Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Češi si nechali postavit obytný teréňák do nepohody, přežili v něm i týdny v Africe
14.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Projede skoro všude, ubytuje čtyři lidi, má výsuvnou střechu jako dům na kolech Willa Smithe a na jeho boku si klidně můžete nechat promítat filmy.
Máte-li rádi cestopisy a dobrodružné výpravy, jistě znáte „žlutý cirkus” cestovatele Dana Přibáně, skupinu nejhorších aut na světě ve žluté barvě, která jezdí po místech vhodných spíš pro Land Rover Defender. Podobně, byť s trochu jiným cílem a trochu jiným pozadím, vznikl seriál jménem „Srdcaři v Africe”.
Tento osmidílný dokumentární pořad vznikal v průběhu posledních čtyř let a představuje jih Afriky, ovšem kromě krásné přírody ukáže také ty méně krásné aspekty, např. pytláctví. Čtyřčlenná expedice českých filmařů a dobrodruhů bude např. sledovat levharta pomocí trekovacího obojku, pojede drezínou podél pobřeží JAR nebo bude létat nad rezervacemi na motorových paraglidech.
Pro fanouška autpmobilismu je na tomto seriálu zajímavé něco jiného - jejich auto, expediční „Manka”. Toto jméno nepochází z lesa Řáholce, vzniklo prostě od toho, že základem pro obytný, filmařský a promítací vůz v jednom vznikl na technice náklaďáku značky MAN. Expedice v něm bydlela, používala ho jako zázemí pro natáčení a na jeho boku, na připevněném plátně, promítala filmy místním. A samozřejmě v něm jezdila po silnicích i mimo ně.
Občas píšeme o superluxusních obytných autech; tohle není ten případ. Manka je vůz spíš utilitární, postavený tak, aby zajistil dostatečný komfort, ale aby především fungoval bez zbytečných příkras úplně všude. Postavila ji německá firma Unicat, jejíž jiný, podstatně luxusnější produkt jsme tu měli nedávno. Manka ale není nijak nová, už toho má za sebou docela hodně - „Srdcaři” s ní už kromě afrických zemí za 9 let vlastnictví projeli Slovensko, Rusko, Karélii, Polsko, Finsko, Německo, Dánsko, Island, Albánii, Kosovo, Srbsko, Maďarsko, Černou Horu, Makedonii, Bosnu, Chorvatsko a Rakousko.
Základem Manky je šasí MAN LE 18.280 s rozvorem náprav 3 900 mm a pohonem 4x4 se všemi třemi diferenciály uzamykatelnými. O pohon se stará 280koňový dieselový motor s šestnáctistupňovou manuální převodovkou ZF. Palivové nádrže pojmou 520 litrů, samozřejmostí je vícestupňová filtrace paliva a separátor vody.
Pětimístná kabina má vpředu dvě vzduchové sedačky, jak se na náklaďák sluší, a vzadu třímístnou lavici, uprostřed níž je průlez do obytné části. Samozřejmostí jsou přídavná světla u střešní rampy, kde běžně sídlí rezervní kolo. Vůz je vybaven systémem pro regulaci tlaku v pneumatikách, navigací, klimatizací a alarmem, mimo jiné.
Obytný prostor je dlouhý 4 140 mm zvenčí a 4 020 mm zevnitř a nabídne prostor k přespání čtyřem lidem, pátý může spát na zadní lavici v kabině. Kuchyně sestává z naftového vařiče, nerezového dřezu, 195l ledničky a samozřejmě skříněk k ukládání nádobí a potravin. Jsou tu dvě vysoké skříně a pod postelemi je velké množství úložných prostor, jedna z nich také přístupná zvenčí. Toaleta je vakuová a je integrovaná do sprchového koutu pro úsporu místa, nazbyt ho tu totiž moc není.
To nejlepší však je výsuvná střecha. Něco podobného nabídne obytný kamion Willa Smithe, ovšem střecha Manky zpřístupňuje praktičtější prostory než zasedací místnost - prostory ke spaní a také pozorovatelnu, ze které jde natáčet či fotografovat. Zvedací mechanismus je elektrický a je konstrukcí firmy Unicat, stěny se však poté skládají manuálně, takže je můžete nechat otevřené a kochat se výhledem. A pokud nebyl dobrý, na bok auta se dá připevnit plátno, na které můžete třeba promítat africkým dětem Krtečka.
Dobrá tepelná izolace je samozřejmostí, stejně jako topení. Jednak může využívat odpadní teplo motoru, jednak je ve výbavě obytné části dieselelektrické topení o výkonu 9 kW. Izolované jsou i všechny trubky a nádrže na vodu. Vůz pojme 440 litrů pitné vody, 70 l odpadní vody a bojler na teplou vodu má objem 22 litrů. Ve výbavě je také přípojka k vodovodu, pokud by expedice spala v kempu s takovou možností, venkovní sprcha a systém filtrace vody.
Manka je pro mnohatýdenní expedice - v součtu v ní Srdcaři bydleli asi půl roku - vybavena špičkově, a to nejen v rámci kapes, které nejsou bezedné. Že by byla Afrika jejím posledním podnikem, nevěříme, ale potvrzeno to nemáme. Pokud vás zajímá, jak si tohle auto poradí s nástrahami afrických cest i „necest”, seriál Srdcaři v Africe startuje 23. září na Primě.
Expediční vůz Srdcařů v Africe je špičkový, přesto skromný stroj
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda