Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo

Svérázně vyhlížející stroj málokoho uhranul svým vzhledem, svými schopnostmi ale fascinuje dodnes. Byl dokonale přizpůsoben vyhledávání a zachraňování přistávacích modulů s kosmonauty, přes neslavný konec stále existuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo

28.11.2018 | Mirek Mazal

Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Svérázně vyhlížející stroj málokoho uhranul svým vzhledem, svými schopnostmi ale fascinuje dodnes. Byl dokonale přizpůsoben vyhledávání a zachraňování přistávacích modulů s kosmonauty, přes neslavný konec stále existuje.

S rychlým rozvojem kosmonautiky v 60. letech minulého století se tehdejší SSSR musela rychle vypořádávat s výzvami, které tento pokrok přinášel. Jednou z nich bylo i hledání nejlepších způsobů, jak zachraňovat kosmonauty, kteří po návratu z vesmíru mohli přistát i ve velmi divokých končinách Sovětského svazu.

Primární byla pochopitelně letecká podpora, ani ta ale nezmohla vše. Poslední krok bylo nutné provést na přímo zemi a vzhledem k šíři podmínek, jaké panovaly a panují na území dnešního Ruska, nebylo možné použít žádný z existujících automobilů. Právě proto se otec sovětského kosmického program Sergej Pavlovič Koroljov obrátil na konstrukční kancelář Vitalije Andrejeviče Gračeva s požadavkem na vývoj obojživelných strojů určených k záchraně a přepravě astronautů doslova odkudkoli.

Výsledkem tohoto vývoje byl tzv. Modrý pták, o kterém jsme se v minulosti zmiňovali, nebyl ale jediný. Ještě než se Gračev dopracoval k tomuto výjimečnému stroji, pracoval na několika jeho neméně pozoruhodných předchůdcích, kteří by i v dnešních terénních vozech obtížně hledali sobě rovné. A právě o jednom takovém, paradoxně tom úplně nejschopnějším, si dnes povíme.

Cíl vývoje byl od začátku jeden - specializovaný automobil, který dokáže dojet kamkoli s nákladem potřebného vybavení a zdravotnického personálu a vrátit se s přistávacím modulem i jeho posádkou. Pod slovem „kamkoli” si představte „ruské kamkoli”, tedy nekonečné spektrum podmínek od bažin přes hluboký sníh až po vodu a tekuté písky. Všude v těchto místech mohly skončit přistávacího moduly kosmonautů po příletu z vesmírné mise a úkolem nového auta bylo modul vytáhnout z libovolného místa, naložit jej na palubu a postarat se jeho posádku.

Náročným zadávacím podmínkám bylo obětováno mnoho úsilí, prvním nekompromisním výsledkem ale bylo monstrum se šesti koly zvané ZIL-5901 nebo také PEU-2. Dlouhý terénní přepravník jako první plně dostál nařízeným požadavkům, měl být schopen zakročit za všech klimatických podmínek v různých obdobích roku a v jakékoliv části Sovětského svazu. Speciál byl dle pokynů určen k bezpečnému splnění vyhledání a evakuace sestupného modulu i jeho osazenstva.

Základním předpokladem správně navrženého transportéru byla průchodnost zasněženým terénem. Výsledky raného testování ukázaly, že nejtěžší oblastí je Sibiř a střední Ural, kde hloubka sněhu dosahovala v průměru jeden metr. Zkoušky také předpověděly dobrou adaptaci na další nestabilní povrchy - stroje, které měly dobrý výkon na sněhu, docela úspěšně zvládaly stejný úkol v bažinatých a písečných oblastech.

V listopadu 1967 byl dokončen návrh PEU-2. Technici měli před sebou pečlivě zpracovanou dokumentaci základní konstrukce včetně dodatečného vybavení. Státní hodnotící komise po přijetí technického projektu posoudila všechny předpoklady spolehlivého dopravování potřebného nákladu a příslušných osob a návrh tohoto vozu schválila. První pojízdný kus byl dokončen 22. dubna 1970, jistě ne náhodou na 100. výročí narození V. I. Lenina.

Monstrózní vyhledávací a evakuační PEU-2 byl zhotoven na základě terénního vozidla ZIL-135L s šesticí kol z verze E167. V přední části byla umístěna prostorná kabina z polyesterové pryskyřice se skleněným vláknem určena pro cestující a astronauty. Všechny stěny, strop a podlaha byly vyrobeny na principu dvojitého opláštění a sklo mělo taktéž dvojitou konstrukci. Interiér byl vybaven klimatizačními systémy s dvěma kompresory, které měly automatické ovládání. Co se týče systému vytápění terénního vozidla, zpočátku sloužila dvě topná tělesa. Radiátory byly instalovány v kabině a připojeny k chladicímu systému motorů. V případě velmi nízkých teplot se dal použít také kotel na tuhá paliva - něco takového byste v autě asi nečekali.

V interiéru našlo místo 10 dospělých osob, celkově ZIL uvezl tři tuny nákladu. Vlastní rozměry sovětského off-roadu byly neskromných 11 665 x 3 275 x 3 050 milimetrů (délka x šířka x výška v mm), světlá výška od země dosahovala 720 milimetrů. Kolos o hmotnosti 16 tun poháněl vpřed pár osmiválcových benzínových motorů ZIL-375 o objemu 6,9 litru s karburátory. Jednotky produkovaly výkon 268 kW (365 koní). Maximum na souši znamenala rychlost 73 km/h, ve vodě pak 9 km/h.

Přibližně uprostřed těžkého automobilu za místem pro cestující našla místo nákladová plošina s hydraulikou určená pro odvoz kosmických lodí z místa dopadu. Pohonné ústrojí dunělo až na konci vozu, kam vývojáři napasovali také lodní šroub. Standardní výbavou byl naviják s kabelem o délce 65 metrů, který umí vyvinout sílu až sedmi tun.

Praktické testy probíhaly po celém dnešním Rusku a hledaly ty nejtěžší představitelné podmínky. Zkoušky ukázaly vůz v pozitivním světle, hromotluk obstál na suchu i ve vodě, ve sněhu, v bažinách i písku. Interiér vozidla se jevil jako prostorný a pohodlný, nevýhodou ovšem byla nemožnost letecké přepravy. Nutné povolení k jízdě po veřejné silnici bylo v SSSR spíše druhotnou formalitou.

Megalomanský plán byl ale nakonec vládou zastaven, paradoxně kvůli jeho přílišné komplexnosti. Vůz toho chtěl dělat až moc naráz a během testů docházelo k častým poruchám. Auto dokázalo projet vším a zvládlo vše, co po něm bylo žádáno, jenže i kvůli tomu se stalo moc těžkým a nemožnost přepravy vrtulníky byla pro jeho úspěšné nasazení velkou komplikací. PEU-2 se tedy nakonec dočkal jen zkušebních „výlovů”, na jeho ostré nasazení nikdy nedošlo.

Vedení SSSR se raději rozhodlo dát přednost dvěma menším a lehčím řešením v podobě zmíněného Modrého ptáka - nebyl tak všestranný, dva stroje najednou ale zvládly odvoz kosmonautů a nákladu zvlášť a helikoptéry s nimi neměly problém. Gigant jménem PEU-2 skončil v zapomnění a málem jej sežral zub času, díky práci nadšenců byl ale zachráněn. Dnes jej připomíná expozice v moskevském muzeu zaměřujícím se právě na podobná monstra z časů SSSR.


Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 1 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 03Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 2 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 04Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 3 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 05Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 4 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 06Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 5 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 07Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 6 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 08Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 7 - ZIL 5901 PEU 2 historie dalsi 01Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 8 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 09Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 9 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 01
ZIL 5901 zvaný též PEU-2 byl jedinečný experimentální náklaďák, uměl odvézt přistávací moduly kosmonautů i s jejich posádkami doslova odkudkoli

Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 10 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 10Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 11 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 11Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 12 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 12Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 13 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 13
Do služby bohužel nezamířil a jediný existující prototyp málem skončil ve šrotu

Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 14 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 14Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 15 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 15Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 16 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 16Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 17 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 17Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 18 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 18Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 19 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 19Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 20 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 20Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 21 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 21Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 22 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 22Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 23 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 23Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 24 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 24Experimentální terénní obr z SSSR uměl neuvěřitelné věci, právě to ho ale zabilo - 25 - ZIL 5901 Peu 2 foto prvni 25
Tento exemplář byl nakonec zachráněn, dnes jej v perfektním stavu vystavuje moskevské muzeum zaměřující se právě na podobná monstra z časů SSSR

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše