Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dacia Duster není novinka 21. století. Tato se prodávala v roce 1985 a byla příšerná
10.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I encyklopedie vám Dacii Duster popíší jako vůz vyráběný od roku 2009. Není to ale celá pravda, byl tu i starší Duster a tak dobře si zdaleka nevedl.
Když se řekne Dacia Duster, člověku se vybaví levný, ale schopný off-road, který zrovna neoslní zejména kvalitou interiéru, pro jeho nízkou cenu mu ale zákazníci odpustí nejen to. Testovali jsme ho před pár lety, protože nejde o žádnou novinku - v posledních týdnech a měsících se o Dusteru hovoří zejména v souvislosti s novou generací. Ta by měla být už hotová a představit se buď na říjnovém autosalonu v Paříži, nebo v březnu roku 2017 v Ženevě. Start prodejů je naplánován na rok 2017.
Dnes ale nechceme hovořit o nové generaci a vlastně ani o té současné. Málokdo totiž ví, že vůz jménem Dacia Duster není výmysl 21. století a že stejně pojmenovaný a do značné míry také koncipovaný stroj nepřišel na trh před pár lety. Pod tímto jménem se na některých trzích prodával i u nás dobře známý off-road ARO 10. Tuto rumunskou značku má jistě nejeden čtenář v paměti, fungovala ještě na počátku 21. století a v rámci východního bloku byla její auta docela schopnými off-roady, když importovat Defender hraničilo s nemožností.
Jenže Dacia Duster 80tých let chtěla prorazit na západě a to znamenalo docela jinou konkurenci a tedy i docela jiné vnímá tehdejšími zákazníky. První Duster se od ARO 10 lišil opravdu hlavně logy a jménem, jinak tu byla stále technika z Renaultu 12. Ten se do tehdejšího Československa dovážel jako Dacia 1300, licenčně vyrobený vůz v Rumunsku. Renault sice pohltil značku Dacia až v roce 1999, ale spolupráce mezi nimi běžela už mnohem dříve.
Duster byl skutečným off-roadem, žádným crossoverem, podobně jako dnes. Měl vpředu podélně uložený řadový čtyřválec, který přes manuální čtyřkvalt poháněl zadní kola; pohon předních byl připojitelný. Pozice za volantem byla docela dobrá, výhled z vozu také slušný, na všechny ovládací prvky řidič pohodlně dosáhl. Jenže tady výhody končily.
Dobré terénní schopnosti znamenaly kompromisy na silnici. Vůz se v zatáčkách opravdu hodně nakláněl, i když stopu držel dobře, jak uvádí dobový test britského Autocaru. Jenže motor pod kapotou byla atmosférická benzínová čtrnáctistovka, která nabídla 65 koní a v nízkých otáčkách neměla téměř žádný výkon - maximum točivého momentu bylo 100 Nm v 3 300 ot./min.
Právě výkon v nižších otáčkách vozu tohoto charakteru citelně chyběl. V místech, kterými by Defender jen protančil, musíte v Dusteru skutečně pracovat, dozvídáme se dále z testu Autocaru. Do verze ARO 10 se montovaly i diesely, ale i ty končily s točivým momentem na 175 Nm a jestli byly k mání v Británii, nevíme.
Zoufale slabý motor znamenal zrychlení 22,7 vteřiny - to není překlep - na 60 mph (97 km/h) a čtvrtmíle s pevným startem vozu trvala 22,6 s. „Neobtěžovali jsme se s měřením času na kilometr, protože Duster přestal zrychlovat dávno před tím, než byl vůbec vidět kužel označující cíl,” uvedl tehdy Autocar. Není se co divit, maximálka byla 116 km/h.
Zapomeňte na klimatizaci nebo tempomat, takové imperialistické vynálezy by východnímu proletariátu působily jen problémy. V základní výbavě nebylo ani rádio; v Británii bylo za příplatek 100 liber. Nad 100 km/h ho ale stejně nebylo slyšet. Na druhou stranu, na pohodlí se tohle auto neorientovalo ani zdaleka, byl to prostě pracant.
A byl to levný pracant. Idea dnešního Dusteru je stejná jako kdysi - nabídnout levné, ale schopné auto, jen dnes nemůžete dát za příplatek všechno včetně posilovače řízení. Škodovka to zkusila a dopadla špatně. Duster v roce 1985 stál 6 tisíc liber, o 4 tisíce méně, než nejlevnější Land Rover Defender. Druhá generace Dusteru, která se představí v nejbližších měsících, bude o něco dražší, ale pořád bude minimálně základními verzemi dbát na nízkou cenu. A její motory nedostatkem výkonu v nízkých otáčkách jistě trpět nebudou...
Test Dacie Duster od Autocaru v roce 1985 příliš lichotivý nebyl, zaujala v podstatě jen cenou
Další důkazy existence Duster v 80tých letech minulého století
V rámci východního bloku se ARO 10 tak příšerně nejevilo
Zdroje: Autocar, 4x4 Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva