BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo

O titule nejrychlejšího SUV světa se dnes přetahují Lamborghini a Bentley s maximálkami okolo 305 km/h. U BMW postavili ještě rychlejší SUV už před 19 léty, mělo 710 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo

12.7.2019 | Petr Miler

BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O titule nejrychlejšího SUV světa se dnes přetahují Lamborghini a Bentley s maximálkami okolo 305 km/h. U BMW postavili ještě rychlejší SUV už před 19 léty, mělo 710 koní.

Když automobilka BMW v roce 1999 představila model X5 generace E53, všechny produkční varianty měly pohon všech kol a šesti- a osmiválcové motory. Ve stejném roce také nové závodní prototypy V12 LMR vyhrály dvanáctihodinovku v Sebringu a čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Tohle jsou dvě zdánlivě neslučitelné snahy jedné automobilky, ale protože bylo potřeba vyzkoušet limity úplně nového auta, pro BMW neprozkoumané půdy, vznikl vůz jménem BMW X5 Le Mans, matka pozdější X6 M a jejích nástupců.

Není to závodní placka s třílitrovým dieselem z X5, postup byl přesně opačný. Konstruktéři vzali BMW X5 a namontovali do něj vidlicový dvanáctiválec S70/2 z V12 LMR, další vývojový stupeň motoru, který pracoval pod kapotou BMW 850 CSi. Oproti verzi S70B56, která si našla místo v 850 CSi, měla S70/2 třeba čtyři ventily na válec nebo variabilní časování ventilů.

V závodech bylo sání osazeno restriktorem, jak diktovala pravidla, takže na zadní kola putovalo asi 580 koní, což znamenalo maximálku 342 km/h, dosaženou na rovince Mulsanne. X5 Le Mans ale nikdy závodit neměla, takže tu restriktor být nemusel a nebyl. Výkon se tak dostal na 710 koní a 720 Nm, přenášené na všechna čtyři kola pomocí manuální převodovky. Obojím je i z dnešního pohledu výjimečná, ani dnešní nejrychlejší SUV výkon přes 700 koní nemají.

Tři pedály v X5 první generace ale taková výjimka nebyla, manuály se dávaly i do produkčních aut, ale X5 Le Mans měla dvojnásobný výkon oproti nejsilnější silniční verzi, osazené 4,8litrovou V8 o 355 koních. Maximálka tedy činila úctyhodných 311 km/h - to je na ohromné a neohrabaně působící SUV extrémní rychlost a žádný produkční vůz dodnes nic takového nedokáže.

Motor ale nebyl to jediné, co se změnilo. Podvozek putoval o 30 mm blíže k asfaltu a úplně všechno na něm je pevnější a tvrdší, aby se s tímhle autem dalo jet i jinak než rovně. Také tu jsou pneumatiky o rozměru 275/40 ZR20 vpředu a 315/35 ZR20 vzadu a rozložení hmotnosti je téměř ideálních 51:49 na přední a zadní nápravu. Výsledek se dostavil, a to i na Severní smyčce Nürburgringu, kde X5 Le Mans v rukou Hanse-Joachima Stucka zajela kolo za 7:49,97. To je mimochodem o 25 vteřin rychleji, než to zvládlo BMW Z8 a dodnes konkurenceschopný čas s nejlepšími SUV světa.

Koncept byl velmi působivý, jak vidno i na fotkách. Unikátní tmavá kola byla v roce 1999 dost nevídanou věcí a interiér, kdysi praktický a pětimístný, dostal místo pohodlných kožených sedaček závodní skořepiny. Nejen dopředu, vidíme je i v místech, kde kdysi byla zadní lavice. Pátého cestujícího tu ale nepřevezete. A všude je spousta hliníku a místo rádia jsou tři extra budíky, ale klimatizace i čtveřice elektrických oken zůstaly.

Skutečné auto, které zajelo onen čas pod 8 minut na Ringu, však vypadá trochu jinak. Dvacetipalcová kola tu jsou, ale jsou to závodní kousky od BBS. A interiér dostal jen jednu závodní sedačku - místo spolujezdce zůstalo beze změn a zadní lavice zmizela úplně pro snížení hmotnosti a také proto, aby bylo kam uchytit pětibodový bezpečnostní pás řidiče.

Karoserie je však konceptu podobná jako vejce vejci. Příď byla upravena pro lepší přístup vzduchu k motoru a kapota má zase slušně velký otvor pro odvod horkého vzduchu od chladiče. Výfuky vzadu nejsou po stranách, nýbrž uprostřed, zrcátka jsou aerodynamická a přední světla jsou také trochu jiná. Kdybyste ale rozbili zadní světlo, klidně by tu pasovalo to z obyčejné X5. Do výroby se tohle auto nikdy nedostalo a jediný vyrobený kousek zůstává majetkem BMW a obvykle se nachází jen ve veřejně nedostupných garážích divize M.


BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 1 - bmw x5 le mans concept 01BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 2 - bmw x5 le mans concept 02BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 3 - bmw x5 le mans concept 03BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 4 - bmw x5 le mans concept 04BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 5 - bmw x5 le mans concept 05BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 6 - bmw x5 le mans concept 06BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 7 - bmw x5 le mans concept 07BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 8 - bmw x5 le mans concept 07aBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 9 - bmw x5 le mans concept 08
Koncept X5 Le Mans počítal se čtyřmi skořepinovými sedačkami

BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 10 - bmw x5 le mans zive 01BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 11 - bmw x5 le mans zive 02BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 12 - bmw x5 le mans zive 03BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 13 - bmw x5 le mans zive 04BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 14 - bmw x5 le mans zive 05BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 15 - bmw x5 le mans zive 06BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 16 - bmw x5 le mans zive 07BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 17 - bmw x5 le mans zive 08BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 18 - bmw x5 le mans zive 08aBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 19 - bmw x5 le mans zive 08bBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 20 - bmw x5 le mans zive 08cBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 21 - bmw x5 le mans zive 09BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 22 - bmw x5 le mans zive 09aBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 23 - bmw x5 le mans zive 10BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 24 - bmw x5 le mans zive 11BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 25 - bmw x5 le mans zive 11aBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 26 - bmw x5 le mans zive 12BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 27 - bmw x5 le mans zive 13BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 28 - bmw x5 le mans zive 14BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 29 - bmw x5 le mans zive 15BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 30 - bmw x5 le mans zive 16BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 31 - bmw x5 le mans zive 17BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 32 - bmw x5 le mans zive 18BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 33 - bmw x5 le mans zive 19BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 34 - bmw x5 le mans zive 20BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 35 - bmw x5 le mans zive 21BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 36 - bmw x5 le mans zive 22BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 37 - bmw x5 le mans zive 22aBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 38 - bmw x5 le mans zive 23BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 39 - bmw x5 le mans zive 24BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 40 - bmw x5 le mans zive 25BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 41 - bmw x5 le mans zive 26BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 42 - bmw x5 le mans zive 26aBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 43 - bmw x5 le mans zive 26bBMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 44 - bmw x5 le mans zive 27BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 45 - bmw x5 le mans zive 29BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 46 - bmw x5 le mans zive 30BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 47 - bmw x5 le mans zive 31BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 48 - bmw x5 le mans zive 32BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 49 - bmw x5 le mans zive 33BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 50 - bmw x5 le mans zive 34BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 51 - bmw x5 le mans zive 35BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 52 - bmw x5 le mans zive 36BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 53 - bmw x5 le mans zive 37BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 54 - bmw x5 le mans zive 38BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 55 - bmw x5 le mans zive 39BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 56 - bmw x5 le mans zive 40BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 57 - bmw x5 le mans zive 41BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 58 - bmw x5 le mans zive 42BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo - 59 - bmw x5 le mans zive 43
Realita kusu, který zajel slušný čas na Ringu, je trochu smutnější, ale jen po vizuální stránce

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.