Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes

Hvězdné piloty Formule 1, kterým v klíčových momentech i přálo štěstí, zná každý. Na tohoto muže, při kterém v rozhodujícím momentě jeho kariéry štěstí rozhodně nestálo, si nevzpomene skoro nikdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes

1.9.2018 | Mirek Mazal

Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hvězdné piloty Formule 1, kterým v klíčových momentech i přálo štěstí, zná každý. Na tohoto muže, při kterém v rozhodujícím momentě jeho kariéry štěstí rozhodně nestálo, si nevzpomene skoro nikdo.

Kdo zná film Woodyho Allena Match Point, v české verzi Hra osudu, si nejlépe dokáže představit, jak úzká bývá hranice mezi obrovským úspěchem a totálním nezdarem. Někdy stačí jeden jediný moment, nad nímž ve výsledku můžete mít jen velmi omezenou moc, který rozhodne o tom, kudy se budou ubírat další dekády svého života. Můžeme se dnes jen ptát, jestli bychom vůbec znali Michaela Schumachera, kdyby v roce 1991 kombinací lsti a nepravděpodobných okolností nevlétl do Formule 1. Byl z toho tehdy fantastický úspěch, který mu ve výsledku vydláždil cestu až ke statisticky nejlepšímu pilotovi historie tohoto sportu.

Jen o dva roky později se ve Formuli 1 zjevil podobným způsobem jiný mladý muž, který jistě neměl o mnoho menší ambice. Také on byl vybrán jako pilot monopostu F1 pro jediný závod na okruhu, který měl znát nejlépe. Na rozdíl od Schumachera mu ale štěstí nepřálo a shoda nepříznivých okolností způsobila, že jste o něm pravděpodobně nikdy neslyšeli. Mezi znalými platí dodnes za rychlého a talentovaného pilota, který se ale do historie formulových závodů zapsal spíše tragikomickým způsobem.

Jmenuje se Marco Apicella. Na svět přišel v říjnu 1965 v italské Boloni a na rozdíl od mnoha jiných profesionálních pilotů si neprožil typické mládí motokárového závodníka. Za volant soutěžního vozu se dostal až po dosažení plnoletosti, byl ale tak talentovaný, že absenci dřívější průpravy nedával znát. Hned první soutěžní sezónu válel takovým způsobem, že skončil na třetí příčce v italském a světovém šampionátu.

Drobný a skromný muž neunikl pozornosti skautů a hned další rok přešel o stupeň výš do formulových sérií. První zkušenosti s monoposty nabral v Itálii a znovu neztrácel čas - hned třetí rok od začátku profesionálního jezdění se v barvách týmu Coloni stal vicemistrem Formule 3.

Chtěl stále výš, proto opět změnil působiště. Následoval postup do týmu vyšší kategorie EuroVenturini v mezinárodní Formuli 3000, tehdy posledním stupínkem před královnou motorsportu. Apicella bohužel nezakotvil v dobrém týmu a na svůj vkus zažil až moc porážek. V nekonkurenceschopné stáji získal jediné bodované umístění ve Spa-Francorchamps a skončil celkově devatenáctý.

Renomé nadaného pilota ale neztratil, a tak začal úspěšně koketovat i se světem Formule 1. Nejprve navázal kontakt s italskými týmy Minardi a Modena. První z nich nadějného kandidáta pozvalo na testy na testy, 165 centimetrů vysoký Ital tak konečně dostal šanci posadit se do testovacího monopostu v Estrorilu. Nástup do ostrého závodu se ale nekonal a další čtyři roky zůstal ve Formuli 3000, kde se přemístil do lépe zajištěného týmu First Racing, respektive Paul Stewart Racing. S lepší technikou získával pódiová umístění a sen o Formuli 1 byl stále blízko.

V roce 1992 opustil evropský kontinent, protože se nedohodl na spolupráci s žádnou místní stájí. Zamířil do Japonska, kde našel uplatnění za volantem jejich verze Formule 3000 (dnes Super Formula). Spojil síly s úspěšnou stájí Dome, pro niž dojel pro několik vítězství a čtvrté místo v šampionátu v roce 1993. Právě v tomt období zaujal Eddieho Jordana a jeho tým, který tradičně zkoušel méně známé talenty.

Výsostní pozice v Jordanu patřila tehdy Rubensi Barrichellovi, na pozici druhého pilota se v průběhu roku vystřídala hned pětice rivalů - Ivan Capelli, Thierry Boutsen, Emanuele Naspetti, Eddie Irvine a právě Marco Apicella, který dostal šanci předvést své dovednosti v domácí Grand Prix Itálie v Monze. Byla to trať, kterou znal a měl největší šanci na ní něco předvést, štěstí se k němu ale otočilo zády.

Monopost Formule 1 mohl před závodem vyzkoušet pouhé dvě hodiny a to bylo i na talentovaného jezdce málo. V prvním měřeném tréninku tak havaroval, postupně se ale zlepšoval. Kvalifikaci dokončil třiadvacátý, což nezní zázračně, ale na Barrichella ztratil jen pět desetin sekundy. A to není špatné na někoho, který na trať vyrazil se zcela neznámým vozem.

V závodě mohl předvést, co v něm skutečně vězí, okruh v Monze se ale vyznačuje složitým nájezdem do první šikany hned po startovní rovince, ve kterém o nehody nebývá nouze. Závod v roce 1993 dodržel tradici a hned po rozjezdu se stala hromadná havárie. Finský jezdec Jyrki Järvilehto velmi špatně odstartoval a chtěl rychle získat zpět ztracené vteřiny, proto čekal s brzděním na poslední chvíli. Manévr se nevydařil a příliš rychlá formule smetla oba vozy stáje Jordan. Apicellův závod tak skončil po pouhých 800 metrech. A to byla také celková délka jeho závodní kariéry Formule 1 - žádnou další šanci prosadit se už nikdy nedostal.

Zklamaný Ital doufal, že ho Jordan ještě nasadí. Ale nestalo se to a nesáhl po něm ani nikdo jiný. Apicella se tak odstěhoval zpět do Japonska, kde si hned po roce spravil chuť titulem ve Formuli 3000. Společně s japonským týmem Dome se nevzdával touhy o F1, ztělesněním snu byl vůz Dome F105 testovaný v roce 1996. Jak se ale dá očekávat již z výše zmíněného, plány na restart kariéry v nejvyšší formulové soutěži nikdy nevyšly. Do historie se proto navždy zapsal jen jako nadaný nešťastník, který ve svém prvním a zároveň posledním závodě nezvládl dojet ani do první začátky. A můžeme se znovu jen ptát, jakým směrem by se ubírala jeho kariéra, kdyby se zrovna toto nestalo.


Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 1 - Marco Apicella F1 smolar historie 01Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 2 - Marco Apicella F1 smolar historie 02Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 3 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 01Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 4 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 02Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 5 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 03Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 6 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 04Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 7 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 05Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 8 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 06Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 9 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 07Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 10 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 08Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 11 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 09Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 12 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 10Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 13 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 11
Marco Apicella zasvětil celý život okruhovému soutěžení a připsal si spoustu úspěchů...

Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 14 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 12Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 15 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 13Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 16 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 14Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 17 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 15Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 18 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 16Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 19 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 17Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 20 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 18Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 21 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 19Díváte se na největšího smolaře historie F1. Co předvedl před 25 léty, dojímá i dnes - 22 - Marco Apicella nejkratsi kariera F1 20
...do historie Formule 1 se ale zapsal jen jako největší smolař. Jeho kariéra skončila po 800 metrech před 25 léty v Monze, kde do něj jiný pilot narazil hned po startu

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.