Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám
10.11.2018 | Mirek Mazal
Pokud nějaká automobilka skoro čvrtstoletí nevyrobila ani šroubek, těžko si od ní koupíte moderní auto. Ale co když ho přesto chcete? Vlastní píli a kreativitě se přece meze nekladou.
Původní verze vzduchem chlazeného Volkswagenu Beetle byla velmi populárním autem, které se po dekády vyrábělo v miliónových kvantech. To samé nelze říci jeho novodobých inkarnacích, které snad ani neměly za cíl stát se podobným hitem. Přesto u zákazníků narazily ještě více, než Volkswagen doufal, a tak se s čtvrtou generací modelu, který německou automobilku „udělal”, do budoucna ani nepočítá.
Proč o tom ale nyní hovoříme? Proto, že třetí a minimálně na nějaký čas poslední verzi kulatého Volkswagenu použil jeden Rus, který chtěl mít moderní auto značky Záporožec neboli ZAZ. Ta po dekády zásobovala Sovětský svaz malými auty ze v Záporoží na Ukrajině a značně urychlila motorizaci SSSR modelem 965. V různých iteracích byl vyráběn až do roku 1994, pak se ale za ZAZem zavřela voda.
Tento vůz vznikl z popudu politického vedení země a v podstatě plnil prakticky stejnou roli jako Brouk od Volkswagenu na západě. Byl sice často kritizován kvůli poruchovosti, vysoké spotřebě, příliš malému interiéru a vůbec nepřesvědčivé technice. Navíc nešla skrýt nápadná podoba s Fiatem 600, jenže stále to bylo auto, které mnoha lidem přirostlo k srdci. Jak jste pochopili, na rozdíl od Brouku se moderního nástupce nikdy nedočkal, a tak si jeho fanoušek poradil sám.
Neznámý ruský automechanik se „jednoduše” (ve skutečnosti to vůbec jednoduché nebylo...) rozhodl zkřížit Záporožce s Beetlem. Modernímu VW sebral prakticky celou karoserii a na prostorový rám navěsil díly ze sovětského lidového vozítka. Základ v podobě podvozku, kabiny, pohonu, střechy, sloupků a skel tak zůstal původní, zato vnější části jsou po vzoru 965.
Koncern se nezapře ani po nahlédnutí do motorového prostoru. Pod kapotou zůstal přeplňovaný benzínový čtyřválec TSI o objemu 1,8 litru spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou. Původ u VW je vidět zkrátka všude, jen exteriér klame tělem. Dokonce i zpětná zrcátka jsou převzata z malého hatchbacku z východu.
Výsledek by mohl být předlohou další generace ZAZu, výsledek nakonec nevypadá vůbec marně. Tedy alespoň podle nás, pochopitelně můžete mít jiný názor...
ZAZ 965 v novém provedení je ve skutečnosti VW Beetle. Podle nás je to docela povedené retro, zvláště když uvážíme, že auto vzniklo prakticky na koleně
Zdroj: MegaRetr@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před hodinou - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch