Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec si doma postavil miniaturní funkční motor 0,125 V10. Dělal ho tři roky
24.9.2018 | Petr Miler
Malé a stále menší motory moderních aut se nám zajídají. Když si ale někdo pro vlastní potěchu postaví miniaturizovaný, plně funkční desetiválec, je to docela jiný příběh.
Někdy až násilné zmenšování objemů motorů v posledních letech není trend, který by nám dělal radost. Zvlášť v některých případech lze označit celkovou bilanci podobně změny za jasně negativní, a to jsou do značné míry jen pocity - technici hovoří i o faktických problémech. Rádi jsme tak za každý nový motor s větším objemem, naopak zpráva o agregátu se zdvihovým objemem 0,125 litru působí jako kvalitní vstupenka do říše motorových hororů. Jenže ne všechno je takové, jaké se to na první pohled jeví.
Motor, o kterém vám dnes povíme, má skutečně objem 0,125 litru. Není to ani čtvrtlitr, je to... osminolitr nebo něco podobně komického. Přesto si ani v nejmenším nezaslouží výsměch, naopak. Má totiž neskutečných 10 válců do V a je to fascinující dílo jednoho nadšence.
Než si začnete ťukat na čelo, že někdo zase složil něco jako miniaturní motor V8 z papíru, který sice hezky ukáže, jak taková věc vypadá zevnitř, ale neutáhne ani model traktoru řízený morčetem, podívejte se pořádně. Toto není model, ale plně funkční motor s veškerými „vnitřnostmi”, zapalovacími moduly i řídící elektronikou. A jak můžete také vidět na videu níže, jako normální motor běží - i při svém drobounkém objemu rozpohybuje všech deset válců za docela typického zvuku pro motor takového typu. Třebaže trochu přirozené hřmotnosti tu pochopitelně chybí.
Co je snad ještě více fascinující než výsledek, je stavba tohoto stroje. O jejím průběhu se dozvídáme díky fóru Model Engine Maker, kde se člověk říkající si Keith5700 podělil o každý jediný krok vedoucí k výše popsanému. Téměř každý díl tohoto motoru si vyrobil sám (kdo by také dělal komponenty pro 0,125litrové V10...) na základě vlastních výkresů. Pokud si říkáte, že něco takového nemohla být práce na chvíli, jste na správné stopě. Stavbě motoru zasvětil více jak tři roky svého života, třebaže pochopitelně ne v jednom kuse.
Můžeme se mu jen poklonit, uznale kývnout a poděkovat, že takovou věc můžeme vidět vznikat a běžet. Je to skutečně výjimečné dílo dokazující, že i downsizing může být fajn. A i když netušíme, kolik takový motor může dávat výkonu, za něco jako „osminkový desetiválec” by se asi zlobil málokdo. Už pro jeho jedinečnost.
Kompletní dokumentace stavby motoru 0,125 V10
Zdroj: Model Engine Maker
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova