Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku

Dlouhých 25 let vydržel ve výrobě v několika iteracích Dodge Viper. Teď končí a kvůli nezájmu publika to není. Co vše z něj udělalo legendu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku

18.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dlouhých 25 let vydržel ve výrobě v několika iteracích Dodge Viper. Teď končí a kvůli nezájmu publika to není. Co vše z něj udělalo legendu?

První nasazení na okruhu bylo jako pace car

Viper a okruhové úspěchy jedno jsou, ovšem poprvé se Viper objevil na závodní trati jako pace car, ne jako závodní vůz. Psal se rok 1991, Viper ještě nebyl ani ve výrobě, a v závodě 500 mil Indianapolis měly jako pace cars jezdit dva Dodge Stealth. Jenže Stealth byl v podstatě jen přeznačkované Mitsubishi 3000GT, což se nelíbilo Odborům pracovníků v autoprůmyslu. Chrysler tedy vycouval a místo Stealthu nasadil dva prototypy Viperu, takto veřejně na okruhu vůbec poprvé.

Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 48 - viper 1991 pace car 25letviperu 01Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 49 - viper 1991 pace car 25letviperu 02Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 50 - viper 1991 pace car 25letviperu 03
V roce 1991 jely dva předprodukční Vipery jako pace cars na 500 mil Indianapolis

Viper měl svůj vlastní televizní seriál, z vůle Chrysleru

Jistě ho znáte, v ČR běžel pod názvem „Zmije” a v hlavní roli byl koncept Viper Defender z roku 1993. Seriál ovšem údajně vznikl jako reklama na Viper, ne naopak, že by producenti hledali, v čem budou hlavní hrdinové jezdit. Běžel v letech 1994 - 1998, odehrával se „v blízké budoucnosti” a Chrysler se podílel na produkci.

Viper Defender vznikl ve 14 exemplářích a všechny jsou funkční, nebo aspoň tehdy byly. Je založený na šasí Viperu RT/10, ovšem to je výrazně upravené, což je vidět i na proporcích auta. V seriálu se měnil z produkčního Viperu na obrněný bojový vůz, určený pro boj s přebujelým zločinem ve fiktivním kalifornském městě Metro City. V arsenálu měl kromě pohonu všech kol a pancéřování také rakety, samopaly, beranidla a podobné věci. A v poslední řadě seriálu se mohl proměnit i ve vznášedlo a vystřelovat torpéda.

Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 51 - viper defender 25letviperu 01Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 52 - viper defender 25letviperu 02Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 53 - viper defender 25letviperu 03
Dodge Viper Defender Concept bojoval se zločinem v seriálu Zmije

Viper GTS-R třikrát vyhrál svou třídu v Le Mans

Existovala spousta pokusů dostat Viper na závodní okruh nejen jako pace car, ovšem dokud to byl roadster, neměla karoserie potřebnou tuhost. Až když se v roce 1995 objevilo kupé Viper GTS, nadějí bylo víc. Chrysler se spojil s firmou Oreca, která ve spolupráci s britským Reynardem připravila Viper GTS-R, závodní verzi, kterou nasadila do Le Mans a dalších vytrvalostních podniků.

Seznam vítězství je slušně dlouhý a zahrnuje vítězství ve své třídě v letech 1998, 1999 a 2000 ve 24h Le Mans a celkové vítězství na 24h Nürburgringu v letech 1999, 2001 a 2002. Zajímavostí budiž, že tenhle závodní Viper nebyl oficiálně Dodge, protože Dodge v Evropě oficiálně neexistoval. Vůz tedy byl Chrysler Viper GTS-R. I silniční Vipery se v Evropě prodávaly jako Chryslery, třebaže jen krátce.

Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 54 - dodge viper gts-r 1998 25letviperu 01Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 55 - dodge viper gts-r 1998 25letviperu 02Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 56 - dodge viper gts-r 1998 25letviperu 03
Závodní Dodge Viper GTS-R

Druhá generace Viperu vznikla díky Mercedesu

Fúze Daimleru a Chrysleru měla trochu podivný název „Spojení sobě rovných”, ovšem byly to právě německé peníze a zkušenosti, které pomohly při vývoji druhé generace Viperu. Základ byl pořád stejný, ale vůz byl mnohem pevnější, měl lepší podvozek, byl pohodlnější a také rychlejší. A citelně se změnil design; Viper byl mezi prvními vozy Dodge/Chrysler, který nahradil zakulacené tvary ostrými hranami.

Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 57 - dodge viper srt10 zb1 25letviperu 04Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 58 - dodge viper srt10 zb1 25letviperu 05Dodge Viper skončil. Projděte mýty a fakta o něm, opravdu nemá motor z náklaďáku - 59 - dodge viper srt10 zb1 25letviperu 06
Dodge Viper SRT10 Coupé (ZB I)

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše