Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ferrari, Lamborghini i Maserati kdysi nabízely auta s motory 2,0. Proč?
21.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 183 foto) Dvoulitrové Ferrari nebo Lamborghini zní jako vtip, dvoulitr s osmi válci pak jako velká bizarnost. Přesto taková auta kdysi vznikla.
Představte si, že žijete v Itálii v 70. letech minulého století a že si můžete dovolit některý ze sporťáků tamních prestižních značek. Jenže nejste zas tak bohatí, aby vám bylo všechno jedno, a už vůbec nechcete státu platit na daních ani o liru víc, než absolutně musíte. A na auta s objemem motoru větším než dva litry je uvalena vysoká daň z luxusu - jde o dvojnásobnou DPH, tedy celkovou taxu 38 %. Bavíme-li se o autech za miliony, jde tu o statisíce navíc, žádná legrace.
Právě v reakci na tento daňový nápad vznikla auta, o kterých dnes bude řeč. Posvítíme si hlavně na jedno konkrétní Lamborghini Urraco P200 - sporťák se čtyřmi místy k sezení, alespoň na papíře. Dostal skutečně motor o objemu 1 994 ccm, což zní v případě vozu této italské značky poněkud nedůstojně, jenže tohle nebyl jen tak nějaký dvoulitr. Nebyl to čtyřválec, nýbrž osmiválec, V8 umístěná uprostřed napříč. Poháněla pochopitelně zadní kola a i přes malý objem to byl motor hodný nasazení ve voze značky Lamborghini. Nevztahovala se na něj ale daň z luxusu, takže účel byl splněn.
Posuňme se o 40 let do budoucnosti a do Řecka, kde byl jeden takový kus z roku 1976 nedávno na prodej. Byl dovezen z Holandska, kam se předtím dostal z Itálie. Je to prý jeden z pouhých 66 vyrobených dvoulitrových kusů pro italský trh a zhruba 800 Urrac celkově za šest let produkce. Očividně většinový zákazník značky Lamborghini neviděl jako prioritu nízké daně a trochu se divíme, že si někdo u Lamba myslel opak. Jenže zuřící býk v tom nebyl sám - stejně smýšleli i lidé u Ferrari a Maserati, kteří nabídli podobné motory.
Dostaneme se k nim, teď se ale vraťme zpět k Urracu P200. Onen konkrétní kus na fotkách je vážně zachovalý, nemá ani moc najeto, vidíme necelých 35 tisíc kilometrů na tachometru. Fotografie níže, kterých je opravdu spousta, ukazují vůz do detailu a také na konci vidíme dokumentaci servisu motoru. Byl skutečně rozebraný téměř na prvočástice a tedy by měl mít všech svých 134 kW (182 koní) a 176 Nm pohromadě. Mělo by to stačit na stovku za 7,2 vteřiny a maximálku 215 km/h, což ani dnes nejsou marné hodnoty, na atmosféricky plněný dvoulitr tuplem.
Tento vůz si nedávno našel nového majitele v aukci za 76 000 dolarů, tedy asi 1,81 milionu Kč, další dva, o kterých se zmíníme, si ale pořád můžete koupit.
Prvním z nich je Ferrari 208 GT4 neboli Dino z roku 1976. Také to má pod kapotou motor 2,0 V8, v tomto případě má ale jen 1 991 cm3 a je objemově vůbec nejmenším osmiválcem, který se kdy montoval do sériového silničního stroje. Automobilka později postavila i jeho přeplňovanou verzi pro model 208, která se stala vůbec prvním turbomotorem Ferrari. Dnes ale zůstaneme u přece jen bizarnějšího, atmosféricky plněného provedení.
Dává výkon 127 kW (173 koní) při 7 700 ot./min, což stačí na stovku za 8 sekund a rychlost až 220 km/h. Ani tohle nebyl velký komerční úspěch, 840 kusů je ale o hodně více než u Lamborghini a hlavně o hodně více, než by člověk čekal. Tato rarita je nyní k mání v Itálii za 47 000 Eur, tedy asi 1,27 milionu Kč s pouhými 9 750 km na tachometru.
Své k této daňové šarádě řeklo i Maserati, které v roce 1977 představilo model Merak 2000 GT. V rámci zákonných limitů se trojzubec vydal až na samou hranici možností, když vsadil na motor o objemu 1 999 cm3, na rozdíl od svých italských konkurentů si ale vystačil s šesti válci uspořádanými do V. Jistě i proto byl Merak z celé trojice nejslabší, když nabízel výkon nejvýše 125 kW (170 koní) při 7 000 ot./min a točivý moment maximálně 186 Nm při 4 000 ot./min. I to ale stačilo na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlost opět 220 km/h.
Červený kus, který můžete vidět na fotkách níže, je jeden z 200 vyrobených, které do roku 1983 vznikly. Ani toto tedy nebyl trhák, čemuž odpovídá i jeho aktuální cena - k mání je v USA za 42 900 USD, tedy něco málo přes 1 milion Kč.
Nepředpokládáme tedy, že byste o tyto vozy měli bůhvíjaký zájem, jsou to spíše historické zajímavosti, zejména v případě Ferrari a Lamborghini - dvoulitrových šestiválců vzniklo více a dočkaly se nasazení i v obyčejnějších autech. Právě tyto dvě značky ale postavily dva vůbec nejmenší sériově vyráběné osmiválce, kvůli... daním. A Ferrari ten svůj udrželo v turboverzi v nabídce až do konce 80. let. I když je to výsledek podobně pomateného tlaku, je nám přece jen bližší než současné motory jako litrové tříválce, které vznikají kvůli jinému nařízení shůry - evropským pokutám za nadlimitní spotřebu...
Tohle Lamborghini může být vaše. S dvoulitrovou V8 jich na světě asi moc nebude
Motor byl před necelým tisícem kilometrů zrenovován a převodovka dostala nové synchrony, mimo jiné
Ferrari 208 GT4 má velmi podobný, ale ještě o něco menší motor
Maserati Merak 2000 GT disponuje nejobjemnějším dvoulitrem, je to ale „jen” šestiválec
Zdroje: Bring a Trailer, Mobile.de, eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda