Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení

Pokud chcete postavit nejlevnější auto světa, musíte věci nutně dělat jinak než konkurence a šetřit na úplně každé prkotině. Přesně to udělali konstruktéři Taty Nano, až z toho jde hlava kolem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení

23.3.2019 | Mirek Mazal

Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud chcete postavit nejlevnější auto světa, musíte věci nutně dělat jinak než konkurence a šetřit na úplně každé prkotině. Přesně to udělali konstruktéři Taty Nano, až z toho jde hlava kolem.

Indii si s automobily přirozeně příliš nespojíte a pokud ano, vytane vám nejspíše na mysli Tata Nano, po dlouhá léta daleko nejlevnější sériově vyráběný vůz světa. Malé auto bylo stvořeno s cílem být přesně tím a po světové premiéře v lednu 2008 vstoupilo do výroby v továrně Taty v Gudžarátu. Mělo se pro Indii stát tím, čím se kdysi stal VW Brouk pro Evropu, mělo se prodávat po milionech a druhou nejlidnatější zemi světa „přesadit” z motorek do aut.

Nahrávalo tomu vše, Nano bylo v podstatě autem za cenu motorky. V nejlevnější verzi přišlo na 100 tisíc rupií, dnešním kurzem asi 32 tisíc Kč. Žádný jiný model na světě nebyl jako nový k mání za jakkoli srovnatelnou cenu a i když ceník tři roky po odhalení začínal „už” na úrovni 115 400 rupií (37 tisíc korun), stále neexistoval nový vůz, který by byl schopen prťavé Tatě cenově jakkoli konkurovat.

Jenže z Nana se namísto hitu stal jeden velký propadák. Jeho největší trumf se v podstatě stal jeho katem, neboť výrobce musel auto „oholit” až do takové míry, že bylo nezajímavé i pro nenáročné Indy s jejich motocykly. V loňském roce tak výroba Nana skončila v momentě, kdy se zájem propadl prakticky na nulu. A důvodem byl faktor, se kterými ani jistě chytří plánovači obřího indického koncernu nepočítali.

Nano bylo tak levné, že jej lidé nesrovnávali s jinými novými auty nebo motocykly, ale s ojetinami. Jejich trh Nano změnilo, ale tak, že na jeho úroveň klesly po premiéře ceny ještě perspektivních ojetin (hovoří se o skokovém poklesu o 25 až 30 procent) podstatně vyšší úrovně. A lidé se 40 tisíci korunami na auto raději sáhli po něčem propracovanějším a ojetém. Podobné uvažování je jistě vlastní i zákazníkům zdejších, nutně dražších aut. Místo nové Fabie s litrovým tříválcem můžete mít hezký ojetý Passat s motorem 2,0 TDI. Úprk klientů tímto směrem ale není tak masivní, Fabie si pořád vede dobře, trh Taty Nano ale ojetiny prakticky „vyčistily”.

Při pohledu na to, co také auto nabízelo, skoro není divu. Snaha o minimální vývojové a výrobní náklady se musely na Nanu projevit a výsledkem byla spousta bizarních řešení. Třeba přestože Nano vypadá jako hatchback, výklopná záď tu není, navzdory velmi vhodnému designu i konstrukci. Křičíte, že jste viděli fotky vozu s vyklopenou zádí? Ano, ale tuto možnost přidala automobilka do nabídky až v roce 2015, kdy bylo Nano jednou nohou v hrobě, do té doby byl prostor za zadními sedačkami dostupný pouze z interiéru.

Další opatření na snížení hodnoty jsou podobně veselá. Například čelní sklo stíral jen jeden malý stěrač. Dobře, můžeme říci, že stejně jako některé modely Mercedesu v devadesátých letech, to byl ale promyšlený u mechanismus. U Nana o ničem takovém nemohla být řeč a žádná genialita nebyla vlastní ani třem šroubům pro uchycení kol, taková věc by snad Němce ani nenapadla.

Osekané investice se podepsaly rovněž na absenci posilovače řízení, rádia, klimatizace, scházelo vnější zrcátko spolujezdce a o airbagu alespoň pro řidiče se ani neuvažovalo. Úsměvnou věc vymysleli i lidé starající se vývoj palivového systému, když víčko palivové nádrže skryli pod přední kapotu, aby nemuseli projektovat separátní vstup. Každé tankování se neobešlo bez otevření celého předního víka menšího zavazadelníku (motor je vzadu). Pamětníci si teď asi vzpomněli na Trabant, který ale Nano navzdory své primitivnosti v mnoha ohledech překonával.

Finanční oddělení jistě uvítalo nasazení pouze 12palcových ocelových disků, pod kterými brzdí bubnové brzdy na obou nápravách, kotouče by lezly do peněz. Bubny měly by stačit na motor o objemu 0,6 litru. Ze dvou válců dostával možná až překvapivě slušných 38 koní (28 kW) a 52 Nm, které ovšem stačily ke zrychlení maximálně na 105 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 29,4 sekundy. I to je samo o sobě komické, z Nana to rázem udělalo jedno z nejhůře zrychlujících aut všech dob.

Jistě, všechny tyto absurdity mají omluvu v podobě ceny v řádu desítek tisíc korun, která je sama o sobě absurdní. Jak jsme ale zmínili, zákazníci s koupí Nana tak hluboko klesnout nechtěli, zjevně za žádnou cenu. A tak jej svým nezájmem před pár měsíci jednou pro vždy poslali do propadliště dějin...


Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 1 - Tata Nano 2013 facelift 01Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 2 - Tata Nano 2013 facelift 02Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 3 - Tata Nano 2013 facelift 03Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 4 - Tata Nano 2013 facelift 04Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 5 - Tata Nano 2013 facelift 06 bodykit JetPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 6 - Tata Nano 2013 facelift 07 bodykit JetPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 7 - Tata Nano 2013 facelift 08 bodykit JetPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 8 - Tata Nano 2013 facelift 09 bodykit PeachPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 9 - Tata Nano 2013 facelift 10 bodykit PeachPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 10 - Tata Nano 2013 facelift 11 bodykit PeachPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 11 - Tata Nano 2013 facelift 12 bodykit AlphaPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 12 - Tata Nano 2013 facelift 13 bodykit AlphaPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 13 - Tata Nano 2013 facelift 14 bodykit RemixPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 14 - Tata Nano 2013 facelift 15 bodykit RemixPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 15 - Tata Nano 2013 facelift 16 bodykitPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 16 - Tata Nano 2013 facelift 17 bodykitPo léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 17 - Tata Nano 2013 facelift 05Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 18 - Tata Nano usmevna reseni dalsi 01Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 19 - Tata Nano usmevna reseni dalsi 03Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení - 20 - Tata Nano usmevna reseni dalsi 02
Tata Nano už se nevyrábí, ale dokáže stále zaujmout tím, na čem všem se na ní také šetřilo. Na fotkách je vidět hned několik výmluvných příkladů

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.