Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Evoluce VW Golf v 90 sekundách: z prcka o 50 koních v 310koňové „monstrum”
28.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Přes 40 let už je tu s námi Volkswagen Golf. O jeho historii lze napsat knihu a nebo se pokusit shrnout to nejdůležitější do 90 sekund animovaného klipu.
Golf je dnes jasně největším fenoménem z modelů německého Volkswagenu. Nevíme, jestli bude nesmrtelný, to si možná Brouk kdysi myslel také, zatím to tak ale vypadá - jeho generace přicházejí jedna po druhé a zatím se na trhu vždy setkaly s úspěchem. A úspěch to není malý, zejména v Evropě je Golf už dekády takřka neporazitelným bestsellerem a i celosvětově patří k nejprodávanějším automobilům vůbec.
Jeho úspěch nezaručují jen standardní a pochopitelně nejprodávanější verze, ale i odvozené sportovní, užitkové, otevřené či terénní varianty, díky nimž se zásah tohoto vozu roztahuje do neuvěřitelné šíře. Ne nadarmo kdysi Jeremy Clarkson řekl, že pokud se ho někdo ptá, co si má koupit za auto, odbývá jej pokaždé stejnou odpovědí: „Volkswagen Golf.” Clarkson vysvětluje: „Milujete řízení a chcete něco opravdu rychlého: Volkswagen Golf R. Jste učitel a potřebujete něco spolehlivého a levného na provoz? Volkswagen Golf TDI. Jste student a máte na auto jen 40 tisíc? Ojetý Volkswagen Golf. Potřebujete pět sedadel? Velký kufr? Nejnovější technologii? Zeptejte se mě jakkoli a dostanete pokaždé stejnou odpověď: Volkswagen Golf.”
I takové průpovídky pomáhají image Golfu, jehož dlouhá historie se začala psát už v roce 1974. Níže si těchto 43, vlastně 42 let, protože se začíná u odvozeného GTI prodávaného od roku 1975, můžete připomenout s pomocí výmluvné grafiky. Ta dokumentuje většinu významných momentů existence tohoto modelu od zmíněného prvního GTI s 809 kg až po dnešní Golf R vážící skoro dvojnásobek.
Podobně dramaticky se ale měnilo prakticky vše. První Golf vůbec začínal s výkonem na 37 kW (50 koních) naftového i benzinového čtyřválce, dnes končí na 228 kW (310 koní) ostrého R. Nejen tímto je ale Golf zajímavý, přišlo i na několik pozoruhodných odklonů oproti původní koncepci jednoduchého auta s motorem vpředu a pohonem předních kol. Verze R je tu vrcholem, vzpomeňme ale i na extrémní variantu G60 Limited či Golf Country Syncro - v obou případech šlo o stroje, které tak trochu předběhly dobu.
Všechno tohle a mnoho dalšího shrnuje 90 sekund videa níže, které vám ukáže i to, o kolik se Golf postupem času zvětšil. Ten původní byl 3 705 mm dlouhý a 1 610 mm široký, dnes má o 550 mm na délku a 189 mm do šířky více. Rozvor během sedmi generací narostl z původních 2 400 mm o 237 mm. Oním monstrem je tedy dnes Golf jen relativně k tomu, čím kdysi býval, na dnešní poměry je to pořád kompaktní hatchback. Kdo by ale ale na počátku 70. let řekl, že stejné jméno ponese o necelých pět dekád později stále praktický vůz schopný prohánět po okruhu i ne zase tak stará Ferrari či Porsche...
Chcete-li si udělat obrázek o vývoji Golfu v čase, toto je dobrá příležitost
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch