Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW vytáhlo z tajné garáže divize M koncepty M3, které nepoznaly výrobu
28.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BMW M3 slaví tři dekády od zrodu. Při této příležitosti automobilka vytáhla na světlo čtyři prototypy, které jsme mohli vidět hlavně v jejích garážích.
Pro BMW je letošní rok spojen hned s několika oslavami. V březnu se jednalo o sté výročí založení značky, nyní si mnichovská automobilka pro změnu připomíná chvíli, kdy do světa vyrazilo vůbec první BMW M3. Stalo se tak před třiceti lety, kdy generace E30 stanovila nové standardy, se kterými se po dlouhou dobu musela konkurence poměřovat. Podle značky se tak děje i dnes, rivalové by ale jisté nesouhlasili.
Ostatními výrobci se ale dnes nebudeme zabývat, místo toho si posvítíme hned na čtyři prototypy, které se v uplynulých třech dekádách objevily, ale jenž nakonec nepřekročily hranici konceptů či bláznivých nápadů. Nejsou neznámé, většině jsme i v minulosti věnovali samostatné články a i sama firma je kdysi ukázala při prohlídce tajné garáže divize M. Takto pod širým nebem ale na jednom místě a všechny dohromady nikdy nafoceny nebyly.
Vyjma nich divize BMW M stvořila i celou řadu zvláštních edic, na ty se ale podíváme někdy později a hlavně jednotlivě. Jejich poskládáním dohromady bychom totiž vytvořili článek, který by nejspíše nikdo nedočetl do konce - tolik jich bylo... Podívejme se nyní na onu čtyřku.
1. BMW M3 E30 pick-up z roku 1986
Praktičnost nebyla zrovna na vrcholu priorit divize BMW M, když automobilka chystala vůbec první přiostřené kupé. Nápravou měl být pick-up, který parta techniků stvořila z kabrioletu. Důvodem byly především výztuhy, jenž tato karosářská verze oproti modelu s pevnými střešními panely dostala. Vůz přitom odstartoval svou kariéru se standardní zúženou karoserií bez vytažených blatníků a pod kapotou skrýval „italský“ motor. Tedy dvoulitr se 192 koňmi, který byl zvolen kvůli daňovým důvodům.
Posléze však BMW přepřáhlo na originální 2,3litrový čtyřválec naladěný na 200 koní. Důvodem těchto hrátek byla plná funkčnost pick-upu, rozhodně tak nešlo jen o koncept, který by zdobil světové autosalony. Mnichovská automobilka jej navíc plně zapřáhla do práce, po více než 26 let totiž tato kreace plnila různé účely, mezi něž patřil třeba převoz materiálu. Do důchodu zamířila teprve před čtyřmi lety, kromě toho BMW do jejího vývoje zapojilo i studenty, což se posléze stalo praxí také u mnoha dalších výrobců.
2. BMW M3 E36 Compact z roku 1996
V mnoha ohledech je tento vůz předchůdcem modelů 1M Coupe a M2 Coupe, neboť i on měl sloužit jako základní vstupenka do prestižního klubu BMW. To by si samozřejmě u sériové verze vyžádalo jisté odladění motoru, prototyp ovšem mohl naplno profitovat z 3,2litrového šestiválce produkujícího 321 koní. Tento výkon byl navíc spárovan s hmotností okolo 1 300 kilogramů, což Compactu vůči regulérnímu provedení dodávalo 150kilovou výhodu. Prototyp tak byl mnohem čilejší i tužší, přesto nakonec do série nezamířil, více o něm vám prozradí náš lednový článek.
3. BMW M3 E46 Touring z roku 2000
Zatímco předchozí Compact si mohla vyzkoušet i různá média, M3 Touring zůstalo uzamčeno za branami automobilky. Ta o jeho sériové verzi vážně uvažovala, pročež vznikl prototyp, jenž měl naznačit, jak vysokých nákladů by bylo třeba ke konverzi. Otazníky se vznášely zejména okolo zadních dveří, které musely být rozšířeny kvůli širšímu rozchodu kol bez nutnosti drahých výdajů. Jakkoliv se přitom vše podařilo, nakonec byl projekt zamítnut.
To je škoda, neboť generace E46 je všeobecně považována za designově nejkrásnější, pod kapotou pak navíc nabízela 343 koní. Někteří nadšenci si přesto podobný vůz postavili ve svých garážích, byla to ale pořádná dřina.
4. BMW M3 E90 pick-up z roku 2011
Jsme ve finále, kdy se tak trochu vracíme na začátek. Také posledním bláznivým nápadem divize BMW M byl stejně jako v případě toho prvního pick-up. Jedním z důvodů byl i fakt, že originál již začínal vykazovat známky opotřebení a značka jej chtěla stylově nahradit. Proto přistoupila k naprosto stejné konverzi jako kdysi - jako základ tedy znovu využila kabriolet s jeho výztuhami, který nově dostal praktickou korbu.
Někdo z marketingového oddělení si přitom povšiml, že se blíží 1. duben a proto bylo rozhodnuto, že s pick-upem bude oslaven Apríl. Ještě před slavnostním odhalením se proto záměrně okatě ukazoval na Nordschleife maskovaný prototyp, vzápětí pak do světa zamířila tisková zpráva, jenž oznamovala příchod nové verze. Koncipována byla přitom tak, aby skutečně všechny zmátla - o aprílovém žertíku se totiž zmiňoval až poslední odstavec.
Přestože ovšem vůz nakonec ve výrobě neskončil, opětovně byl plně funkční. Pod kapotou přitom profitoval ze čtyřlitrového osmiválce naladěného na 420 koní, ve srovnání s kabrioletem byl o 50 kilogramů lehčí a dalších 20 kg bylo možné srazit odejmutím střešního panelu. Zároveň přitom bylo možné na zadní korbu naložit až 450 kilo nákladu. Oproti svému předchůdci pak nový pick-up dostal jednu zásadní výhodu, a to registrační značky. Pokud jej tedy potkáte v okolí Garchingu v běžném provozu, nedivte se - možná zrovna veze díly potřebné k vývoji další generace BMW M3. A nebo jste narazili na některý z vozů, které opět vznikly dílem nadšenců...
Kompletní fotogalerie
Všechny koncepty pohromadě pod širým nebem
BMW M3 E30 pick-up z roku 1986
BMW M3 E36 Compact z roku 1996
BMW M3 E46 Touring z roku 2000
BMW M3 E90 pick-up z roku 2011
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 4 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 6 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 7 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 9 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 22:10 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999