BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit

Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit

19.5.2019 | Petr Miler

BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.

Když se dnes řekne BMW M, představíte si záplavu modelů od „juniorské” M140i přes plnotučnější M2, M3, M4, M5 a M8 až po luxusní M760Li nebo několik modifikovaných SUV s písmenem X ve jméně. K mnichovské automobilce tyto modely patří stejně neodmyslitelně, jako její modro-bílé logo, jejich úspěšný příběh ale někde musel začít. A právě k jeho úplným kořenům se dnes vrátíme.

Sečtělí příznivci značky se teď možná těší na článek o ikonické M1, která je obecně považována za vůz, která příběh eMkových BMW odstartovala. V oficiální rovině ano, přímo „MNěco” si žádné jiné auto dříve neříkalo, sama myšlenka propojit svět motorsportu a silničních aut ale přišla u BMW na svět ještě o dva roky dříve. A krom pár znalců, kteří by o mnichovské automobilce mohli psát knihy, o ní skoro nikdo neví.

Zrodila se totiž v jihoafrické filiálce BMW dva roky před vznikem M1. Motivace přitom byla veskrze tradiční - zastoupení německé značky chtělo soutěžit v tamních závodech modifikovaných produkčních aut s pětkovou řadou generace E12, a tak muselo postavit silniční homologační speciál. Tak se zrodil model 530 MLE (Motorsport Limited Edition), který jako vůbec první dostal do jména písmeno M coby zkratku slova Motorsport. A nešlo tu jen o jméno, auto bylo pro sportovní využití upraveno mnohem více než většina dnešních eMek.

Vůz jednak dostal upravený třílitrový řadový šestiválec, který produkoval až 147 kW (200 koní) výkonu a 277 Nm točivého momentu. To ve spojení s pětistupňovým manuálem stačilo na stovku za 9,3 sekundy a maximálku 208 km/h. Pěkná čísla na rok 1976, nestál za nimi ale jen výkon, nýbrž také hmotnost a další úpravy. Vůz dostal věci jako panely karoserie z hliníku, vsadil na lehčí ocel nebo dokonce děrované komponenty včetně pedálů. A odlehčovalo se i v interiéru - například zadní sedadlo pozbylo ocelových výztuh, aby bylo lehčí.

Automobilka zkraje nabídla povinných 110 exemplářů tohoto stroje v roce 1976, překvapena zájmem o něj ale v roce 1977 postavila dalších 117. Právě úspěch 530 MLE pak měl Mnichov inspirovat k tomu, aby zkusil svět svých závodních a silničních aut více propojit a... zbytek příběhu už znáte.

Je to tedy skutečný začátek evoluce BMW M a je pozoruhodné, že automobilka takový vůz nemá ve svém muzeu, donedávna ani žádný nevlastnila. Vzhledem k jeho stáří dokonce nevěděla ani o jediném přežívajícím kusu, a tak musela podle svých slov roky hledat některých z exemplářů, který nakonec objevila v opuštěné garáži jednoho z původních jihoafrických majitelů a od jeho rodiny jej odkoupila.

Jde o kus se sériovým číslem 100 a jeho aktuální stav můžete spatřit níže. Jak sami uvidíte, auto je ve značně zuboženém stavu, ale jeho specifické díly i úpravy jsou dodnes patrné. Nyní patří znovu BMW, které se pouští do jeho rozsáhlé renovace, aby konečně uctilo památku jednoho z významných aut jeho historie, na které se ale skoro zapomnělo. Naštěstí ne zcela a teď jeho pozoruhodný příběh známe i my.


BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 1 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 01BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 2 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 02BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 3 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 03BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 4 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 04BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 5 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 05BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 6 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 06BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 7 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 07BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 8 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 08BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 9 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 09BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 10 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 10BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 11 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 11BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 12 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 12BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 13 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 13BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 14 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 14BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 15 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 15BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 16 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 16BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 17 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 17BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 18 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 18BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 19 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 19BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 20 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 20BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 21 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 21BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 22 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 22BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 23 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 23BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 24 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 24BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 25 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 25BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 26 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 26BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 27 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 27BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 28 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 28BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 29 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 29BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 30 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 30BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 31 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 31BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit - 32 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 32
Nikoli M1, ale hrstka 530 MLE stála u zrodu legendy, kterou dnes celý svět zná jako BMW M. Z 227 vyrobených aut přežila do dnešních dnů zřejmě jen hrstka a i tento zubožený exemplář muselo samo BMW dlouze hledat a odkoupit od jeho současných vlastníků

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.