Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila

Je to jedno z pouhých dvou Bugatti Type 35, která přežila do dnešních dnů. Je to skoro zázrak, to cennějším historickým artefaktem ale dnes je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila

1.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to jedno z pouhých dvou Bugatti Type 35, která přežila do dnešních dnů. Je to skoro zázrak, to cennějším historickým artefaktem ale dnes je.

V průběhu 20. a 30. let minulého století byla Itálie druhým domovem značky Bugatti. Nejen proto, že Ettore Bugatti, zakladatel jinak francouzské automobilky, se v roce 1881 narodil v Miláně, ale zejména s ohledem na velké množství závodů, které se v této zemi konaly. Nejznámější z nich byl Mille Miglia a Bugatti se ho se svými vozy pravidelně zúčastňoval. V Itálii sídlil pouze do doby, než se v roce 1931 ujal vlády Benito Mussolini, jenž v zemi nastolil diktaturu a začal s bojovými výpady do Afriky.

My se tu ovšem dnes nebudeme zabývat historií, tedy alespoň ne po této stránce. Místo toho si posvítíme na ona dvacátá léta, konkrétně na období 1924 až 1930, kdy Bugatti dodalo do Itálie sto aut. Všechny byly určeny k závodním účelům, do dnešních dnů však přežilo pouze 10 exemplářů. Důvodem je samozřejmě náročnost samotných podniků, stejně jako nedostatek náhradních dílů, který po změně režimu panoval.

Nejčastějším modelem dodávaným do Itálie bylo Bugatti Type 37, ovšem z padesáti kusů se současnosti dožily pouze tři exempláře. Ještě méně se dochovalo počáteční verze tohoto vozu, Type 35. Ten zamířil z Molsheimu za hranice v patnácti kusech, dnes však existují již jen šasí č. 4451 a 4698. Právě na první z nich se přitom dnes zaměříme, aktuálně je totiž na prodej. I tento vůz ale měl velmi náročný život.

Vůz byl původně objeven ve 40. letech na Sicílii, přičemž mnoho historiků poněkud zmátl přeraženým šasí, které již zdobilo číslo 4491 místo 4451 - pětka však byla i přes přítomnost devítky jasně patrná. V obou případech přitom stopa vedla k roku 1925, kdy byly italským dealerům Bugatti dodány právě dva exempláře Type 35 se šasí 4451 a 4491. Nicméně šasí objeveného vozu i přes spojitost s těmito kusy nebylo osazeno kompresorem.

Svědčí o tom absence děr, díky nimž by mohlo být posunuto řízení blíže ke středu vozu - ony díry na pravé straně totiž odkazují spíše na přítomnost druhého rezervního kola, což jen dokazuje pozůstatek úchytu koženého řemínku. Evidentně tedy máme tu čest s exemplářem, jenž se účastnil závodů, pro který byla povinností dvě rezervní kola. Mezi tyto podniky přitom patřila zmiňovaná Mille Miglia, stejně jako sicilské Targa Florio.

Pokud se ovšem podíváme do dochovaných záznamů z té doby, zjistíme, že vůbec první vůz bez kompresoru se šasí 4451 či 4491 byl zaregistrován do závodu až v roce 1928. Šlo přitom o šasí 4491, které v danou dobu vlastnil Ottavio Scherm. Ten se o rok později objevil na startu podniku Tour of Sicily ve voze značky Alfa Romeo, s Bugatti Type 35 vyrazil jeden z jeho společníků Spampinato de Syracuse.

Co tyto objevy znamenají? Pravděpodobně tolik, že vůz s původním šasí 4451 byl vyroben v roce 1925 a většinu úvodní fáze života strávil mezi Sicílií a třemi italskými provinciemi Cosenza, Crotone a Cantazaro. V této době byl přímým účastníkem velké havárie, díky které Type 35 dostal zcela nové šasí, jež Bugatti vyrobilo v roce 1927. To pak bylo nastrojeno původními komponenty.

Nešlo ovšem pouze o vyměněné šasí, vůz dostal ve 30. a 40. letech také odlišnou zadní nápravu nebo novou palivovou pumpu. Do značné míry tak jde o slepenec, byť originálních dílů, přičemž řadu modifikací posvětilo samotné Bugatti - už jen tím, že dodalo komponenty s označením 0 jako třeba převodovku či řízení, což znamenalo díly určené pro renovaci.

V tomto stavu Bugatti Type 35 zamířilo ze Sicílie do Říma, kde se stalo součástí sbírky bratrů Venturiových. Ti jej v roce 1967 prodali Corrado Cupellinimu, který posléze potvrdil, že vůz byl ve 30. letech vlastněn Guglielmo Costanzem, jehož jméno je vyraženo na hřídeli i víčku nádrže. Costanzo byl přitom schopným mechanikem, proto renovaci provedl sám.

Jak vidíte, historie tohoto vozu je velmi spletitá a částečně nejasná, zejména před zmíněným přesunem do Říma. Poté je ovšem pohyb vozu již plně zdokumentován a zahrnuje i zmínku o švýcarském závodníkovi Josephu „Jo“ Sifferrtovi, který tento Type 35 koupil pro svého sponzora Roba Walkera. Po jeho smrti jej v roce 1975 koupil sběratel z Nizozemska.

Tím se dostáváme k současnému majiteli, v jehož vlastnictví je Type 35 od roku 1985. Proč se vozu s tak květnatou historií zbavuje, to bohužel nevíme, nicméně pro někoho velmi movitého jde o jedinečnou příležitost, jak vlastnit opravdu výjimečné Bugatti ukazující, jakým vývojem tato značka za dobu své existence prošla. Technicky i designově jedinečné stroje to byly vždy, moderní Chiron je ale spíše symbolem luxusu. Jak si sami můžete prohlédnout níže, o luxus u historických Bugatti v první řadě zrovna nešlo, byl to povětšinou účelně ztvárněný stroj. Nebo si dokážete představit, že by vám dnes Bugatti do motoru umístilo sadu svíček, abyste si případně na cestách něco opravili sami?

Vůz je plně funkčním stavu, nový majitel tedy může z aukce, jež se odehraje 5. listopadu v režii firmy Artcurial, vyrazit rovnou na závod historických speciálů. Potřebuje k tomu „drobnost”, 1 až 1,35 milionu Eur (25,6 až 34,6 milionu Kč), kam míří odhad prodejní ceny...


Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 1 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 01Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 2 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 02Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 3 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 03Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 4 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 04Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 5 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 05Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 6 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 06Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 7 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 07Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 8 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 08Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 9 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 09Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 10 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 10Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 11 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 11Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 12 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 12Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 13 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 13Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 14 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 14Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 15 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 15Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 16 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 16Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 17 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 17Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 18 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 18Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 19 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 19Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 20 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 20Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 21 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 21Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 22 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 22Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 23 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 23Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 24 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 24Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 25 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 25Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 26 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 26Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 27 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 27Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 28 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 28Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 29 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 29Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 30 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 30Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 31 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 31Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 32 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 32Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 33 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 33Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 34 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 34Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 35 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 35Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 36 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 36Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 37 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 37Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 38 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 38Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 39 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 39Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 40 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 40Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 41 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 41Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 42 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 42Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 43 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 43Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 44 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 44Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 45 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 45Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 46 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 46Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 47 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 47Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 48 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 48
Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 49 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 49Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 50 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 50Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila - 51 - Bugatti Type 35 1925 na prodej 51
Toto Bugatti Type 35 se zúčastnilo řady závodů, během nichž zřejmě došlo na vážnou nehodu. Díky tomu muselo být vyměněno šasí, což způsobilo nemalé problémy s dohledáním historie. Autenticitu vozu ale nikdo nezpochybňuje, logicky tedy nepůjde o levný exemplář

Zdroj: Artcurial

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše