Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit
19.5.2019 | Petr Miler
Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.
Když se dnes řekne BMW M, představíte si záplavu modelů od „juniorské” M140i přes plnotučnější M2, M3, M4, M5 a M8 až po luxusní M760Li nebo několik modifikovaných SUV s písmenem X ve jméně. K mnichovské automobilce tyto modely patří stejně neodmyslitelně, jako její modro-bílé logo, jejich úspěšný příběh ale někde musel začít. A právě k jeho úplným kořenům se dnes vrátíme.
Sečtělí příznivci značky se teď možná těší na článek o ikonické M1, která je obecně považována za vůz, která příběh eMkových BMW odstartovala. V oficiální rovině ano, přímo „MNěco” si žádné jiné auto dříve neříkalo, sama myšlenka propojit svět motorsportu a silničních aut ale přišla u BMW na svět ještě o dva roky dříve. A krom pár znalců, kteří by o mnichovské automobilce mohli psát knihy, o ní skoro nikdo neví.
Zrodila se totiž v jihoafrické filiálce BMW dva roky před vznikem M1. Motivace přitom byla veskrze tradiční - zastoupení německé značky chtělo soutěžit v tamních závodech modifikovaných produkčních aut s pětkovou řadou generace E12, a tak muselo postavit silniční homologační speciál. Tak se zrodil model 530 MLE (Motorsport Limited Edition), který jako vůbec první dostal do jména písmeno M coby zkratku slova Motorsport. A nešlo tu jen o jméno, auto bylo pro sportovní využití upraveno mnohem více než většina dnešních eMek.
Vůz jednak dostal upravený třílitrový řadový šestiválec, který produkoval až 147 kW (200 koní) výkonu a 277 Nm točivého momentu. To ve spojení s pětistupňovým manuálem stačilo na stovku za 9,3 sekundy a maximálku 208 km/h. Pěkná čísla na rok 1976, nestál za nimi ale jen výkon, nýbrž také hmotnost a další úpravy. Vůz dostal věci jako panely karoserie z hliníku, vsadil na lehčí ocel nebo dokonce děrované komponenty včetně pedálů. A odlehčovalo se i v interiéru - například zadní sedadlo pozbylo ocelových výztuh, aby bylo lehčí.
Automobilka zkraje nabídla povinných 110 exemplářů tohoto stroje v roce 1976, překvapena zájmem o něj ale v roce 1977 postavila dalších 117. Právě úspěch 530 MLE pak měl Mnichov inspirovat k tomu, aby zkusil svět svých závodních a silničních aut více propojit a... zbytek příběhu už znáte.
Je to tedy skutečný začátek evoluce BMW M a je pozoruhodné, že automobilka takový vůz nemá ve svém muzeu, donedávna ani žádný nevlastnila. Vzhledem k jeho stáří dokonce nevěděla ani o jediném přežívajícím kusu, a tak musela podle svých slov roky hledat některých z exemplářů, který nakonec objevila v opuštěné garáži jednoho z původních jihoafrických majitelů a od jeho rodiny jej odkoupila.
Jde o kus se sériovým číslem 100 a jeho aktuální stav můžete spatřit níže. Jak sami uvidíte, auto je ve značně zuboženém stavu, ale jeho specifické díly i úpravy jsou dodnes patrné. Nyní patří znovu BMW, které se pouští do jeho rozsáhlé renovace, aby konečně uctilo památku jednoho z významných aut jeho historie, na které se ale skoro zapomnělo. Naštěstí ne zcela a teď jeho pozoruhodný příběh známe i my.
Nikoli M1, ale hrstka 530 MLE stála u zrodu legendy, kterou dnes celý svět zná jako BMW M. Z 227 vyrobených aut přežila do dnešních dnů zřejmě jen hrstka a i tento zubožený exemplář muselo samo BMW dlouze hledat a odkoupit od jeho současných vlastníků
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB