Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW odmítlo muži postavit ostrý kombík, tak si ho nechal stvořit jinde. A jaký
27.8.2018 | Mirek Mazal
V Mnichově se s pokusy o taková auta už dvakrát spálili a potřetí do stejné řeky vstoupit nehodlají. Zájemce o ostré kombíky odmítají, ne každý ale bere „ne” jako definitivu.
BMW naposledy vyrábělo model M s praktickou zádí mezi lety 2007 a 2010. Verze M5 Touring generace E61 byla teprve druhým ostrým kombíkem po podobném modelu generace E34. Upřímně, dnes obě tato auta považujeme za mimořádně žádoucí, ve své době ale zákazníky příliš nelákala a pro BMW šlo v obou případech o ztrátové projekty.
Mnichovská automobilka po těchto neúspěších nechce znovu riskovat zmaření nákladů spojených s vývojem auta pro pár set nadšenců do ostrých kombíků, a tak se do dalších podobných eskapád nepouští. Nakonec, pokud někdo touží po něčem praktičtějším, obvykle se spokojí s méně ostrými a beztak rychlými verzemi, jako je M550i. Ta je ve verzi Touring k dispozici a k neexistující M5 kombi nemá zase tak daleko.
Požadavky i vážených zákazníků na ostrý kombík tak BMW odmítá, to ale neznamená, že takové auto nemůže vzniknout vůbec. Jeden takový člověk se s nezájmem automobilky o jeho peníze nehodlal smířit a obrátil se na německou firma Carbonfiber Dynamics (CFD). Ta už mu ne neřekla a vlastnoručně postavila první a zatím jedinou M5 generace F11 na světě.
Ve výsledku to na první pohled není vlastně nic až tak mimořádného - představte si sériové BMW M5 F10, přidejte mu batoh a „batoh” a vše máte před sebou. Tedy, skoro. Sériový exteriér dostal agresivnější bodykit z uhlíkových vláken. Decentně tvarované spojlery usnadňují proudění vzduchu, kromě funkčních vlastností vytváří dojem sportovního vozu na každý den. Praktické karbonové doplňky byly vyrobené na míru, specifické jsou pak i světle zelené třmeny masivních brzd, které prosvítají za dvacetipalcovými černými koly.
Uvnitř interiéru mají své místo tmavé barvy, opět není vidět žádná přehnaná iniciativa. Černá alcantara našla svoji funkci na věnci volantu, a také na palubní desce a dveřích. Zbytek doplňuje kůže a lesklý lak. Pohřební atmosféru narušují kontrastní švy v barvě divize M, které ve většině případů vystřídala zelená nit sladěná do zbarvení brzdičů a dílů motoru. V kabině se většina úprav týkala funkčního využití, což je ideální stav. Posádka vepředu má zajištěno pevné sezení díky sedačkám Recaro Cross Sportster. Řidič kouká na budíky přes volant z dílny M Performance s diodovým zobrazením nejvyšších pásem otáček motoru.
Přístup CFD je velmi sympatický, pánové se snažili držet při zemi z hlediska vzhledových úprav. Zdá se, že rozum zůstal na svém místě, protože projekt sportovního kombi série F11 dle vzoru divize M správně graduje až pod kapotou. Jestli je vnější vzhled automobilu střízlivý až nenápadný, pohonná jednotka je pravý opak. Nad předními koly se nachází 4,4litrový benzínový osmiválec s dvojicí hybridních turbodmychadel TTE. Automatická převodovka na zadní kola přenáší odhadem 597 kW (812 koní), stačilo by jiného nastavení a údajně se výkon dostane na monstrózních 708 kW (963 koní). O přilnavost ve vysokých rychlostech se stará podvozek KW.
Karbonový nárazník se stará o hladký přívod potřebného množství vzduchu do upraveného sacího systému. Teplotu vzduchu snižují nové mezichladiče CSF, bleskový odvod spalin zajišťuje originální výfukové potrubí firmy Workshop no5. zakončené čtveřicí koncovek. Jeden z pracovníků popsal složitost nastavení klapek uvnitř potrubí, které slibují nevtíravé tóny, a po přepnutí do sportovního režimu nastane peklo.
Stavba navzdory zmíněnému nebyla žádná legrace. Jen než se Carbonfiber Dynamics podařilo doladit zapojení všech 37 řídících jednotek veškerých systémů, aby elektronika nevykazovala žádné chyby, trvalo 6 týdnů. Mechanická práce vedle toho nebyla zase tak velkou výzvou.
Nevíme, na kolik realizace tohoto nápadu přišla, levná ale přes použití starší M5 pro základ stavby jistě nebyla. Představitelé mnichovské automobilky by se mohli krásnou M5 Touring F11 inspirovat. Však když ji zvládnou za cenu přijatelnou pro fandu takových strojů postavit u malé firmy, v BMW by to snad zvládli též...
Německa firma Carbonfiber Dynamics postavila vysněný rodinný expres všech fanoušků BMW. Dosáhla velmi zdařilého ladění, které na první pohled nikoho neurazí a přitom ohromí svými výkony
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry