RT/10)
Ford Mustang (gen. III Cobra vlevo, gen. IV vpravo)
Opel Corsa (gen. A GSi vlevo, gen. B vpravo)
Saab 900 (vlevo 900S Aero, vpravo 900 SE Turbo Coupe)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva