Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel

I na poli zdánlivě nudných dopravních prostředků mohou vzniknout velmi zajímavé stroje. Tento autobus patří mezi ně. Kombinací jedinečných parametrů měl rozhýbat rozvojový svět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel

29.12.2018 | Petr Prokopec

I na poli zdánlivě nudných dopravních prostředků mohou vzniknout velmi zajímavé stroje. Tento autobus patří mezi ně. Kombinací jedinečných parametrů měl rozhýbat rozvojový svět.

Některým projektům asi není souzen uspět. Jedním z nich je alespoň pro tuto chvíli terénní autobus MAZ-131.020, který běloruská automobilka navrhla pro potřeby trhů, kde silniční síť není ničím samozřejmým. Jeho stavba sice začala v roce 2013, kořeny sahají mnohem dále do minulosti. Autobus byl postaven na bázi prodlouženého šasí náklaďáku MAZ-5336, který vznikl na konci 80. let minulého století, nicméně svým vzhledem připomíná spíše auta z let sedmdesátých. Bělorusové v červnu 2015 své dílo dokončili, záhy však projekt zařízli.

Tento krok byl velmi překvapivý, neboť zájem o levný autobus koncipovaný pro rozvojové země neměly jen africké státy jako Nigérie nebo Malawi, ale rovněž třeba Irán. A aby toho nebylo málo, měl běloruský produkt zamířit taktéž do Gruzie, Arménie, Uzbekistánu, Moldávie, Kazachstánu, Ázerbájdžánu, na Ukrajinu či dokonce do odlehlejších částí Ruska. Odbytišť tedy MAZ měl nemálo, nicméně i přesto projekt ukončil - čínská konkurence byla s to nabídnout ještě levnější stroje, třebaže méně robustní.

Byl to smutný konec, momentálně se ale zdá, že předchozí problémy již pominuly. A co více, zájem přetrval. MAZ proto celý projekt oprášil a hodlá navázat tam, kde přestal. I když je samozřejmě otázkou, zda nedojde na lehčí modernizaci. Na druhou stranu, v tomto ohledu vlastně pomalu není kde přiložit ruku k dílu. Autobus byl totiž navržen tak, aby byl co nejodolnější a nejjednodušší, technicky i vizuálně. Právě proto byl postaven na základech letitého nákladního vozu, právě proto vypadá jako krabice od bot na kolech.

Abychom nezůstávali jen u obecného popisu, můžeme zamířit do světa čísel. Začneme v motorovém prostoru, kde svou práci odvádí dieselová jednotka YaMZ-236BE2 naladěná na 250 koní. Tento výkon dostala na starosti devítistupňová převodovka od Číňanů, která roztáčí zadní kola navlečená do pneumatik o rozměru 295/80. O jízdní dynamice se MAZ sice nezmiňuje, dechberoucí však rozhodně nebude - už jen s ohledem na 16,3tunovou hmotnost.

Specifikem tohoto autobusu je střecha, která unese tři tuny (sic). Zde usazený dřevěný rošt totiž nemá sloužit jen k převozu zavazadel, ale rovněž k transferu cestujících. Celkově jich tak autobus dokáže pobrat až 150, ačkoliv kromě místa řidiče a spolujezdce disponuje jen 43 sedadly a dovnitř se „na stojáka“ vejde 72 lidí.

Zajímalo by nás přitom, jak se MAZ-131.020 bude chovat při plném zatížení. Na délku měří 11,5 metru, z toho 4,5 metru připadá na zadní převis, při přetížení zadní části by se tedy snad mohl i stavět na zadní kola. Doufejme ale, že Bělorusové mají vše propočítané - zvláště když prozatím jediný vyrobený exemplář z onoho roku 2015 nyní v rámci humanitární pomoci darovali Sýrii.

Lze jen dodat, že vůz byl osazen vysoce účinnou klimatizací kvůli africkému horku a během uplynulých třech let najel pouze 30 kilometrů. Povětšinou byl představován pouze na autosalonech či návštěvníkům továrny v Minsku. Jeho cena pak byla vyčíslena na pouhých 61 700 běloruských rublů (cca 660 500 Kč), což s ohledem na unikátnost není zrovna závratná suma. To je dokazuje, o jak zajímavé zboží šlo. Nebo ještě půjde, pakliže se vůz nakonec přece jen dočká sériové výroby.


Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 1 - MAZ-131.020 prvni sada 01Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 2 - MAZ-131.020 prvni sada 02Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 3 - MAZ-131.020 prvni sada 03Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 4 - MAZ-131.020 prvni sada 04Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 5 - MAZ-131.020 prvni sada 05Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 6 - MAZ-131.020 prvni sada 06Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 7 - MAZ-131.020 prvni sada 07Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 8 - MAZ-131.020 prvni sada 08Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 9 - MAZ-131.020 prvni sada 09Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 10 - MAZ-131.020 prvni sada 10Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 11 - MAZ-131.020 prvni sada 11Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 12 - MAZ-131.020 prvni sada 12Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 13 - MAZ-131.020 prvni sada 13Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 14 - MAZ-131.020 prvni sada 14Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 15 - MAZ-131.020 prvni sada 15Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 16 - MAZ-131.020 prvni sada 16Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 17 - MAZ-131.020 prvni sada 17Fascinující terénní autobus ohromil svět cenou i pojetím střechy. Do výroby nešel - 18 - MAZ-131.020 prvni sada 18
Běloruský autobus MAZ-131.020 vznikl v roce 2015 v jediném kuse. Poté značka projekt ukončila, aby jej letos znovu rozjela. Onen exemplář nyní darovala Sýrii

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama