Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 5 E28 s motorem M535i a obřím turbem má 482 koní, je to skryté dělo
16.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tohle auto se zdá zralé jen na veteránské srazy, s obřím turbem ale dává dvoustovku pod 13 s a mohlo by udělat i 300 km/h. Teď je k mání.
Máte rádi stará BMW, ale vadí vám nedostatek výkonu? Stroj, který si můžete prohlédnout na fotkách níže, může být perfektním řešením. Původně to byl model 520i z roku 1982, tedy verze s nejmenším šestiválcem, který se do řady 5 generace E28 montoval. Pak ale přišla přestavba na verzi M535i, tedy vrcholu standardní nabídky. Výše stála už jen vzácná první M5 - svého času nejrychlejší sériově vyráběný sedan světa vyrobený v necelých 2 200 exemplářích. Tak se vůz s výkonem dostal za hranici 200 koní a začaly se dít věci.
Standardní výkon 3,4l šestiválce v M535i E28 v Evropě, tj. bez katalyzátoru, byl 218 koní. Tenhle vůz však dostal lepší písty a olejové trysky, těsnění pod hlavou, škrticí klapky z motoru M50 a zejména obří turbo Holset H2C se zakázkově vyrobenými svody a výfukem o průměru potrubí 3". Výsledkem je 482 koní a 709 Nm při posledním měření, od té doby se prý tlak turba ještě trochu zvedl. A na stovce jste díky takové síle za 4 vteřiny, na dvoustovce za nějakých 13 s, jak můžete vidět i níže na videu. A kdyby vám samotný pohled na tachometr nestačil, uvidíte, jak tento stroj posvačí ve sprintu i M3 E92.
Pochopitelně je tu odolnější spojka a manuální převodovka Getrag 260/6, která pochází z BMW M535i generace E34. Zadní diferenciál má 25% svornost a finální převod 3,07. Teoretická maximální rychlost tohoto stroje na nejvyšší kvalt v 6 500 otáčkách je 312 km/h, ale to majitel údajně nezkoušel. „Vzhledem k tomu, jak rychle se vůz dostane na 260 km/h, předpokládám, že má na třístovku,” říká Nick Doesburg, člověk, který toto auto postavil, vlastní a teď ho nabízí k prodeji.
O řízení motoru se stará programovatelná řídící jednotka Megasquier MS3x, palivový systém dostal pumpu Bosch 044 a vstřikovače Siemens Deka 830 ccm, zapalovací cívky pocházejí údajně z V8 LS2 z Chevy Corvette, jen jich tu je šest, ne osm. Zakázkově vyrobený je také kabelový svazek pro řízení motoru. A ani brzdy nezůstaly sériové, pocházejí z BMW řady 5 E34 Touring a přední kotouče mají průměr 302 mm.
Současný majitel má auto asi šest let a pracoval na něm z velké části sám, jak se můžete sami přesvědčit v galerii dokumentující jeho stavbu - auto fungovalo jako praktická část vyučování při studiu na automobilového inženýra. Je to jeho koníček, ale má ho už dlouho a je čas na nové projekty. Proto ho prodává, dá jej ale prý do rukou jen lidem, kteří budou vědět, co kupují.
Spotřebu paliva neřešte, bude obrovská, ale za tu jízdu to rozhodně bude stát. Spolehlivost je také až na druhé koleji, přeci jen to je staré auto a navíc je extrémně upravené, ale prý ho poruchy příliš netrápí. Cena vozu je rovných 10 tisíc Eur, tedy asi 270 tisíc korun. Troufneme si odhadovat, že 4 vteřiny na stovku levněji seženete dost těžko a méně nápadné auto schopné zrychlit na 200 km/h v takovém kalupu asi též...
Rozsáhlá přestavba v několika stupních byla náročná, jak už to bývá
Vozu ale nadělila výkon skoro 500 koní. A známa je také hmotnost
Takto M535i turbo vypadala po prvních úpravách
Dnes bez vnitřních čelních světel (otvory slouží k chlazení, pochopitelně) je to zlověstně vyhlížející vůz. Ale pořád dosti skrytá zbraň, která dokáže zaskočit i velmi rychlé stroje
Zdroj: Marktplaats
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024 - VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11