Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila
1.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to jedno z pouhých dvou Bugatti Type 35, která přežila do dnešních dnů. Je to skoro zázrak, to cennějším historickým artefaktem ale dnes je.
V průběhu 20. a 30. let minulého století byla Itálie druhým domovem značky Bugatti. Nejen proto, že Ettore Bugatti, zakladatel jinak francouzské automobilky, se v roce 1881 narodil v Miláně, ale zejména s ohledem na velké množství závodů, které se v této zemi konaly. Nejznámější z nich byl Mille Miglia a Bugatti se ho se svými vozy pravidelně zúčastňoval. V Itálii sídlil pouze do doby, než se v roce 1931 ujal vlády Benito Mussolini, jenž v zemi nastolil diktaturu a začal s bojovými výpady do Afriky.
My se tu ovšem dnes nebudeme zabývat historií, tedy alespoň ne po této stránce. Místo toho si posvítíme na ona dvacátá léta, konkrétně na období 1924 až 1930, kdy Bugatti dodalo do Itálie sto aut. Všechny byly určeny k závodním účelům, do dnešních dnů však přežilo pouze 10 exemplářů. Důvodem je samozřejmě náročnost samotných podniků, stejně jako nedostatek náhradních dílů, který po změně režimu panoval.
Nejčastějším modelem dodávaným do Itálie bylo Bugatti Type 37, ovšem z padesáti kusů se současnosti dožily pouze tři exempláře. Ještě méně se dochovalo počáteční verze tohoto vozu, Type 35. Ten zamířil z Molsheimu za hranice v patnácti kusech, dnes však existují již jen šasí č. 4451 a 4698. Právě na první z nich se přitom dnes zaměříme, aktuálně je totiž na prodej. I tento vůz ale měl velmi náročný život.
Vůz byl původně objeven ve 40. letech na Sicílii, přičemž mnoho historiků poněkud zmátl přeraženým šasí, které již zdobilo číslo 4491 místo 4451 - pětka však byla i přes přítomnost devítky jasně patrná. V obou případech přitom stopa vedla k roku 1925, kdy byly italským dealerům Bugatti dodány právě dva exempláře Type 35 se šasí 4451 a 4491. Nicméně šasí objeveného vozu i přes spojitost s těmito kusy nebylo osazeno kompresorem.
Svědčí o tom absence děr, díky nimž by mohlo být posunuto řízení blíže ke středu vozu - ony díry na pravé straně totiž odkazují spíše na přítomnost druhého rezervního kola, což jen dokazuje pozůstatek úchytu koženého řemínku. Evidentně tedy máme tu čest s exemplářem, jenž se účastnil závodů, pro který byla povinností dvě rezervní kola. Mezi tyto podniky přitom patřila zmiňovaná Mille Miglia, stejně jako sicilské Targa Florio.
Pokud se ovšem podíváme do dochovaných záznamů z té doby, zjistíme, že vůbec první vůz bez kompresoru se šasí 4451 či 4491 byl zaregistrován do závodu až v roce 1928. Šlo přitom o šasí 4491, které v danou dobu vlastnil Ottavio Scherm. Ten se o rok později objevil na startu podniku Tour of Sicily ve voze značky Alfa Romeo, s Bugatti Type 35 vyrazil jeden z jeho společníků Spampinato de Syracuse.
Co tyto objevy znamenají? Pravděpodobně tolik, že vůz s původním šasí 4451 byl vyroben v roce 1925 a většinu úvodní fáze života strávil mezi Sicílií a třemi italskými provinciemi Cosenza, Crotone a Cantazaro. V této době byl přímým účastníkem velké havárie, díky které Type 35 dostal zcela nové šasí, jež Bugatti vyrobilo v roce 1927. To pak bylo nastrojeno původními komponenty.
Nešlo ovšem pouze o vyměněné šasí, vůz dostal ve 30. a 40. letech také odlišnou zadní nápravu nebo novou palivovou pumpu. Do značné míry tak jde o slepenec, byť originálních dílů, přičemž řadu modifikací posvětilo samotné Bugatti - už jen tím, že dodalo komponenty s označením 0 jako třeba převodovku či řízení, což znamenalo díly určené pro renovaci.
V tomto stavu Bugatti Type 35 zamířilo ze Sicílie do Říma, kde se stalo součástí sbírky bratrů Venturiových. Ti jej v roce 1967 prodali Corrado Cupellinimu, který posléze potvrdil, že vůz byl ve 30. letech vlastněn Guglielmo Costanzem, jehož jméno je vyraženo na hřídeli i víčku nádrže. Costanzo byl přitom schopným mechanikem, proto renovaci provedl sám.
Jak vidíte, historie tohoto vozu je velmi spletitá a částečně nejasná, zejména před zmíněným přesunem do Říma. Poté je ovšem pohyb vozu již plně zdokumentován a zahrnuje i zmínku o švýcarském závodníkovi Josephu „Jo“ Sifferrtovi, který tento Type 35 koupil pro svého sponzora Roba Walkera. Po jeho smrti jej v roce 1975 koupil sběratel z Nizozemska.
Tím se dostáváme k současnému majiteli, v jehož vlastnictví je Type 35 od roku 1985. Proč se vozu s tak květnatou historií zbavuje, to bohužel nevíme, nicméně pro někoho velmi movitého jde o jedinečnou příležitost, jak vlastnit opravdu výjimečné Bugatti ukazující, jakým vývojem tato značka za dobu své existence prošla. Technicky i designově jedinečné stroje to byly vždy, moderní Chiron je ale spíše symbolem luxusu. Jak si sami můžete prohlédnout níže, o luxus u historických Bugatti v první řadě zrovna nešlo, byl to povětšinou účelně ztvárněný stroj. Nebo si dokážete představit, že by vám dnes Bugatti do motoru umístilo sadu svíček, abyste si případně na cestách něco opravili sami?
Vůz je plně funkčním stavu, nový majitel tedy může z aukce, jež se odehraje 5. listopadu v režii firmy Artcurial, vyrazit rovnou na závod historických speciálů. Potřebuje k tomu „drobnost”, 1 až 1,35 milionu Eur (25,6 až 34,6 milionu Kč), kam míří odhad prodejní ceny...
Toto Bugatti Type 35 se zúčastnilo řady závodů, během nichž zřejmě došlo na vážnou nehodu. Díky tomu muselo být vyměněno šasí, což způsobilo nemalé problémy s dohledáním historie. Autenticitu vozu ale nikdo nezpochybňuje, logicky tedy nepůjde o levný exemplář
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda