Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bizarnosti tohoto auta připomínají, jak krásně bláznivé byly italské sporťáky
28.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Lamborghini dnes patří Němcům a na jeho autech je všechno pinktlich. Před 30 léty to byla italská automobilka a na jejích autech nebylo normální skoro nic.
Patříte k těm, kteří měli jako malí na zdi obrázek Lamborghini Countach a vždycky jste se s ním chtěli svézt? Kolega Doug DeMuro si tento sen splnil a způsobem sobě vlastním předvádí, že pro tohle auto je charakteristické něco trochu jiného, než o čem jsme v mládí snili. Spíše než jízdou totiž dokáže tahle ikona 80. let zaujmout bezpočtem podivných detailů a svým způsobem kouzlených nedomyšleností, které z ní dělají to, čím ve skutečnosti je - pološíleným italským autem z hloubi minulého století.
Bílý stroj, který vidíme na videu, je výroční edice k 25 letům existence Lamborghini jako výrobce sporťáků. Přišel na svět až v roce 1989, je nejsilnější a také vizuálně nejšílenější. Kvůli svému svéráznému bodykitu, který vůz značně vzdaluje od původního Gandiniho Countache z roku 1974, nejenže vypadá, jako by přijel přímo z Hvězdných válek, toto „vyšperkování” ovlivňuje i praktickou použitelnost vozu. Dozadu nevidíte vůbec nic, dokonce je doporučováno si sednout na práh a dívat se přes střechu, když couváte. Předtím se ale do auta musíte nějak dostat.
Countach začal v 70. letech existovat jako červený vůz vlevo. Ten bílý vpravo jeho cestu životem uzavíral - už designový rozdíl je poměrně značný
Na dálkové centrální zamykání zapomeňte, je potřeba strčit klíč do zdířky - zespodu v tlačítku otvíraní dveří, které je umístěno v nasávacím otvoru. Pak třeba chcete dát něco do zavazadelníku, který není vpředu, nýbrž vzadu, za motorem - vepředu je místo pro akumulátor či náhradní kolo a pokud by vás napadlo sem něco přece jen dát, sluší se zmínit, že není nikterak chráněn proti vlivům okolí, a tak do něj mimo jiné zatéká. Což je zvláště v případě baterky odvážné. Obě kapoty se otevírají zatáhnutím za jednu z chromovaných páček v prahu dveří. Vypadají obě úplně stejně, takže si to buď musíte pamatovat, anebo otevřít radši vždycky obojí najednou. Popisky tu prostě nejsou.
Jelikož je tohle auto z roku 1989, spousta věcí tu je elektrických - zrcátka, okna i sedačky. Boční okna tu jsou čtyři, ale stahuje se jen jedno, a to ještě jen pár centimetrů. Ruku tudy pořádně neprotáhnete, natož kelímek coly z McDrive. Sedačky se nastavují pomocí několika tlačítek, která ale jsou uschovaná v prahu pod výklopným krytem, hned vedle malé schránky na drobnosti.
Stěrač zcela plochého skla stírá tak, že stejně nic nevidíte. A bočním okénkům snad ani nelze říkat stahovací...
Elektrická zrcátka se seřizují celkem normálně, na první pohled. Na ten druhý se ukáže, že krom běžného nastavení skel uvnitř můžete celé zrcátko vzít a prostě ho ohnout jinam. To první připomíná modernější auta, to druhé historii. V Lamborghini se asi postupnou evolucí prostě sešlo obojí najednou a nikoho nenapadlo ten horší a starší způsob natavení zrušit.
Pak třeba začne pršet, takže si pustíte stěrač. Nebo stěrače, jak chcete - je tu jedno rameno, ale má na sobě dvě gumičky různé velikosti. Vzápětí ovšem zjistíte, že je celkem k ničemu - v horní úvrati se totiž nachází přímo před vaším obličejem. A to přesto, že zrovna u tohoto vozu by stírání celé plochy mělo být tím nejmenším - všechna skla jsou tu úplně rovná. V dešti tedy nezbývá než hlavu trochu naklonit doprava, což budete muset udělat i bez deště, pokud máte na výšku víc než 193 cm. Tolik měří Doug DeMuro a nad hlavou má prý tak půl centimetru místa, a to nesedí úplně vzpřímeně.
Zrcátka mají dvojí nastavení, otevíracích kapot je tu hned parta
Tím ovšem výčet podivností nekončí. Všimněte si panelu ovládání klimatizace, který na sobě má „digitálně” napsáno „Climate Control”, to abyste ani při pohledu na něj nezapomněli, že jste v 80. letech. A má ruční přepínač teploty ve °C a °F, to asi aby Italové nemuseli dělat dvě verze pro různé trhy. Prostor pro nohy řidiče je tak stísněný, že když brzdíte, vaše chodidla se dotýkají. Na druhou stranu, s přílišnou vzdáleností pedálů pro meziplyny tu asi problém nebude.
Řazení probíhá manuálně - pochopitelně, jsme v 80. letech - s pomocí pětistupňové převodovky a s jedničkou řazenou doleva k sobě. Zpátečka je tam, kde obvykle u aut bývá jednička a abyste ji nezařadili omylem, má kulisa řazení pojistku. Nic zvláštního, tedy do chvíle, než si všimnete, že pojistka je manuální v otevřené kulise a musíte ji nejprve prstem odsunout, abyste zpátečku mohli zařadit. A svérázné je i pročítání návodu k obsluze - ten mj. doporučuje motor zajíždět do 7 000 ujetých km. Jistě pečlivé, ovšem u auta, s nímž většina majitelů najížděla maximálně nízké tisíce km ročně, poněkud nesmyslné. Nakonec i tento vůz má po 28 letech existence na tachometru 41 tisíc km, vlastně je sotva zajetý...
Vidět z auta ven není skoro vůbec, tankuje se na svérázném místě a má snad nejširší pneumatiky 15" kolech, které kdy vznikly. A interiér, to je kapitola sama pro sebe...
Za zmínku stojí také lokace plnicího hrdla nádrže - není pod vlastní klapkou, nýbrž v pravém „nasávacím otvoru” na boku auta. On tedy jako nasávací otvor pouze vypadá, ve skutečnosti tudy žádný vzduch neproudí, pro ten slouží přívody vzduchu o něco výše. O něco níže pro změnu najdeme kola, z lehkých slitin, pochopitelně. S pneumatikami širokými 325 mm, pochopitelně. Z dnešního pohledu je ale obtížně pochopitelné použití pouze 15" ráfků, to je dnes, kdy 16" kola koupíte i na Fabii, opravdu bizarní rozměr. Bizarní je také osvětlení registrační značky světly připevněnými na nárazníků
Za jízdy je Countach samozřejmě hlučný a náročný na ovládání, ale není to tak strašné, jak si DeMuro představoval. Spojka zas tak těžká není, jen řízení - bez posilovače, samozřejmě - vyžaduje notnou sílu i za jízdy, nejen když stojíte na místě. A samozřejmě, vůz přitahuje obrovskou pozornost, i téměř 30 let po svém představení.
Make-up zrcátko můžete vyndat celé, pojistku řazení si musíte ručně odjistit, ovládání klimatizace je jak z komiksu a v návodu... se dočtete vážně zajímavé věci
Countach 25th Anniversary je aktuálně verzí sběrateli ceněnou nejméně. Láce to ale není, např. na Mobile.de nacházíme Countache od nějakých 350 tisíc Eur, tedy asi 9,1 milionu korun. Pokud o něj máte zájem, připravte se na opravdu nekonečnou záplavu bizarní. Jsou to ale i právě ony, které dělají Countach a Countachem a které v autech dnešní produkce - Lamborghini nevyjímaje - nenajdete ani omylem...
Kompletní galerie snímků a video
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva