Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec si doma postavil miniaturní funkční motor 0,125 V10. Dělal ho tři roky
24.9.2018 | Petr Miler
Malé a stále menší motory moderních aut se nám zajídají. Když si ale někdo pro vlastní potěchu postaví miniaturizovaný, plně funkční desetiválec, je to docela jiný příběh.
Někdy až násilné zmenšování objemů motorů v posledních letech není trend, který by nám dělal radost. Zvlášť v některých případech lze označit celkovou bilanci podobně změny za jasně negativní, a to jsou do značné míry jen pocity - technici hovoří i o faktických problémech. Rádi jsme tak za každý nový motor s větším objemem, naopak zpráva o agregátu se zdvihovým objemem 0,125 litru působí jako kvalitní vstupenka do říše motorových hororů. Jenže ne všechno je takové, jaké se to na první pohled jeví.
Motor, o kterém vám dnes povíme, má skutečně objem 0,125 litru. Není to ani čtvrtlitr, je to... osminolitr nebo něco podobně komického. Přesto si ani v nejmenším nezaslouží výsměch, naopak. Má totiž neskutečných 10 válců do V a je to fascinující dílo jednoho nadšence.
Než si začnete ťukat na čelo, že někdo zase složil něco jako miniaturní motor V8 z papíru, který sice hezky ukáže, jak taková věc vypadá zevnitř, ale neutáhne ani model traktoru řízený morčetem, podívejte se pořádně. Toto není model, ale plně funkční motor s veškerými „vnitřnostmi”, zapalovacími moduly i řídící elektronikou. A jak můžete také vidět na videu níže, jako normální motor běží - i při svém drobounkém objemu rozpohybuje všech deset válců za docela typického zvuku pro motor takového typu. Třebaže trochu přirozené hřmotnosti tu pochopitelně chybí.
Co je snad ještě více fascinující než výsledek, je stavba tohoto stroje. O jejím průběhu se dozvídáme díky fóru Model Engine Maker, kde se člověk říkající si Keith5700 podělil o každý jediný krok vedoucí k výše popsanému. Téměř každý díl tohoto motoru si vyrobil sám (kdo by také dělal komponenty pro 0,125litrové V10...) na základě vlastních výkresů. Pokud si říkáte, že něco takového nemohla být práce na chvíli, jste na správné stopě. Stavbě motoru zasvětil více jak tři roky svého života, třebaže pochopitelně ne v jednom kuse.
Můžeme se mu jen poklonit, uznale kývnout a poděkovat, že takovou věc můžeme vidět vznikat a běžet. Je to skutečně výjimečné dílo dokazující, že i downsizing může být fajn. A i když netušíme, kolik takový motor může dávat výkonu, za něco jako „osminkový desetiválec” by se asi zlobil málokdo. Už pro jeho jedinečnost.
Kompletní dokumentace stavby motoru 0,125 V10
Zdroj: Model Engine Maker
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry