Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám

Pokud nějaká automobilka skoro čvrtstoletí nevyrobila ani šroubek, těžko si od ní koupíte moderní auto. Ale co když ho přesto chcete? Vlastní píli a kreativitě se přece meze nekladou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám

10.11.2018 | Mirek Mazal

Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud nějaká automobilka skoro čvrtstoletí nevyrobila ani šroubek, těžko si od ní koupíte moderní auto. Ale co když ho přesto chcete? Vlastní píli a kreativitě se přece meze nekladou.

Původní verze vzduchem chlazeného Volkswagenu Beetle byla velmi populárním autem, které se po dekády vyrábělo v miliónových kvantech. To samé nelze říci jeho novodobých inkarnacích, které snad ani neměly za cíl stát se podobným hitem. Přesto u zákazníků narazily ještě více, než Volkswagen doufal, a tak se s čtvrtou generací modelu, který německou automobilku „udělal”, do budoucna ani nepočítá.

Proč o tom ale nyní hovoříme? Proto, že třetí a minimálně na nějaký čas poslední verzi kulatého Volkswagenu použil jeden Rus, který chtěl mít moderní auto značky Záporožec neboli ZAZ. Ta po dekády zásobovala Sovětský svaz malými auty ze v Záporoží na Ukrajině a značně urychlila motorizaci SSSR modelem 965. V různých iteracích byl vyráběn až do roku 1994, pak se ale za ZAZem zavřela voda.

Tento vůz vznikl z popudu politického vedení země a v podstatě plnil prakticky stejnou roli jako Brouk od Volkswagenu na západě. Byl sice často kritizován kvůli poruchovosti, vysoké spotřebě, příliš malému interiéru a vůbec nepřesvědčivé technice. Navíc nešla skrýt nápadná podoba s Fiatem 600, jenže stále to bylo auto, které mnoha lidem přirostlo k srdci. Jak jste pochopili, na rozdíl od Brouku se moderního nástupce nikdy nedočkal, a tak si jeho fanoušek poradil sám.

Neznámý ruský automechanik se „jednoduše” (ve skutečnosti to vůbec jednoduché nebylo...) rozhodl zkřížit Záporožce s Beetlem. Modernímu VW sebral prakticky celou karoserii a na prostorový rám navěsil díly ze sovětského lidového vozítka. Základ v podobě podvozku, kabiny, pohonu, střechy, sloupků a skel tak zůstal původní, zato vnější části jsou po vzoru 965.

Koncern se nezapře ani po nahlédnutí do motorového prostoru. Pod kapotou zůstal přeplňovaný benzínový čtyřválec TSI o objemu 1,8 litru spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou. Původ u VW je vidět zkrátka všude, jen exteriér klame tělem. Dokonce i zpětná zrcátka jsou převzata z malého hatchbacku z východu.

Výsledek by mohl být předlohou další generace ZAZu, výsledek nakonec nevypadá vůbec marně. Tedy alespoň podle nás, pochopitelně můžete mít jiný názor...


Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 1 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 01Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 2 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 02Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 3 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 03Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 4 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 04Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 5 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 05Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 6 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 06Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 7 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 07Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 8 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 08Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 9 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 09Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 10 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 10Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 11 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 11Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 12 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 12Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 13 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 13Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 14 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 14Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 15 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 15Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 16 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 16Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 17 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 17Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 18 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 18Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 19 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 19Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 20 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 20Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 21 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 21Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 22 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 22Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 23 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 23Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 24 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 24Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 25 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 25Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 26 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 26Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 27 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 27Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 28 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 28Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 29 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 29Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 30 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 30Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 31 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 31Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 32 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 32Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 33 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 33Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 34 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 34Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 35 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 35Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 36 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 36Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 37 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 37Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 38 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 38Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 39 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 39Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 40 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 40Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 41 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 41Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám - 42 - ZAZ 965 krizeny VW Beetle Rusko 42
ZAZ 965 v novém provedení je ve skutečnosti VW Beetle. Podle nás je to docela povedené retro, zvláště když uvážíme, že auto vzniklo prakticky na koleně

Zdroj: MegaRetr@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.