Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW odmítlo muži postavit ostrý kombík, tak si ho nechal stvořit jinde. A jaký
27.8.2018 | Mirek Mazal
V Mnichově se s pokusy o taková auta už dvakrát spálili a potřetí do stejné řeky vstoupit nehodlají. Zájemce o ostré kombíky odmítají, ne každý ale bere „ne” jako definitivu.
BMW naposledy vyrábělo model M s praktickou zádí mezi lety 2007 a 2010. Verze M5 Touring generace E61 byla teprve druhým ostrým kombíkem po podobném modelu generace E34. Upřímně, dnes obě tato auta považujeme za mimořádně žádoucí, ve své době ale zákazníky příliš nelákala a pro BMW šlo v obou případech o ztrátové projekty.
Mnichovská automobilka po těchto neúspěších nechce znovu riskovat zmaření nákladů spojených s vývojem auta pro pár set nadšenců do ostrých kombíků, a tak se do dalších podobných eskapád nepouští. Nakonec, pokud někdo touží po něčem praktičtějším, obvykle se spokojí s méně ostrými a beztak rychlými verzemi, jako je M550i. Ta je ve verzi Touring k dispozici a k neexistující M5 kombi nemá zase tak daleko.
Požadavky i vážených zákazníků na ostrý kombík tak BMW odmítá, to ale neznamená, že takové auto nemůže vzniknout vůbec. Jeden takový člověk se s nezájmem automobilky o jeho peníze nehodlal smířit a obrátil se na německou firma Carbonfiber Dynamics (CFD). Ta už mu ne neřekla a vlastnoručně postavila první a zatím jedinou M5 generace F11 na světě.
Ve výsledku to na první pohled není vlastně nic až tak mimořádného - představte si sériové BMW M5 F10, přidejte mu batoh a „batoh” a vše máte před sebou. Tedy, skoro. Sériový exteriér dostal agresivnější bodykit z uhlíkových vláken. Decentně tvarované spojlery usnadňují proudění vzduchu, kromě funkčních vlastností vytváří dojem sportovního vozu na každý den. Praktické karbonové doplňky byly vyrobené na míru, specifické jsou pak i světle zelené třmeny masivních brzd, které prosvítají za dvacetipalcovými černými koly.
Uvnitř interiéru mají své místo tmavé barvy, opět není vidět žádná přehnaná iniciativa. Černá alcantara našla svoji funkci na věnci volantu, a také na palubní desce a dveřích. Zbytek doplňuje kůže a lesklý lak. Pohřební atmosféru narušují kontrastní švy v barvě divize M, které ve většině případů vystřídala zelená nit sladěná do zbarvení brzdičů a dílů motoru. V kabině se většina úprav týkala funkčního využití, což je ideální stav. Posádka vepředu má zajištěno pevné sezení díky sedačkám Recaro Cross Sportster. Řidič kouká na budíky přes volant z dílny M Performance s diodovým zobrazením nejvyšších pásem otáček motoru.
Přístup CFD je velmi sympatický, pánové se snažili držet při zemi z hlediska vzhledových úprav. Zdá se, že rozum zůstal na svém místě, protože projekt sportovního kombi série F11 dle vzoru divize M správně graduje až pod kapotou. Jestli je vnější vzhled automobilu střízlivý až nenápadný, pohonná jednotka je pravý opak. Nad předními koly se nachází 4,4litrový benzínový osmiválec s dvojicí hybridních turbodmychadel TTE. Automatická převodovka na zadní kola přenáší odhadem 597 kW (812 koní), stačilo by jiného nastavení a údajně se výkon dostane na monstrózních 708 kW (963 koní). O přilnavost ve vysokých rychlostech se stará podvozek KW.
Karbonový nárazník se stará o hladký přívod potřebného množství vzduchu do upraveného sacího systému. Teplotu vzduchu snižují nové mezichladiče CSF, bleskový odvod spalin zajišťuje originální výfukové potrubí firmy Workshop no5. zakončené čtveřicí koncovek. Jeden z pracovníků popsal složitost nastavení klapek uvnitř potrubí, které slibují nevtíravé tóny, a po přepnutí do sportovního režimu nastane peklo.
Stavba navzdory zmíněnému nebyla žádná legrace. Jen než se Carbonfiber Dynamics podařilo doladit zapojení všech 37 řídících jednotek veškerých systémů, aby elektronika nevykazovala žádné chyby, trvalo 6 týdnů. Mechanická práce vedle toho nebyla zase tak velkou výzvou.
Nevíme, na kolik realizace tohoto nápadu přišla, levná ale přes použití starší M5 pro základ stavby jistě nebyla. Představitelé mnichovské automobilky by se mohli krásnou M5 Touring F11 inspirovat. Však když ji zvládnou za cenu přijatelnou pro fandu takových strojů postavit u malé firmy, v BMW by to snad zvládli též...
Německa firma Carbonfiber Dynamics postavila vysněný rodinný expres všech fanoušků BMW. Dosáhla velmi zdařilého ladění, které na první pohled nikoho neurazí a přitom ohromí svými výkony
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 37 minutami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 4 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva