Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec si doma postavil miniaturní funkční motor 0,125 V10. Dělal ho tři roky
24.9.2018 | Petr Miler
Malé a stále menší motory moderních aut se nám zajídají. Když si ale někdo pro vlastní potěchu postaví miniaturizovaný, plně funkční desetiválec, je to docela jiný příběh.
Někdy až násilné zmenšování objemů motorů v posledních letech není trend, který by nám dělal radost. Zvlášť v některých případech lze označit celkovou bilanci podobně změny za jasně negativní, a to jsou do značné míry jen pocity - technici hovoří i o faktických problémech. Rádi jsme tak za každý nový motor s větším objemem, naopak zpráva o agregátu se zdvihovým objemem 0,125 litru působí jako kvalitní vstupenka do říše motorových hororů. Jenže ne všechno je takové, jaké se to na první pohled jeví.
Motor, o kterém vám dnes povíme, má skutečně objem 0,125 litru. Není to ani čtvrtlitr, je to... osminolitr nebo něco podobně komického. Přesto si ani v nejmenším nezaslouží výsměch, naopak. Má totiž neskutečných 10 válců do V a je to fascinující dílo jednoho nadšence.
Než si začnete ťukat na čelo, že někdo zase složil něco jako miniaturní motor V8 z papíru, který sice hezky ukáže, jak taková věc vypadá zevnitř, ale neutáhne ani model traktoru řízený morčetem, podívejte se pořádně. Toto není model, ale plně funkční motor s veškerými „vnitřnostmi”, zapalovacími moduly i řídící elektronikou. A jak můžete také vidět na videu níže, jako normální motor běží - i při svém drobounkém objemu rozpohybuje všech deset válců za docela typického zvuku pro motor takového typu. Třebaže trochu přirozené hřmotnosti tu pochopitelně chybí.
Co je snad ještě více fascinující než výsledek, je stavba tohoto stroje. O jejím průběhu se dozvídáme díky fóru Model Engine Maker, kde se člověk říkající si Keith5700 podělil o každý jediný krok vedoucí k výše popsanému. Téměř každý díl tohoto motoru si vyrobil sám (kdo by také dělal komponenty pro 0,125litrové V10...) na základě vlastních výkresů. Pokud si říkáte, že něco takového nemohla být práce na chvíli, jste na správné stopě. Stavbě motoru zasvětil více jak tři roky svého života, třebaže pochopitelně ne v jednom kuse.
Můžeme se mu jen poklonit, uznale kývnout a poděkovat, že takovou věc můžeme vidět vznikat a běžet. Je to skutečně výjimečné dílo dokazující, že i downsizing může být fajn. A i když netušíme, kolik takový motor může dávat výkonu, za něco jako „osminkový desetiválec” by se asi zlobil málokdo. Už pro jeho jedinečnost.
Kompletní dokumentace stavby motoru 0,125 V10
Zdroj: Model Engine Maker
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11