Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil
28.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Předek Hummerů se zrodil z armádní soutěže. Do ní se hlásilo více výrobců, Chrysler nezvítězil kvůli přehřívání převodovky a osvětlení.
Původní HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo), vzniklo na objednávku americké armády. Zkratkový název se později zkomolil na Humvee a tuto odolnou, 2,16 m širokou krabici na kolech dnes známe snad všichni, i kdyby jen z amerických filmů.
Americká vláda ale tehdy, v roce 1979, vypsala soutěž na dodavatele nových armádních vozidel. Jeepy Willys, které sloužily ve druhé sv. válce, v Koreji i ve Vietnamu, totiž už nestačily, stejně jako upravené civilní lehké užitkové vozy. A kromě AM General, jehož stroj nakonec zvítězil, a několika dalších značek se do soutěže přihlásil i Chrysler.
Podle zadání mělo nové armádní vozidlo mít dieselový motor s dostatkem výkonu na zrychlení na 50 km/h do osmi sekund v bojovém stavu. Vůz, který na počátku 80. let Chrysler nabídl, měl pod kapotou dieselový vzduchem chlazený osmiválec Deutz o objemu osmi litrů a automatickou převodovku. Chladicí vzduch však byl veden pryč kolem převodovky, což mělo za následek její přehřívání. Také světla nebyla podle armádních specifikací, proto vůz nezvítězil. Jak vidíme na přiložench snímcích a videu. Byl by schopným off-roadem, krátké převisy a světlá výška 41 cm by znamenaly velmi dobrou průchodnost terénem. Ani výroba by nebyla drahá - použití existujících součástek, ostré hrany a rovné plochy znamenaly malé náklady.
Chrysler poté, v polovině 80. let, svůj vůz trochu pozměnil, dostal například jiná světla a také byl chladicí vzduch veden pryč otvory po stranách, nikoliv kolem převodovky, což vyřešilo problém jejího přehřívání. Tyto změny ale přišly až ve chvíli, kdy AM General již armádě dodávalo své Humvee a stále nebyly dostatečné - rám se u řízení silně kroutil. Důvod byl údajně ten, že základ v civilním pick-up trucku nebyl dostatečně silný na to, aby zvládl výrazně těžší kola a pneumatiky určené pro bojové nasazení. To byl hlavní důvod, proč Chrysler tento projekt ukončil. Od té doby se už o žádné vozidlo pro americkou armádu nepokoušel.
Není moc velké překvapení, že Chrysler v této dodávce neuspěl, přestože ve 40. a 50. letech se na válečném úsilí Spojených států podílel velmi výrazně a v 60. letech dokonce údajně spolupracoval na projektu Apollo, který ve finále dostal člověka na měsíc. Od té doby ale inženýři postupně přecházeli jinam nebo odcházeli do důchodu, takže automobilka neměla lidi dost dobré na to, aby její výtvor vyhrál onu soutěž na počátku 80. let. I na změny na svém armádním vozidle v roce 1985 si najala několik inženýrů zvenčí.
Prototypů armádního vozidla Chrysleru vzniklo několik, některé jsou dnes v soukromých rukou. Nikdy však nepoznaly jiné vládní nasazení, než v testech, při kterých si nevedly moc dobře. Vítěz soutěže, Humvee od AM General, však sklízí úspěchy ještě dnes. A po konfliktu v Kuvajtu v 90. letech se začaly tyto vozy dokonce vyrábět v civilních verzích pod jménem Hummer. Armádní kořeny automobilky Jeep tedy zůstaly ve válkách poloviny 20. století.
Upravený prototyp armádního vozidla Chrysleru se už nepřehříval, na soutěž ale bylo pozdě a vůz se příliš kroutil
John McElroy hovoří o prototypu armádního Chrysleru od 3:35
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 9 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva