Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bývalý týmový kolega Ayrtona Senny o něm prozradil i věci, které nikdy dřív neřekl
4.5.2019 | Petr Prokopec
Od smrti brazilské závodnické legendy uplynulo 25 let. Jeho někdejší týmový kolega při té příležitosti neváhal vytáhnout i historky, o které se nikdy dříve nepodělil.
Závodní víkend v Imole v květnu roku 1994 si svět bude už navždy pamatovat jako jeden z nejtragičtějších momentů historie motorsportu. Zemřel Ayrton Senna, už v pátečních trénincích ale těžce havaroval Rubens Barrichello a sobotní kvalifikaci poznamenal smutný odchod Rolanda Ratzbergera. Obě události citlivým Sennou neskutečně otřásly, přesto si však nepřipouštěl, že by v neděli měl do kokpitu usednout naposledy. Naopak byl pln nadějí, že se mu konečně povedlo slábnoucí Williams dostat na pole-position a vyrovnat se do té doby suverénnímu Michaelu Schumacherovi. Zatáčka Tamburello ale byla jeho definitivní konečnou.
Nemá již smysl znovu opakovat, jak k nehodě došlo, o prasklé tyči řízení a dalších podrobnostech již byla sepsána řada článků. Nebudeme tedy znovu smutnit a místo toho na Sennu zavzpomínáme radostněji, a to díky jeho kolegovi a příteli Gerhardu Bergerovi, který při příležitosti 25. výročí Sennovy smrti pozval na oběd několik málo novinářů a rozpovídal se i o dost osobních věcech. Rakouský pilot říká, že i on v Imole kdysi havaroval. Bylo to v roce 1989 a shodou okolností se tak stalo právě v Tamburellu, kde v rychlosti 290 km/h narazil do zdi. Z incidentu si pak sice odnesl oděrky, popáleniny i zlomeniny, ovšem za pár týdnů již opětovně seděl ve voze.
Berger v té době jezdil za Ferrari, jen o sezónu později však přestoupil k McLarenu, kde byl uvítán s neskutečným nadšením - podle všech předpokladů měl právě v roce 1990 dosáhnout na mistrovský titul. Nicméně ten nakonec připadl Sennovi, stejně jako ten následující v roce 1991. Poté se však oba kolegové rozloučili, neboť Brazilec u britského týmu zůstal, zatímco Berger se vrátil do Ferrari. Zasloužil se o to i Niki Lauda, který předpokládal, že Gerhardova léta strávená v Ayrtonově přítomnosti budou pro Scuderii přínosem.
To se ve výsledku nestalo, přestože Berger rád vzpomíná, jak jej Senna učil, jak se zlepšit za volantem, zatímco on jej učil se smát. Ne však proto, že by Rakušan byl špatným učněm nebo Brazilec špatným učitelem, ale proto, že Ferrari F93A bylo opravdu špatným monopostem. I proto ostatně Ayrton nikdy nebyl součástí Scuderie, ač po tom celou dobu toužil. „Vždy mi říkal, Gerharde, jednoho dne chci jezdit za Ferrari. Nicméně ještě nepřišla chvíle, kdy by byli skutečně tak dobří, abych mohl předvést, co se ode mě očekává.“
Právě skutečnost, že oba jezdci zůstali v kontaktu i po přesunu k jiným týmům, dokazuje, jak velké přátelské pouto mezi nimi panovalo. Berger vzpomíná především na dovolenou v Austrálii, jíž oba strávili s Ronem Dennisem a jeho tehdejší ženou Lisou. „Večer jsem šel běhat, a když jsem se ocitl poblíž golfového hřiště, všiml jsem si, jak po něm poskakují velké žáby. Dal jsem tedy hotelovému poslíčkovi sto dolarů a poprosil je, jestli by mi jich pár nemohl nachytat.“
„Přinesl mi jich celý golfový bag. Myslím, že jich bylo tak padesát. A já poprosil Lisu, aby mi pomohla. Byli jsme na večeři a já sebral klíč od Ayrtonova pokoje. Poté jsme do něj zašli a dali ty zatracené potvory všude, kam se jen dalo,“ vzpomíná Berger s tím, že Senna se ráno objevil rozčílený do ruda. Když se však snažil vypáčit ze svého kolegy, zda za vším stojí on, dočkal se jen suché odpovědi: „A kde jsi našel hada?“
Podobných vtípků má Rakušan na kontě více, jednou kupříkladu vyměnil Sennovu fotku na pasu za obrázek z pornografického časopisu a nechal jej s takovým dokladem jít na celnici. Byl posléze vyslýchán policií a léta s vážností tvrdil, že za vším musel stát Alain Prost, tedy Sennův úhlavní nepřítel. I díky tomu vlastně Berger na léta strávená po Ayrtonově boku vzpomíná jako na nejlepší v celé éře F1, přestože „samotné závodění bylo velmi tvrdé“.
Právě o to hůře Berger nakonec Ratzbergerovu a Sennovu smrt nesl. V jednu chvíli dokonce prý i zvažoval, že svou kariéru ukončí. „Tyto věci vás zasáhnou velmi tvrdě. Ztratíte kolegu a v mém případě šlo i o ztrátu přítele. Nicméně v té době jsme věděli, že v našem sportu se to stává a že je třeba se s tím vyrovnat. Proto Rakušan nakonec o dva týdny později již závodil v Monaku, kde dokonce skončil třetí.
Zajímavé přitom je, že Berger zpočátku vůbec neměl tušení, jak špatně na tom jeho přítel po havárii je, přestože okolo místa neštěstí chvíli po nárazu projel. „Když zastavili závod, přišel Bernie Ecclestone a řekl nám, že už je venku z vozu. To v naší terminologii obvykle znamená, že je v pořádku. Takže jsem se dále na nic neptal.“ Nicméně když závodník po restartu ze závodu odstoupil, zjistil, že situace je daleko vážnější.
Spolu se svým trenérem proto ihned vyrazil za Sennou do nemocnice. „Stále ještě něco dělali na jeho hlavě, proto byla zakrytá. Upřímně si ale myslím, že v tu dobu byl už mrtvý. Chvíli jsme tak před ním stáli, než jsme odešli,“ dodává Berger. A zmiňuje, kterak mohla tato nehoda změnit historické statistiky. Krátce po Sennově smrti totiž k Williamsu přišel designér Adrian Newey a tým šampionát v letech 1996 a 1997.
„Závodění je závodění, a věci se brzy vrátily do normálu. Nicméně občas si říkám, že pokud by Ayrton byl ve Williamsu v době, kdy ke se ke stáji přidal Newey.... nejspíše bychom po nějakých pět let neviděli na nejvyšší příčce nikoho jiného,“ uzavírá celé téma Berger, který vlastně svému příteli zůstal věrný i po jeho smrti. Po ukončení své kariéry se stal mentorem Bruna Senny, Ayrtonova synovce, který rovněž zkoušel své štěstí ve Formuli 1. Velkých úspěchů ale již nedosáhl.
Gerharda Bergera a Ayrtona Sennu pojilo velké přátelství, které překonalo i Brazilcovu smrt. Rakušan se totiž posléze stal mentorem jeho synovce
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 44 minutami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 3 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva