Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky
5.7.2019 | Petr Miler
V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.
Letošní Festival rychlosti v Goodwoodu je v plném proudu a mezi spoustou zajímavých účastníků má i jednoho velmi neobvyklého účastníka - Fiat S76, nazvaný Turínská bestie. Tento vůz vznikl v roce 1911 za jediným účelem - sebrat rekord nejrychlejšího auta světa německému vozu Blitzen-Benz. Povedlo se, a to hlavně díky čtyřválci o objemu 28,4 litru, který na zadní kola řetězovým pohonem posílá asi 300 koní.
Auto je v podstatě jen velký motor na kolech a je obdivuhodné, že se s ním v roce 1911 někdo rozjel až na 187 km/h, což tedy stačilo na světové prvenství. Nebyl to konec evoluce, o dva roky později bylo vozu naměřeno nové maximum dokonce 213 km/h v belgickém Ostende. I to by tehdy stačilo na rekord, technická závada ale nedovolila vozu absolvovat druhou jízdu opačným směrem, a tak tento výkon v historických tabulkách nenajdete.
Sám motor je to na svou dobu - vznikl před první světovou válkou - vskutku moderní, je čtyřdobý, s vačkovou hřídelí v hlavě válců (rozvod OHC) a s dvěma svíčkami na válec. Není to apríl - tento vůz se u nás už objevil v souvislosti s prvním nastartování po zhruba 100 letech, které proběhlo koncem roku 2014. Předcházela mu 10 let trvající renovace, při které z pouhých dvou kusů S76 na světě vznikl tento jediný funkční.
Vůz se měl na Festivalu rychlosti ukázat už v roce 2014, ale z důvodu mechanického problému se nepovedlo nahodit motor. Na videu, na které se můžete podívat níže, se Bestie na tomtéž místě předvádí už v plné parádě a rovnou se vydala i na trať goodwoodského závodu do vrchu, kde ji její řidič a majitel v jedné osobě - Duncan Pittaway - příliš nešetří. V zájmu zachování dobrého spaní doufáme, že se letošního Goodwoodu neúčastní nikdo z bruselských úředníků - motor bez turba o objemu 28,4 litru by pro něj mohl být v dnešní době pořádnou noční můrou...
Turínská Bestie se po kompletní renovaci ukázala v akci už dříve, teď řádí v Goodwoodu
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva