Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Burlak 6x6 je ruský gigant mezi off-roady, chce dojet až na Severní pól
16.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Severní pól můžete pokořit vzducholodí, psím spřežením a nebo gigantickým off-roadem, co má šest kol, pluje po vodě a ubytuje až 4 lidi.
Amundsen pokořil Severní pól ve vzducholodi Norge. Alexej Makarov, jekatěrinburský inženýr, chce totéž dokázat se dvěma Burlaky. Ne tahačů lodí z Volhy, nýbrž dvěma všudychody, které si pro tuto expedici staví. A má to být autonomní expedice, bez jakékoliv další pomoci, jakéhokoliv shazování zásob vrtulníkem nebo čehokoliv na ten způsob. Burlaci dojedou tam a pak zase zpátky a všeho budou mít dost na palubě.
„Burlak” je jméno všudychodu, který má podobně jako např. Šerp 4x4 nebo Trekol obrovské pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu. Díky nim může i plout po vodě; vzduch v pneumatikách ho nadnáší. O pohon na vodě se tady ale stará lodní šroub, na rozdíl od Šerpu, jehož pneumatiky slouží jako pádla.
Pneumatiky Burlaku mají 175 cm v průměru a 72 cm na šířku. Jsou vyráběny zakázkově v Číně. Všech šest kol má nezávislé zavěšení a všech šest je pochopitelně hnaných. O pohon se stará blíže neupřesněný dieselový motor o výkonu 145 koní, které je umístěný vzadu a má na práci asi 4 tuny hmotnosti. Některé věci na podvozku vychází z vozidel BTR a něco pochází z Toyoty Land Cruiser, převodovka a pohon kol už ale jsou vlastního vývoje. Burlak je 6,6 metru dlouhý, 2,9 m široký a 3,2 m vysoký, není to tedy žádný drobeček, ale to je z fotografií a videí vidět.
Konstrukce vozu je z ocelových profilů a karoserie je z 1 mm silných hliníkových plátů. Samozřejmě je tepelně zaizolaván, je dbáno na to, aby se uvnitř udrželo teplo. Členové výpravy - čtyři v každém autě - budou v kabinách mít veškeré vybavení pro jídlo a nocování, ale také odtud budou moci provádět případné opravy motoru nebo pohonného ústrojí. Je to rozhodně praktičtější, než muset lézt v kdovíjakém mrazu pod auto.
Stavitelé Burlaku využili zkušeností svých předchůdců v arktických expedicích s podobnými vozidly, např. Makaru 6x6. Jejich stroj má být ale „větší, lepší, bezpečnější a pohodlnější”, jak se píše na webu Automobilní transarktické expedice - tak se projekt, pod nímž Burlak vzniká, jmenuje.
V současnosti je postaven jeden stroj, která už prošel náročným testováním. Na videu níže můžete vidět záběry z jeho 2800kilometrů dlouhé výpravy vskutku nehostinnými podmínkami. Pohybuje se po souši i vodě skutečně působivě a nemá ani problém s ledem - může jet po něm nebo ho prolomit a plout po vodě. Ledoborec to ale samozřejmě není. V případě, že je potřeba vyjet z vody na led, pomůže silný naviják, jak vidno na dalším videu níže.
Do konce letošního roku má vzniknout ještě druhý Burlak, při jehož stavbě a vybavování budou použity zkušenosti z testů toho prvního. Jak stojí i výše, na expedici se vydají dva vozy. Dojedou na Severní pól a pak zase zpátky, každý s vlastním řidičem a čtyřmi členy posádky. Tedy celkem 10 lidmi, kteří se mají po celou tu dobu obejít bez jakékoli pomoci. Tak zní alespoň teorie. Jak to reálně proběhne, se dozvíme v roce 2018, kdy se tato expedice má uskutečnit. Do té doby můžeme obdivovat jejího hlavního hrdinu, dokáže toho vážně dost...
Burlak vypadá skutečně impozantně, podobně se jeví i jeho schopnosti v terénu
Zdroj: Auto Arctic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024