Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami

Klub amatérských stavitelů aut dnes nepotkáte, ale v Sovětském svazu léta fungoval. Tamní zájemci o výjimečná auta si je zkrátka museli postavit sami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami

27.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Klub amatérských stavitelů aut dnes nepotkáte, ale v Sovětském svazu léta fungoval. Tamní zájemci o výjimečná auta si je zkrátka museli postavit sami.

Že bylo v zemích na rudé straně železné opony všudypřítomné kutilství, asi netřeba připomínat. Spousta věcí nebyla k sehnání vůbec nebo tak složitě, že bylo snazší si je vyrobit, postavit nebo jinak opatřit svépomocí - a nikoliv „podpultovou metodou”. Bylo tomu tak u nás a bylo tomu tak samozřejmě i v Sovětském svazu.

Strana řekla, že všichni jsou si rovni a všem budou stačit Žigulíky. Kromě těch, kteří jsou si rovnější a kteří tak budou jezdit např. Čajkami. Také tu ale byla početná skupina nadšenců, kterým auta dostupná ke koupi nestačila a chtěli něco lepšího. Standardně to takoví lidé řeší úpravami běžně prodávaných aut, jenže co když jsou ta běžně prodávaná auta od kýženého výsledku vzdálena natolik, že pár drobností nestačí, „doma” nic lepšího koupit nelze a dovézt nic také ne? Pak prostě nezbývá, než to vyrobit

Člověk by v SSSR té doby čekal necky na kolech, ale sovětská auta postavená doma na koleně vykazují pozoruhodnou míru kvality. Pár jsme jich zmínili už v nedávném článku o 12 zapomenutých konceptech ze SSSR. Některá auta z toho seznamu nebyla tak úplně zapomenutá, protože se s nimi dodnes jezdí.

Takovým příkladem budiž Juna 2500 (červený sporťák), která začínala s motorem z Gazu-24 a dnes má řadový šestiválec z BMW 535i. Podobně také vůz s názvem Pangolina (zelený stroj s vyklápěcím vrškem) dodnes stojí v muzeu a ve své době to byl zjev, inspirovaný italským designem 80. let. Získala ohlas na několika výstavách a ukázala se na Expu v roce 1985 v Plovdivu.

Fotografie níže pocházejí od Andreje Čudakova a jsou z Brjansku z roku 1987, ze srazu klubu stavitelů aut Samavto. Čudakov se ho účastnil a byl členem onoho klubu. Vidíme tam Junu, Pangolinu i spoustu dalších aut, některá povedená, jiná méně - třeba ten šedý sporťák poněkud amerických tvarů si říká Vega a vypadá na dobu a místo vzniku docela zajímavě. Ljucha je v podstatě Žigulík-hatchback, Ichtiandr je objoživelné vozidlo a zmíněná Vega má pozoruhodně otvírané dveře; dnes se jim může přiblížit tak možná Renault Avantime.

Také vidíme divný stroj s ohromnou přední maskou a světly z Lady, který je podle popisku předchůdce nynějších crossoverů s karoserií čtyřdveřových kupé. To ukazuje, že popisky jsou podstatně novější než fotografie, i když to tak na první pohled nevypadá. Bohužel ale nejsou u všech aut, takže o spoustě toho nic nevíme. Kochat se přesto můžeme...


Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 1 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 01Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 2 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 02Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 3 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 03Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 4 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 04Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 5 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 05Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 6 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 06Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 7 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 07Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 8 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 08Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 9 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 09Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 10 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 10Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 11 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 11Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 12 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 12Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 13 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 13Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 14 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 14Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 15 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 15Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 16 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 16Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 17 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 17Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 18 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 18Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 19 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 19Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 20 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 20Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 21 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 21Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 22 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 22Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 23 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 23Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 24 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 24Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 25 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 25Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 26 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 26Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 27 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 27Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 28 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 28Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 29 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 29Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 30 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 30Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 31 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 31Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 32 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 32Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 33 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 33Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 34 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 34Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 35 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 35Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 36 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 36Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 37 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 37Běžní lidé si v SSSR nemohli koupit žádná výjimečná auta. Tak si tahle postavili sami - 38 - sraz klubu stavitelu aut brjansk 1987 38
Na srazu klubu Samavto se v Brjansku v roce 1978 sešlo asi 80 aut

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.