Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Evoluce VW Golf v 90 sekundách: z prcka o 50 koních v 310koňové „monstrum”
28.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Přes 40 let už je tu s námi Volkswagen Golf. O jeho historii lze napsat knihu a nebo se pokusit shrnout to nejdůležitější do 90 sekund animovaného klipu.
Golf je dnes jasně největším fenoménem z modelů německého Volkswagenu. Nevíme, jestli bude nesmrtelný, to si možná Brouk kdysi myslel také, zatím to tak ale vypadá - jeho generace přicházejí jedna po druhé a zatím se na trhu vždy setkaly s úspěchem. A úspěch to není malý, zejména v Evropě je Golf už dekády takřka neporazitelným bestsellerem a i celosvětově patří k nejprodávanějším automobilům vůbec.
Jeho úspěch nezaručují jen standardní a pochopitelně nejprodávanější verze, ale i odvozené sportovní, užitkové, otevřené či terénní varianty, díky nimž se zásah tohoto vozu roztahuje do neuvěřitelné šíře. Ne nadarmo kdysi Jeremy Clarkson řekl, že pokud se ho někdo ptá, co si má koupit za auto, odbývá jej pokaždé stejnou odpovědí: „Volkswagen Golf.” Clarkson vysvětluje: „Milujete řízení a chcete něco opravdu rychlého: Volkswagen Golf R. Jste učitel a potřebujete něco spolehlivého a levného na provoz? Volkswagen Golf TDI. Jste student a máte na auto jen 40 tisíc? Ojetý Volkswagen Golf. Potřebujete pět sedadel? Velký kufr? Nejnovější technologii? Zeptejte se mě jakkoli a dostanete pokaždé stejnou odpověď: Volkswagen Golf.”
I takové průpovídky pomáhají image Golfu, jehož dlouhá historie se začala psát už v roce 1974. Níže si těchto 43, vlastně 42 let, protože se začíná u odvozeného GTI prodávaného od roku 1975, můžete připomenout s pomocí výmluvné grafiky. Ta dokumentuje většinu významných momentů existence tohoto modelu od zmíněného prvního GTI s 809 kg až po dnešní Golf R vážící skoro dvojnásobek.
Podobně dramaticky se ale měnilo prakticky vše. První Golf vůbec začínal s výkonem na 37 kW (50 koních) naftového i benzinového čtyřválce, dnes končí na 228 kW (310 koní) ostrého R. Nejen tímto je ale Golf zajímavý, přišlo i na několik pozoruhodných odklonů oproti původní koncepci jednoduchého auta s motorem vpředu a pohonem předních kol. Verze R je tu vrcholem, vzpomeňme ale i na extrémní variantu G60 Limited či Golf Country Syncro - v obou případech šlo o stroje, které tak trochu předběhly dobu.
Všechno tohle a mnoho dalšího shrnuje 90 sekund videa níže, které vám ukáže i to, o kolik se Golf postupem času zvětšil. Ten původní byl 3 705 mm dlouhý a 1 610 mm široký, dnes má o 550 mm na délku a 189 mm do šířky více. Rozvor během sedmi generací narostl z původních 2 400 mm o 237 mm. Oním monstrem je tedy dnes Golf jen relativně k tomu, čím kdysi býval, na dnešní poměry je to pořád kompaktní hatchback. Kdo by ale ale na počátku 70. let řekl, že stejné jméno ponese o necelých pět dekád později stále praktický vůz schopný prohánět po okruhu i ne zase tak stará Ferrari či Porsche...
Chcete-li si udělat obrázek o vývoji Golfu v čase, toto je dobrá příležitost
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 2 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch