Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto z SSSR s tachometrem do 320 km/h? Takové vážně vzniklo, ani moc nepřehánělo
13.11.2018 | Petr Miler
I když si podle cejchování tachometru dělají představu o dynamice vozu leda děti, v tomto případě ji naznačovalo docela přesně.
Sověti nevyráběli jen odolnější Fiaty 124 a od nich odvozená auta, jak jsme nastínili i článkem o zapomenutých strojích z této země. Pracovali také na sportovních vozech, které byly leckdy velmi zajímavé, ale komunistická vláda výrobě podobných aut celkem pochopitelně nepřála. Ostatně, u nás to bylo podobné a nebýt komunistů, mohla se třeba aspoň malosériově vyrábět Tatra JK 2500. Nechme ale „co by bylo, kdyby” a podívejme se na stroj, který měl v 60. letech pokořit sovětské rychlostní rekordy, ZIL 112S. A nevznikl pouze na papíře, skutečně se vyráběl.
Tenhle stroj, který až nápadně připomíná italské sporťáky 50. a 60. let a také trochu ikonickou AC Cobru, přišel se spoustou technických věcí jako první auto v Sovětském svazu. Mezi ty podstatné patřily např. kotoučové brzdy, diferenciál s omezenou svorností nebo radiální pneumatiky - nic takového do té doby žádné sovětské silniční auto nemělo.
Technický základ tu nebyl příliš složitý, šasí tvořil klasický trubkový rám se sklolaminátovou karoserií. Ta byla velmi povedená a postranní výfuky, které vidíme od svodů až po koncovku, jsou vážně „cool”. Poháněná náprava byla zadní a motor seděl vpředu, pochopitelně. Byl jím, jak napovídá počet svodů, vidlicový osmiválec.
Spolupracoval s manuálním tříkvaltem ze Zisu 110 a v diferenciálu bylo prý možno snadno a rychle měnit finální převod podle trati, na které měl vůz jezdit. Zadní náprava byla typu De Dion, u závodních a sportovních aut hodně používaná, nakonec ji měla i zmíněná Tatra JK 2500. Vpředu bylo kompletní zavěšení s řízením z trochu jiného sovětského stroje, Volhy GAZ-21. Pro tohle sdílení součástek byl jednoduchý důvod - vývoj takto unikátních strojů neměl v SSSR prioritu, nebylo na něj vynakládáno tolik peněz, takže se stavělo z toho, co tehdejší automobilový průmysl nabídl. Pro ty z nás, kteří ještě poznali komunistické Československo, nic až tak překvapivého.
Motor pocházel z limuzíny ZIL 111, měl objem 5 980 ccm čtyři karburátory K-85 a dával 230 koní. Laminátový vůz vážil akceptovatelných 1 330 kilogramů, takže si dovedete představit, že zrovna pomalý nebyl, zejména na Sovětský svaz roku 1961. Na stovce byl tento stroj za 9 sekund a maximálka verze se šestilitrem byla prý okolo 260 km/h.
Proč mluvíme o „verzi se šestilitrem”? Vznikly totiž celkem dva kusy ZILu 112S - jeden bílý a druhý modrý. Právě ten druhý stroj, představený v roce 1963, přišel s kotoučovými brzdami na obou nápravách a pod kapotou měl osmiválec ZIL 114 o objemu dokonce sedm litrů. Výkon se zvedl na 270 koní a maximálka měla být 270 km/h. Připomínáme, že jsme stále v Sovětském svazu za doby tuhé totality, před více než 50 léty.
Jeden z prvních pokusů o rychlostní rekord se uskutečnil v roce 1962 s prvním 112S, doplněným o hliníkový plech na podvozku a plexisklový hardtop pro co nejlepší aerodynamiku. Konstruktéři vyrazili na jezero Baskunčak, které mělo být vyschlé, ale zrovna v roce 1962 tam silně pršelo a podklad nebyl dostatečně pevný na to, aby vůz zvládl rychlosti vyšší než 230 km/h.
Druhý vůz se silnějším motorem a také s ochranným rámem pro případ převrácení - první ho neměl - se účastnil různých závodů a stanovil údajně pět rychlostních rekordů tehdejší SSSR. Jedním z nich byla průměrná rychlost ve vytrvalostní podniku na Němanském okruhu, kde zaznamenal hodnotu 127,75 km/h. To se dnes může zdát na závodní stroj docela málo, ale připomeňme dobové brzdy, pneumatiky a také samotnou dobu - jsme pořád v šedesátých letech.
V roce 1965 se podařilo také dosáhnout několika dalších rekordů, další pokus o maximálku se však neuskutečnil. Všechno bylo připraveno, a to včetně nově postavené čtrnáctikilometrové dráhy testovacího polygonu Dmitrov. Jenže než přišel čas pokusu, začala zima, začalo sněžit a muselo se čekat na další rok. Dříve však vedení automobilky ZIL rozhodlo, že do motorsportu peníze investovat nebude a projekt modelu 112S byl ukončen, i když sériová produkce nebyla alespoň ničím neuskutečnitelným.
Výroba se tedy zastavila na dvou kusech. Určitou dobu byl jeden z nich vystaven v muzeu v Rize, kde byl nalakovaný na červeno - to nebyla jeho originální barva. Později se oběma autům dostalo určité renovace, při které byly nastříkány do laků, jaké měly původně - jeden je krémový a druhý je modrý. Informace o jejich aktuálním výskytu bohužel nemáme.
ZIL 112S byl na SSSR 60. let pozoruhodným autem, vznikly ale jen dva kusy
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Na jedoucí auto spadl velký kus mostní konstrukce, doslova jej prošpikoval
včera - Řidič Audi na horách drsně poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
22.2.2019 - Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
22.2.2019 - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
21.2.2019 - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019

Nejčtenější články
- Volvo zkusilo obejít dealery a auta prodávat bez nich, ve Státech ale tvrdě narazilo
25.1.2019 - Muž dostal desítky milionů korun poté, co ho policie zatkla za „krádež” vlastního auta
25.1.2019 - Porsche skutečně dokázalo drasticky snížit hodnotu aut „zlobivých” zákazníků
25.1.2019 - Představení Audi Q8 v losím testu zcela mění vnímání velkých SUV
25.1.2019 - Pokud vám ani nejluxusnější SUV na trhu nejsou dobrá, můžete si koupit Místokrále
25.1.2019 - Bugatti náhle odpískalo projekt SUV. Už existují jen dvě značky, které ho nepostaví
25.1.2019 - Nejlepší auta v dlouhodobých testech Němců. Najet 100 tisíc km zvládají jako nic
25.1.2019 - Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony
25.1.2019 - Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme
25.1.2019 - Příznivci zbraní zkusili, co zbude z SUV s běžícím motorem po výstřelu z tanku
25.1.2019
Živá témata na fóru
- Dacia Duster 00:54 - leonidas
- P: BMW Ski and Snowboard Bag 22:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 20:34 - Stepan
- BMW Divize 17:40 - Vrooom
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 15:08 - Rageweawer
- Onboard videa 14:08 - řidičBOB
- Gastronomické okénko 13:24 - pavproch
- Co právě teď posloucháte? 13:02 - pavproch
- Lyžárna 12:56 - pavproch
- audi a3 , spojka? prevodovka? 22.2.2019 - speedo
Autobazar
Renault Megane 1.2 TCe
r.v. 2018
450 000,- KčRenault Clio 0.9 TCe
r.v. 2019
310 000,- KčRenault Clio 0.9 TCe
r.v. 2019
310 000,- KčOpel Astra 1.6 CDTI
r.v. 2016
302 000,- KčVW Golf 1.6 TDI
r.v. 2014
254 000,- KčToyota Yaris 1.33 Dual VVT-i
r.v. 2014
280 000,- KčRenault Megane 1.6 16V
r.v. 2013
138 000,- KčRenault Clio 1.2 16V
r.v. 2011
87 000,- Kč