Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW postavilo SUV s motorem V12 jedoucí 311 km/h už v roce 2000, do výroby nešlo
12.7.2019 | Petr Miler
O titule nejrychlejšího SUV světa se dnes přetahují Lamborghini a Bentley s maximálkami okolo 305 km/h. U BMW postavili ještě rychlejší SUV už před 19 léty, mělo 710 koní.
Když automobilka BMW v roce 1999 představila model X5 generace E53, všechny produkční varianty měly pohon všech kol a šesti- a osmiválcové motory. Ve stejném roce také nové závodní prototypy V12 LMR vyhrály dvanáctihodinovku v Sebringu a čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Tohle jsou dvě zdánlivě neslučitelné snahy jedné automobilky, ale protože bylo potřeba vyzkoušet limity úplně nového auta, pro BMW neprozkoumané půdy, vznikl vůz jménem BMW X5 Le Mans, matka pozdější X6 M a jejích nástupců.
Není to závodní placka s třílitrovým dieselem z X5, postup byl přesně opačný. Konstruktéři vzali BMW X5 a namontovali do něj vidlicový dvanáctiválec S70/2 z V12 LMR, další vývojový stupeň motoru, který pracoval pod kapotou BMW 850 CSi. Oproti verzi S70B56, která si našla místo v 850 CSi, měla S70/2 třeba čtyři ventily na válec nebo variabilní časování ventilů.
V závodech bylo sání osazeno restriktorem, jak diktovala pravidla, takže na zadní kola putovalo asi 580 koní, což znamenalo maximálku 342 km/h, dosaženou na rovince Mulsanne. X5 Le Mans ale nikdy závodit neměla, takže tu restriktor být nemusel a nebyl. Výkon se tak dostal na 710 koní a 720 Nm, přenášené na všechna čtyři kola pomocí manuální převodovky. Obojím je i z dnešního pohledu výjimečná, ani dnešní nejrychlejší SUV výkon přes 700 koní nemají.
Tři pedály v X5 první generace ale taková výjimka nebyla, manuály se dávaly i do produkčních aut, ale X5 Le Mans měla dvojnásobný výkon oproti nejsilnější silniční verzi, osazené 4,8litrovou V8 o 355 koních. Maximálka tedy činila úctyhodných 311 km/h - to je na ohromné a neohrabaně působící SUV extrémní rychlost a žádný produkční vůz dodnes nic takového nedokáže.
Motor ale nebyl to jediné, co se změnilo. Podvozek putoval o 30 mm blíže k asfaltu a úplně všechno na něm je pevnější a tvrdší, aby se s tímhle autem dalo jet i jinak než rovně. Také tu jsou pneumatiky o rozměru 275/40 ZR20 vpředu a 315/35 ZR20 vzadu a rozložení hmotnosti je téměř ideálních 51:49 na přední a zadní nápravu. Výsledek se dostavil, a to i na Severní smyčce Nürburgringu, kde X5 Le Mans v rukou Hanse-Joachima Stucka zajela kolo za 7:49,97. To je mimochodem o 25 vteřin rychleji, než to zvládlo BMW Z8 a dodnes konkurenceschopný čas s nejlepšími SUV světa.
Koncept byl velmi působivý, jak vidno i na fotkách. Unikátní tmavá kola byla v roce 1999 dost nevídanou věcí a interiér, kdysi praktický a pětimístný, dostal místo pohodlných kožených sedaček závodní skořepiny. Nejen dopředu, vidíme je i v místech, kde kdysi byla zadní lavice. Pátého cestujícího tu ale nepřevezete. A všude je spousta hliníku a místo rádia jsou tři extra budíky, ale klimatizace i čtveřice elektrických oken zůstaly.
Skutečné auto, které zajelo onen čas pod 8 minut na Ringu, však vypadá trochu jinak. Dvacetipalcová kola tu jsou, ale jsou to závodní kousky od BBS. A interiér dostal jen jednu závodní sedačku - místo spolujezdce zůstalo beze změn a zadní lavice zmizela úplně pro snížení hmotnosti a také proto, aby bylo kam uchytit pětibodový bezpečnostní pás řidiče.
Karoserie je však konceptu podobná jako vejce vejci. Příď byla upravena pro lepší přístup vzduchu k motoru a kapota má zase slušně velký otvor pro odvod horkého vzduchu od chladiče. Výfuky vzadu nejsou po stranách, nýbrž uprostřed, zrcátka jsou aerodynamická a přední světla jsou také trochu jiná. Kdybyste ale rozbili zadní světlo, klidně by tu pasovalo to z obyčejné X5. Do výroby se tohle auto nikdy nedostalo a jediný vyrobený kousek zůstává majetkem BMW a obvykle se nachází jen ve veřejně nedostupných garážích divize M.
Koncept X5 Le Mans počítal se čtyřmi skořepinovými sedačkami
Realita kusu, který zajel slušný čas na Ringu, je trochu smutnější, ale jen po vizuální stránce
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch