Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ceník aut a příplatků Mototechny v roce 1974: Lak za 140 Kčs, nový vůz za 35 tisíc
6.4.2019 | Petr Miler
Dnes stojí příplatky až miliony korun, před 45 lety tomu ale bylo úplně jinak. Do stokoruny se toho vešlo spoustu, za tisíce všechno. Tady je seznam.
Jistě všichni znáte „cenu od”, tedy nejnižší možnou cenu, za jakou je možné dané auto pořídit. Za takovou cenu člověk nezřídka nedostane nic moc krom kol, volantu a sedadel, i když se standard v posledních letech postupně zvyšuje. V minulosti jsme žasli třeba nad příplatky Ferrari 488 GTB, pro které si musíte za statisíce přikoupit i věci, které u masových značek dostanete v ceně či za pár tisíc. A samostatnou kapitolou jsou prvky příplatkové výbavy Bugatti Chiron - tam se bavíme i o milionech korun třeba za specifický lak.
Jsou to pozoruhodné věci, chtěli jsme se ale podívat i na opačný konec spektra. Tady se vysloveně nabízí návrat do dob, kdy u nás každý autem zdaleka nejezdil - do 70. let minulého století. Samozřejmě, není to srovnatelné se současným ceníkem příplatků Ferrari - v Československu tehdy fungovala ekonomika, která měla daleko k tržní a stejně tak většina zde prodávaných aut měla daleko ke strojům stvořeným pro potěšení z jízdy.
Na druhou stranu, v nabídce tehdy byla Škoda 110 R, která také nebyla pro každého. Bylo to dáno i její cenou, se 79 100 korunami ceníkové ceny v roce 1974 stála víc než dvojnásobek toho, co Trabant, a i na nejlevnější Škodu 100 měla náskok přes 34 tisíc korun. A když k ní člověk ještě začal přihazovat nějakou další výbavu, cena mohla dále vzrůst.
Narazili jsme na ceník Mototechny z roku 1974, který najdete níže a který si nebere na paškál jen „eRko”, ale i mnohé další vozy té doby. Také mj. ukazuje, že přední bezpečnostní pásy v té době vůbec nebyly standardem, u některých aut se za ně muselo - či spíš mohlo - připlácet. To je ale jen začátek příběhu, k dispozici je vám kompletní ceník příplatkové výbavy všech tehdejších Škod, Trabantu a také Fiatu 125 P.
Ukazuje například, že automatická spojka Hycomat byla za příplatek 2 000 Kčs, což tehdy bylo jen o něco málo méně než průměrná měsíční mzda - ta činila v roce 1974 přesně 2 237 Kčs. To je ale ta nejdražší věc, kterou bylo možné pořídit, na většinu jiných stačil zlomek této částky. A nejen to, na tomto seznamu nadstandardní výbavy najdete nejen příplatky, ale také srážky z ceny. Například pokud člověk nechtěl cyklovač stěračů, lepší topení nebo větší nádrž pro československý trh u Trabantu 601, vůz mohl být o 150, resp. 100 a 50 korun levnější. U Fiatu 125P zase byl standardem pro Československo lepší chladič a pokud jste ho nechtěli, Mototechna vám slevila dvě stovky. To tehdy nebylo zase tak málo peněz.
To ukazuje i seznam příplatkové výbavy, kde nejdražší položka pro Škodu 110 R je vyhřívané zadní okno - s cenou 1 060 Kčs. Obvyklejší jsou položky s cenou v řádu stovek korun, třeba „atraktivní zeleň 5051” pro škodovky stála 140 Kč. Nejlevnější je sluneční clona se zrcátkem pro spolujezdce ve Škodě 100 - stojí 15 korun, patnáct. Za to si dnes nekoupíte ani pytlík s bonbóny, ale pochopitelně, také nevyděláváte dva tisíce měsíčně.
Níže tedy najdete seznam příplatků. Kromě toho jsme narazili i na dobové faktury a katalogy příslušenství Škoda z roku 1975. nejen pro vozy Škoda, ve kterém jsou věci jako lékárničky, hlavové opěrky, výstražné trojúhelníky nebo sněhové řetězy. Také tu ale vidíme zahrádku na střechu nebo již zmíněné středové konzole. Přidáváme také vzorníky volitelných barev a dobové katalogy plné zajímavých frází. Třeba: „Rychlost znamená i bezpečnost,” to se asi mohlo říkat jen v době, kdy na československých silnicích panovala neomezená rychlost...
Ceny aut a bezpečnostních pásů v roce 1974
Ceny příplatkové výbavy v roce 1974
Výběr konkrétních příplatků pro Škodu 110 R
Dobové faktury ukazující, že příplatky nebyly jen fikce
Katalog doplňkového příslušenství Škoda 1975
Vzorníky barev okolo půlky 70. let
Dobové prospekty Škody
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva