Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Do aukce míří supersport s nejpohnutější historií ze všech, vzniklo jej jen 17 kusů
12.8.2019 | Petr Prokopec
Auto, které vznikalo dekády pod taktovkou jediného muže, jehož z firmy vyobcoval syn diktátora, který byl pak sám odsouzen za vraždu soudce? Jiné takové svět nepoznal a to pořád jen část příběhu. Jeden z mála existujících Vectorů M12 je teď k mání.
Automobilka Vector Motors Corporation nepatří mezi nejznámější, jakkoliv založena byla již před více než čtyřiceti lety. Za tu dobu ovšem vzniklo jen zhruba padesát aut, přičemž většina navíc připadá na prototypy a vývojové exempláře. Alespoň trochu sériové výroby se dočkal vůz, a sice supersportovní model M12, který byl vyráběn v letech 1995 až 1999. Za tu dobu vzniklo jen 17 exemplářů, z nichž jeden nyní míří do aukce společnost RM Sotheby's. Ta odhaduje, že majitele by kupé mohlo změnit za 300 tisíc dolarů (cca 6,9 milionu korun).
Tato suma rozhodně není malá, zvláště pokud ji dáme do kontextu s vozem, o kterém většina planety ani neslyšela. Je to ale výjimečná příležitost stát se majitelem vozu, který vlastní maximálně šestnáct dalších lidí na světě. Pod neortodoxně střiženým kabátem se navíc ukrývá technika Lamborghini, což by vás mohlo zaujmout ještě více. Vůbec nejzajímavější je ale příběh, který stojí na pozadí vzniku tohoto supersportu.
Vrátit se kvůli tomu musíme zpátky do 70. let minulého století, kdy se Američan Gerald Alden „Jerry“ Wiegert rozhodl, že éra, během které působil jako designový poradce značek Chrysler, Ford a General Motors, je u konce. V roce 1971 proto zformoval společnost Vehicle Design Force, která měla dostat na trh přesně to, s čím vyrukoval Chrysler o 20 let později v podobě Dodge Viper. Jerry chtěl udělat ryze americký supersport, který by hierarchicky stál nad Chevroletem Corvette a který by byl konkurencí pro Ferrari či Lamborghini.
Zrodila se proto značka Vector, jež měla mít zářnou budoucnost. Wiegert měl napojení na hollywoodské celebrity, čím měl mít zajištěnou reklamu prakticky zadarmo. Navíc naznačil, že počítá s využitím mnoha rozličných agregátů, mezi které patřil nejen Wankel, ale i jednotka od Porsche. První designové návrhy přišly již v roce 1972, ovšem prototyp spatřil světlo světa až o šest let později. Do produkce se však model W2 osazený osmiválcem Chevroletu o výkonu 600 koní nikdy nedostal, přestože v rámci vývoje najel 160 tisíc kilometrů.
Wiegert ovšem ve svých snahách o zrod amerického supersportu neustal, nicméně pro další kroky potřeboval investora. Tím se stala společnost MegaTech, která přišla s potřebnými miliony. Jejím majitelem ale byl Tommy Suharto, nejmladšího syna indonéského diktátorského prezidenta, který se zjevně od svého otce naučil, jak nepřátelsky přebírat cizí majetek. Suharto totiž zatlačil na představenstvo, která Wiegerta z firmy vyrazila. Ten se sice zamkl uvnitř továrny a najal i ozbrojenou stráž, o kontrolu nad firmou však po soudním verdiktu přišel.
Mohlo by se zdát, že se tak stalo ku prospěchu věci. Megatech totiž v roce 1994 odkoupil za 40 milionů dolarů Lamborghini, jež hodlal využít jako dárcovskou společnost pro americký supersport. Vznikl tak model M12, pod jehož kapotu se nastěhoval 5,7litrový dvanáctiválec s 500 koňmi z modelu Diablo. I tato cesta do výroby ale byla trnitá.
M12 mělo totiž být produkční verzí konceptu AWX-3, se kterým Wiegert přišel v roce 1993. Když byl ovšem vyhozen z vlastní firmy, spustil sérii žalob, díky které se mu nakonec povedlo získat zpět nejen značnou část majetku, ale také práva na užívání názvu značky, stejně jako práva související s designovými patenty. Model M12 proto musel být přepracován Peterem Stevensem, jenž dostal od Megatechu za úkol vytvořit civilizovanější a modernější verzi.
Kupé dostalo po vzoru Lamborghini do vínku vzhůru výklopné dveře, které mohou zaujmout netradičním prosklením dokazujícím, že McLaren Senna není až tak úplně originální. I přes nemalou hmotnost 1 633 kilogramů pak díky motoru Lamborghini zvládlo sprint na stovku za 4,8 sekundy a v rámci maximálky překonalo magickou třístovku. Řidič však byl uvnitř obklopen řadou komponentů z plebejského Ford Taurus, což byl další problém.
Nebylo tak vlastně překvapením, že o kupé za 189 tisíc dolarů velkou díru do světa neudělalo. Ke dnu pak zamířila i společnost Megatech, která v roce 1999 prodala Lamborghini Audi, a to za 110 milionů dolarů (2,5 mld. Kč). Suhartův osud nebyl lepší - nechal zavraždit soudce, kterým jej shledal vinným z korupce, za což byl nakonec odsouzen.
Ovšem, byl to Suharto, takže až měl za mřížemi strávit minimálně na 15 let, po čtyřech letech již byl zpátky venku. Tonse psal rok 2006, Wiegertovi tedy zbývaly ještě dva roky právnických bojů o svou původní značku. I tady Suharto v roce 2008 prohrál a Weigert od té doby usilovně pracuje na novém modelu WX-8, který má být nabízen se dvěma motory - desetilitrovým osmiválcem a sedmilitrovým hybridem V8.
Momentálně není jisté, zda se mu konečně povede prorazit. Pokud ano, pak tu rázem máme jedno z nejrychlejších aut historie, neboť novinka s desetiválcem by s více než 1 850 koňmi měla zvládat sprint na stovku za 2,3 sekundy a nejvyšší rychlost 430 km/h. To vše je ale nejasná hudba budoucnosti. Pokud tedy skutečně hodláte vlastnit kupé Vectoru, budete muset za pár dní zamířit na aukci do amerického Monterey. Fialová placka na sebe jistě strhne pozornost, kdekoli se objeví.
Vector M12 vznikl pouze v sedmnácti kusech, nyní může být jeden z nich z roku 1996 váš. Jeho historie je skutečně mimořádně pohnutá...
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva